جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

مصوبه مهم مجلس؛ جزییات کاهش ساعت کاری اعلام شد / افزایش روزهای تعطیلات آخر هفته

09 دی 1402
مصوبه مهم مجلس؛ جزییات کاهش ساعت کاری اعلام شد / افزایش روزهای تعطیلات آخر هفته

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قرار است ساعت کاری کارمندان ۴ ساعت کاهش پیدا کند و روزهای تعطیلات آخر هفته نیز افزایش یابد. طبق گفته مسئولان به‌زودی در صحن مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش بانک اول  در ماه‌های پایانی سال مجلس تصمیم به کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات آخر هفته گرفته است. سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه با ایسنا، با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفته است: بر اساس آنچه در آخرین جلسه کمیسیون در این زمینه مطرح گردید، مقرر شد بر این اساس عمل کنیم که ساعات کاری در هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعطیلی آخر هفته نیز به دو روز افزایش یابد؛ تعطیلی روز جمعه قطعی است ولی تعطیلی روز دوم، اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه در صحن تعیین شود.

طرح تعطیلی شنبه ها به کجا رسید؟

وی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری نهایی درباره تعیین دومین روز تعطیل آخر هفته به صحن مجلس واگذار شده است، درباره دلایل توجیهی این اصلاحیه اظهار کرد: در لایحه دولت ۴۲ ساعت کار هفتگی و تعطیلی دو روزه آخر هفته مطرح بود اما با توجه به اینکه می‌خواهیم ۵ روز کاری داشته باشیم، این ۴۲ ساعت به خوبی قابل محاسبه نیست ولی وقتی مجموع ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت تعیین شود، عدد رند و مشخصی برای هر روز ۸ ساعت خواهیم داشت؛ عملاً اگر بخواهیم بیش از ۸ ساعت کار روزانه را در نظر بگیریم، هم عملی نیست هم اینکه قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.

جزییات کاهش ساعت کاری کارمندان

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: عدد منطقی ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت است؛ از طرف دیگر نیز برای روز تعطیلی پیشنهادات متفاوتی برای روزهای پنجشنبه و شنبه مطرح شده است اما در مصوبه نهایی کمیسیون اصراری بر اینکه این روز تعطیل کدام باشد، نداشتیم، بنابراین به این شکل جمع بندی شد که دو روز تعطیلی را در آخر هفته داشته باشیم.

حسینی همچنین در پاسخ به اینکه آیا رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن مجلس تا پیش از پایان این دوره از مجلس انجام می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه در فصل بودجه هستیم و بودجه مقدم بر همه موضوعات است، ابتدا باید موضوع بودجه مورد بررسی قرار بگیرد. با این حال معتقدم که بررسی این موضوع در صحن مجلس تا پیش از پایان دوره فعلی قابل رسیدگی است.

گفتنی است محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به پرسشی درباره اضافه شدن یک روز تعطیلی به تعطیلی روز جمعه گفت: این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده ولی تصمیم گیری درباره آن هنوز به صحن مجلس نیامده است. دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است. پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنجشنبه و جمعه مطرح بوده است.

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها