ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید/ قوانین جدید خرید طلا و سکه اعلام شد

12 دی 1402
اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید/ قوانین جدید خرید طلا و سکه اعلام شد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: واقعیت این است که مساله اصلی طلا فروشان مالیات نبود و مساله اصلی شان الزاماتی بود که به واسطه پیاده سازی سامانه جامع تجارت برقرار شده بود.

موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی در خصوص شایعات منتشر شده در بازار طلا گفت: به نظر می‌رسد برای برخی افرادی که در یک فضای غیرشفاف، تاریک در جهت منافع خود رفتار می‌کردند، ایجاد شفافیت برای آن‌ها سنگین آمده است و چه بسا بخشی از این شایعه سازی‌ها به واسطه شفاف شدن شرایط مالیاتی باشد که در حال انجام است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی افزود: بخشی از اتفاقات و شایعاتی که در چند روز گذشته رقم خورده اساسا هیچ ارتباطی به سازمان امور مالیاتی و مالیات ندارد.

وی افزود: در حال حاضر مالیات طلافروشان همان روال قبلی است و هیچ نرخ و پایه جدیدی برای مالیات طلافروشان و سایر کسبه و مشاغل تعیین نشده است.

موحدی بکنظر ادامه داد: آنچه اتفاق می‌افتد فاکتور کاغذی که طلافروش‌ها به خریدار ارائه می‌دادند، حالا قرار شده است که همان فاکتور به صورت الکترونیک در سامانه مودیان هم ثبت شود و اگر این اتفاق بیفتد آن شفافیتی که به دنبال آن هستیم رقم می‌خورد یعنی مشخص شود چه میزان اصل طلاست، چه میزان سود و اجرت. همچنین مشخص می‌شود که میزان مالیات بر ارزش افزوده که وضع می‌شود بر کل طلا اعمال نشده و صرفا بر اجرت و سود آن اعمال می‌شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که مساله اصلی طلا فروشان مالیات نبود و مساله اصلی شان الزاماتی بود که به واسطه پیاده سازی سامانه جامع تجارت برقرار شده بود. در واقع یک سری تکالیفی از آن‌ها خواسته شده بود که مربوط به مالیات و سامانه مودیان و پیاده سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی نبوده است.

وی تاکید کرد: شایعاتی مبنی بر نرخ ۲۵ درصد مالیات بر طلا یا الزام به ثبت کد ملی مصرف کننده و الزام به ثبت کلیه سرمایه طلای هر طلا فروش در سامانه مودیان درست نیست. مثلا سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای دریافت مالیات ۲۵ درصد از افراد و خریداران ندارد.

موحدی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه هم گفت: این طرح تصویب نشده است و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است مثل طرح یا لایحه‌ای که قرار است مثلا دو سال دیگر تصویب شود، آیا از الان باید اعتراض کرد برای طرحی که شاید دو سال بعد تصویب شود؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: باز هم تاکید می‌کنم در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم دریافت چنین مالیانی از افراد عادی و صنف طلافروشان مدنظر نیست. بلکه هدف سفته بازی و دلالی و سوداگری مورد نظر هستند.

اخبار مرتبط
نادر بذرافشان از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰ دلاری داشته است که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است.
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟ گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می فروخت، اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می شد.
علی شهابی هشدار داد که با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حکمرانی ریال، از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود.
، بازار در جریان معاملات امروز شاهد روند نزولی عمده قیمت ها در مقایسه با مبادلات روز گذشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها