پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

خبر مهم در مورد افزایش حقوق‌ کارمندان ٬ کارگران و بازنشستگان در سال 1403

09 دی 1402
خبر مهم در مورد افزایش حقوق‌ کارمندان ٬ کارگران و بازنشستگان در سال 1403

به گزارش بانک اول به نقل از اقتصاد آنلاین با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲، بحث در خصوص میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان در سال 403 داغ شده است. حقوق کارمندان در سال جاری ۲۰ درصد و در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده بود و با توجه به تورم موجود، کارمندان انتظار دارند حقوق آنها در سال ۱۴۰۳ به میزان بیشتری افزایش یابد. 

با پایان یافتن بحث‌های پرحاشیه در خصوص افزایش مجدد حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان در سال جاری، حالا بحث‌ افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۳ آغاز شده است. در شروع فصل پاییز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده افزایش علی الحساب ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت را در دستور کار قرار داده است. با این حال مدتی بعد داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد است که به‌صورت پلکانی اعمال می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده کارمندانی که درآمدشان در سطوح بالاتری است افزایش حقوق کمتری خواهند داشت و کارمندانی که حقوق کمتری دارند نیز درصد افزایش حقوقشان بیشتر خواهد بود.

این در حالی است که محبی نجم‌آبادی نماینده مردم سبزوار در واکنش به تعیین افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه سال آینده، می‌گوید: پیش‌بینی من آن است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در پیشنهاد دولت اعمال کنند تا میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده، حداقل به ۲۰ درصد برسد.

نحوه افزایش حقوق کارمندان در سال آینده ( ۱۴۰3

دبیر کمیسیون تلفیقی برنامه هفتم توسعه با اشاره به اینکه ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان ۱۸ درصد افزایش می‌یابد، توضیحاتی ارائه نحوه افزایش حقوق کارمندان در سال جاری ارائه کرد.

محمدرضا دشتی‌اردکانی گفت: در تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده که ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان متوسط ۱۸ درصد و ضریب حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و تمام صندوق‌های بازنشستگی کشور و لشکری ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی کسانی که حقوق بالایی دارند این افزایش از ۱۸ درصد بیشتر نخواهد بود و کسانی که حقوق کمتری دارند احتمالا افزایش حقوق آنان از ۱۸ درصد بیشتر باشد.

دشتی با بیان این‌که تأکید کرد که این پیشنهاد نحوه افزایش حقوق کارمندان در سال آینده هنوز در لایحه مشخص نشده و مجلس با کلیات بودجه مخالفت کرده است، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه برای بازنشستگان افزایش ۴۰ درصدی حقوق در سال آینده دیده شده که در لایحه دولت فقط ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

آیا افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها کارمندان را راضی می‌کند؟

افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان در حالی قرار است اعمال شود که برخی از فعالان در این حوزه می‌گویند این میزان افزایش حقوق با تورم موجود در جامعه تناسب ندارد.

رئیس کمیته مزد شورای عالی کار بیان کرد : در صورتی که تلاش بر این است حقوق و دستمزد کارگران به حقوق کارمندان گره زده شود، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم درصد حقوق کارمندان برای سال آینده را به اندازه تورم افزایش دهند تا این افزایش شامل حال کارگران نیز شود.

محسن باقری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بحث دستمزد غیر از افزایشی که سال گذشته اعمال شد و درصد اندکی بود معتقدم اگر همان سبد معیشت سال گذشته را مبنا قرار دهیم حدود ۲۴ درصد تورم امسال به آن خورده است.

رئیس کمیته مزد شورای عالی کار بیان می‌کند: در ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص حقوق کارمندان گفته شده به اندازه تورم افزایش داده شود ولی در ماده ۴۱ قانون کار عنوان شده با توجه به تورم دستمزد سالیانه تعیین شود. ما امسال مبنا را بر دفاع از حقوق کارکنان دولت می گذاریم که شامل حقوق و دستمزد کارگران هم شود.

اخبار مرتبط
افزایش حقوق 2 میلیون و 200 هزار تومانی فروردین بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری به همراه حقوق خردادماه واریز خواهد شد که مابه التفاوت افزایش حقوق 4 میلیون و 400 هزار تومان خواهد شد.
افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران برای سال۱۴۰۳ تصویب شد و در سال جدید هم برخی از صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری آن را در حقوق فروردین لحاظ کردند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان صحبت‌های خود از تعامل و همکاری با دیوان عدالت اداری تقدیر نموده و بر توسعه تعامل هم‌افزا با این نهاد تأکید کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هر ساله محاسبات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد و امسال نیز همین روند ادامه می‌یابد و متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها