جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

از کجا بفهمیم چقدر یارانه می‌گیریم؟

10 دی 1402
از کجا بفهمیم چقدر یارانه می‌گیریم؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان استعلام یارانه را از چند روش فراهم کرده است. استعلام با کد ملی سرپرست، تلفن گویا و کد دستوری مهم ترین روش های استعلام یارانه هستند. در این گزارش با این روش‌ها آشنا خواهید شد.

به گزارش بانک اول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند و از بیستم (هرماه) یارانه معیشتی قابل برداشت می‌شود. با ارائه و اجرای طرح جدید هدفمندسازی یارانه ها، ساختار کلی پرداخت یارانه تغییر کرده و مردم به چند گروه مختلف تقسیم شدند. بر این اساس، دهک های اول تا سوم درآمدی از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و دهک های چهارم تا نهم هم از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برخوردار می شوند.

 استعلام یارانه با کد ملی

 استعلام یارانه با کد ملی تا حدودی امکان اطلاع شما از دهک درآمدی تان را فراهم می کند. به هر حال، در طرح جدید به افرادی که در دهک های ۱ تا ۳ قرار گرفته اند، ۴۰۰ هزار تومان و به افرادی که در دهک های ۴ تا ۹ قرار گرفته اند، ۳۰۰ هزار تومان یارانه تعلق می گیرد. کسانی هم که در دهک آخر یعنی ۱۰ ام باشند، مشمول دریافت یارانه نخواهند شد. برای استعلام یارانه با کد ملی باید به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir (http://hemayat.mcls.gov.ir/)  مراجعه کنید. پس از ورود در گوشه بالا و سمت چپ این صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» قرار گرفته است. بر روی آن کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی استعلام شوید.

برای استعلام یارانه با کد ملی در این سامانه، باید به رقم سمت راست کد ملی تان توجه کنید؛ زیرا افرادی که رقم آخر یا سمت راست کد ملی شان زوج است، در روزهای زوج امکان وارد شدن به این سامانه و استفاده از آن را دارند. اشخاصی هم که رقم سمت راست کد ملی شان فرد باشد، در روزهای فرد می توانند به این سامانه وارد شده و از آن جهت اطلاع از وضعیت یارانه شان استفاده کنند. با این روش می توانید وضعیت دهک بندی درآمدی، مشمول بودن یارانه و اطلاعات اقتصادی خانوارتان را بررسی کنید.

 استعلام یارانه با شماره گویا

جهت استعلام یارانه می‌توان با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس گرفت.

 استعلام یارانه با کد ussd

برای استعلام یارانه با کد ussd باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را در تلفن خود شمار گیری نمایید. بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص می شود.   این روش تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده برای دریافت یارانه را مشخص می کند؛ یعنی اطلاعات دیگری در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمی دهد و امکان اعتراض به وضعیت یارانه از طریق این روش را هم نخواهید داشت.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد قاسمی
ارسال شده در : پنجشنبه 14 دی 1402

سلام،بنده مددجوی کمیته هستم ونیز از دارایی دنیا فقط یک ماشین دارم، دولت محترم بنده رو دهک پنج زده، ولی برادر بنده مکانیک هست وزندگی عالی دارد ایشون دهک سه زدن، نمیدانم دولت یا مسولی که این دهک بندی رو انجام دادن چطوری، این دهک به ماها دادن آیا شانسی بوده یا اونکه وضع مالیش خوبه رو دهک کمتر میزنن واونکه وضع مالیش خرابه رو دهک بالا، لطفان ازشما میخوایم به این دهک بندی رسیدگی قاطع بفرمایید چون واقعان خيلی ها رو می‌شناسم، وضع مالی شون بهتره ولی دهک پایین دارن، واونکه وضع مالیش خرابه رو دهک بالا ،لطفان لطفان رسیدگی فرمایید، باتشکر

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها