شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

فهرست ۲۰ ثروتمند جهان در پایان سال ۲۰۲۳؛ بیشترین صعود و سقوط متعلق به چه کسانی بود؟

12 دی 1402
فهرست ۲۰ ثروتمند جهان در پایان سال ۲۰۲۳؛ بیشترین صعود و سقوط متعلق به چه کسانی بود؟

اکثر ثروتمندترین انسان‌های جهان در سال ۲۰۲۲ شاهد سقوط ثروت خود بودند، اما سال ۲۰۲۳ سال خوبی برای میلیاردر‌ها بود. ثروت این افراد عمدتا به لطف عملکرد خوب بازار سهام شرکت‌های فناوری صد‌ها میلیون دلار افزایش یافته است.

به گزارش  بانک اول ، بر اساس داده‌های به‌روزرسانی‌شده بلومبرگ تا تاریخ ۳۰ دسامبر، در جمع ۲۰ نفر اول ثروتمندترین جهان در سال جاری همگی به جز یک نفر با رشد ثروت مواجه بودند. در این فهرست ثروتمندترین زن جهان و یک خواهر و دو برادر نیز دیده می‌شود. بنیانگذار شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت فضایی «اسپیس‌ایکس» در سال ۲۰۲۲ شاهد جنجال‌های فراوان و سودآوری ضعیف تسلا بود بطوریکه جایگاه او در فهرست ثروتمندان جهان به رتبه دوم سقوط کرده بود.

ایلان ماسک به جایگاه خود بازگشت

بزرگترین تغییر امسال نسبت به سال گذشته این است که ایلان ماسک عنوان خود را به عنوان ثروتمندترین فرد جهان پس گرفته است.

بنیانگذار شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت فضایی «اسپیس‌ایکس» در سال ۲۰۲۲ شاهد جنجال‌های فراوان و سودآوری ضعیف تسلا بود بطوریکه جایگاه او در فهرست ثروتمندان جهان به رتبه دوم سقوط کرده بود.

ماسک در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان درگیر جنجال بود، اما قیمت سهام شرکت خودرو‌های الکتریکی تسلا ۱۰۷ درصد افزایش یافت. در نتیجه، دارایی خالص ماسک از ۱۳۸.۳میلیارد دلار به ۲۲۹ میلیارد دلار افزایش یافت. البته فراموش نکنید که ثروت او همچنان با رقمی در سال ۲۰۲۱ ثبت کرد فاصله زیادی دارد.

ثروت ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ میلادی معادل ۲۷۷.۳ میلیارد دلار بود.

مالک شرکت لوکس فرانسوی در جایگاه دوم

جایگاه دوم به شدت رقابتی است، اما تا روز شنبه ۳۰ دسامبر، «برنارد آرنو» مدیرعامل شرکت فرانسوی «لویی ویتون» با ۱۷۹ میلیارد دلار در آنجا جا خوش کرده است. مدیرعامل لویی ویتون که ایلان ماسک را در سال ۲۰۲۲ از جایگاه اول کنار زده بود، با وجود اینکه شرکت لوکس‌فروشی‌اش دیگر با ارزش‌ترین شرکت اروپا نیست، اما باز هم شاهد افزایش ۱۴.۵ میلیارد دلاری دارایی خالص خود بود.

عنوان ارزشمنتدرین شرکت اروپایی اکنون به شرکت داروسازی دانمارکی «نوو نوردیسک / Novo Nordisk» تعلق دارد که دارو‌های ضد چاقی تولید می‌کند.

صعود از رتبه ششم به رتبه سوم

جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون با ثروت خالص ۱۷۷ میلیارد دلاری در رتبه سوم قرار دارد. دارایی او در سال پایان سال ۲۰۲۲ معادل ۱۰۷ میلیارد دلار بود، و هم اکنون از رتبه ششم به رتبه سوم صعود کرده است.

آقای بزوس یکی از میلیاردر‌هایی است که از عملکرد عالی شرکت‌های فناوری بهره برده است.

شرکت آمازون در ۹ ماه اول سال جاری میلادی ۱۹.۸ میلیارد دلار درآمد خالص به دست آورد.

بیل گیتس، همچنان چهارم باقی می‌ماند

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت، همچنان در جایگاه چهارم قرار دارد، جایگاهی که او در دو سال گذشته همچنان حفظ کرده است.

دارایی خالص او از ۱۰۹.۵میلیارد دلار در سال گذشته به ۱۴۱میلیارد دلار افزایش یافته است - ثروتی که او بار‌ها گفته است قصد دارد از به بنیادی که با همسر سابقش ملیندا گیتس ایجاد کرده است، وقف کند.

از مدیرعاملی مایکروسافت تا مالکیت تیم ورزشی

در جایگاه پنجم، استیو بالمر، مدیرعامل سابق مایکروسافت قرار دارد که نسبت به سال گذشته چهار پله جهش پیدا کرده است. دارایی خالص او از ۸۶.۲ میلیارد دلار به ۱۳۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بیشترین جهش در بین ۲۰ ثروتمند جهان

اما این مارک زاکربرگ بود که بیشترین جهش در بین ۲۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان را داشت. در سال ۲۰۲۲، او به دلیل سقوط شرکت «متا پلتفرم» در بازار سهام به رتبه ۲۵ ام سقوط کرد و شاهد کاهش ثروت خود تا مرز ۴۴.۸ میلیارد دلار بود.

بعد از اینکه «متا پلتفرم» به عنوان شرکت مادر فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس اپ توانست این بحران را پشت سر بگذارد، اکنون مارک زاکربرگ با ۱۲۸ میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار دارد.

در حقیقت علت این موضوع پاسخ مثبت بازار به تصمیم زاکربرگ برای سرمایه‌گذاری در متاورس بود.

سال ۲۰۲۳ سالی سودآور در حوزه هوش مصنوعی

در جایگاه هفتم «لاری پیج» قرار دارد که در سال گذشته میلادی در جایگاه دهم قرار داشت.

او که یکی از موسسان گوگل است دارای ثروت ۱۲۶ میلیارد دلاری است، در حالیکه که در سال ۲۰۲۲ تنها ۸۳ میلیارد دلار ثروت داشت.

او نیز از دستاورد‌های بخش فناوری و پیشرفت حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ سود برده است.

همین امر در مورد سرگئی برین، یکی دیگر از بنیانگذاران گوگل نیز صادق است، که با ۱۲۰ میلیارد دلار در جایگاه نهم قرار دارد. سرگئی برین در سال ۲۰۲۲، با ۷۹.۵ میلیارد دلار که در جایگاه یازدهم قرار داشت.

در رده هشتم به لری الیسون، بنیانگذار غول نرم افزاری اوراکل تعلق دارد که با افزایش دارایی خود از ۹۱ میلیارد دلار به ۱۲۳ میلیارد دلار، امسال یک پله بالاتر آمده است.

وارن بوفت ۹۳ ساله که سال‌های سال است در فهرست ۲۰ ثروتمند جهان قرار دارد، با وجود اینکه ثروتش از ۱۰۷میلیارد دلار به ۱۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت، اما امسال با پنج رتبه سقوط در جایگاه دهم قرار گرفت.

پایان سال خبر غم انگیزی برای این میلیاردر به همراه داشت؛ چرا که او در ۲۸ نوامبر، دست راست خود یعنی چارلی مانگر ۹۹ ساله را از دست داد.

در رتبه‌های یازدهم تا بیستم فهرست ثروتمندان جهان به ترتیب افراد زیر قرار دارند:

۱۱. کارلوس اسلیم، مدیرعامل شرکت مخابراتی آمریکا موویل از مکزیک؛ (اولین ثروتمند لاتین‌تبار در این فهرست) با ۱۰۵ میلیارد دلار؛

۱۲. فرانسوا بتانکور می‌یر، وارث شرکت آرایشی لورئال از فرانسه (ثروتمندترین زن جهان) با ۹۹.۷ میلیارد دلار

۱۳. مُکیش اَمبانی، کارآفرین هندی و مدیر اجرایی شرکت صنایع ریلاینس با ۹۶ میلیارد دلار؛

۱۴. آمانسیو اورتگا، ثروتمندترین مرد اسپانیا و مالک شرکت مد و لباس «ایندیتکس» که برند معروف زارا متعلق به آن است با ۸۷.۵ میلیارد دلار.

۱۵. بیشترین افت رتبه‌بندی را «گوتام آدانی» ثبت کرد که از جایگاه سوم به رتبه ۱۵ سقوط کرده و دارایی او از ۱۲۱ میلیارد دلار به ۸۳ میلیارد دلار کاهش یافت.

مؤسس گروه آدانی - که شامل همه چیز از معادن گرفته تا بنادر و گروه‌های غذایی است - تنها در یک هفته در ماه فوریه امسال تقریباً نیمی از ثروت خود را بخاطر ادعا‌های تقلب حسابداری از دست داد.

تحقیقاتی که توسط دادگاه عالی هند در ماه نوامبر انجام شد به این نتیجه رسید که این اتهامات معتبر نیستند. در نتیجه، ثروت شرکت و همراه با آن ارزش خالص آدانی افزایش یافت.

۱۶. مایکل دل، موسس شرکت فناوری Dell، در رتبه ۱۶ قرار دارد. مجموع دارایی خالص او از ۴۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۷۸.۵ میلیارد دلار رسید.

خواهر و برادران والتون

۱۷ تا ۱۹. سه نام بعدی در فهرست پولدارترین مردم جهان متعلق به خانواده والتون است که صاحب فروشگاه زنجیره‌ای «والمارت» است. به ترتیب جیم والتون با ۷۲ میلیارد دلار در جایگاه هفدهم قرار دارد.

پس از او راب والتون با ۷۱.۲ میلیارد دلار و آلیس والتون با ۷۰ میلیارد دلار قرار دارند.

۲۰. در نهایت نیز ژونگ شان‌شان، تاجر چینی قرار دارد که با فاصله اندکی از «جولیا فلشر کخ» و خانواده‌اش جلو افتاده است.

اخبار مرتبط
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.
نشریه فوربس طبق روال گذشته، در سال 2024 نیز اقدام به معرفی ثروتمندترین افراد جهان کرده است، امسال رکورد تعداد میلیاردهای جهان شکسته شد و فوربس تعداد میلیاردرهای جهان در سال 2024 را دو هزار 781 نفر اعلام کرده است. میلیاردرها نقش بزرگی در اقتصاد جهانی، سیاست و رشد بشردوستی در میان ملت ها ایفا می کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها