ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا منتظر رکوردشکنی قیمت طلا باشیم؟

09 دی 1402
آیا منتظر رکوردشکنی قیمت طلا باشیم؟

سرمایه‌گذاران عقیده دارند کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ادامه مخاطرات ژئوپولیتیکی و خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی، از بازار در ۲۰۲۴ حمایت کرده و قیمت طلا را به یک رکورد جدید می‌رساند.

به گزارش  رویترز  سرمایه‌گذاران طلا پیش‌بینی می‌کنند قیمت این فلز گرانبها در سال آینده میلادی به رکورد جدیدی برسد. کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ادامه مخاطرات ژئوپولیتیکی و خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی، از بازار در ۲۰۲۴ حمایت خواهد کرد.

به گزارش بانک اول  به نقل از تسنیم، طلا ۲۰۲۳ را با ۱۳ درصد افزایش قیمت سالیانه به پایان می‌رساند که بهترین عملکرد آن از ۲۰۲۰ بوده است. طلا در حال حاضر حدود ۲۰۶۰ دلار معامله می‌شود.

قیمت طلا در چهارم دسامبر به دنبال افزایش احتمال پایین آمدن نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در اوایل ۲۰۲۴ به اوج ۲۱۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و از رکورد ۲۰۲۰ فراتر رفت.

سرمایه‌گذاران به صندوق سرمایه‌گذاری SPDR با پشتوانه طلا در بورس آمریکا بازگشته‌اند.‌ ورودی سرمایه به این صندوق در ماه نوامبر برابر با یک میلیارد دلار بوده است.

نظرسنجی رویترز از سرمایه‌گذاران در ماه اکتبر نشانه می‌داد متوسط قیمت طلا در ۲۰۲۴ برابر با ۱۹۸۶ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس خواهد بود. بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا به دنبال کاهش نرخ بهره، در اواسط ۲۰۲۴ به اوج ۲۳۰۰ دلار می‌رسد. بانک UBS تخمین می‌زند قیمت طلا در پایان سال آینده میلادی به رکورد ۲۱۵۰ دلار برسد.

شورای جهانی طلا در گزارش خود از دورنمای بازار در ۲۰۲۴ پیش بینی کرد کاهش ۷۵ تا ۱۰۰ واحدی نرخ بهره در سال آینده میلادی قیمت طلا را ۴ درصد افزایش می‌دهد.

تحلیلگران عقیده دارند درگیری‌ها در خاورمیانه، بی‌ثباتی ناشی از انتخابات در اقتصادهای بزرگ و خریدهای بانک‌های مرکزی به رهبری چین تمایل برای خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را در سال آینده میلادی افزایش می‌دهد.

اما اگر افزایش دوباره تورم باعث شود فدرال رزرو سیاست‌های پولی خود را در ۲۰۲۴ سختگیرانه‌تر کند، روند افزایش قیمت طلا متوقف خواهد شد.

برخلاف طلا، نقره یک درصد در ۲۰۲۳ کاهش قیمت داشته و زیر ۲۴ دلار در هر اونس معامله می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بهبود تقاضای صنعتی برای این فلز قیمت آن را در سال آینده میلادی به ۲۶ دلار برساند.

پلاتین هم ۶ درصد در ۲۰۲۳ کاهش قیمت داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر اونس معامله شود.

اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران درباره پیش بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده توضیحاتی داد
امروز قیمت دلار روند صعودی را تجربه کرده است، قیمت سکه امامی اما پایین آمد
طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تایید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود. گفتنی است، بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران درحالی امروز برگزار می‌شود که طی ۱۹ جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران ۲۶۳۶ کیلوگرم شمش مورد معامله قرار گرفته است
امروز نیم سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۲۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها