شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

مرحله دوم واریز سود سهام عدالت در این تاریخ / چه کسانی در این دوره از واریز سود سهام عدالت سود دریافت می کنند؟

13 دی 1402
مرحله دوم واریز سود سهام عدالت در این تاریخ / چه کسانی در این دوره از واریز سود سهام عدالت سود دریافت می کنند؟

واریز سود سهام عدالت از جمله موضوعات مورد توجه سهام داران است، واریز این سود در دو مرحله انجام می شود که مرحله نخست آن در پاییز هر سال واریز می شود و مرحله دوم هم به روزهای پایانی سال اختصاص پیدا می کند.

به گزارش بانک اول واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به گفته مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار است تا پایان سال برای صاحبان این سهام واریز شود.

در این بین اما با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1402 این پرسش در ذهن صاحبان سهام عدالت نقش بسته است که چه زمانی سود مرحله دوم به حساب شان واریز خواهد شد.

موضوع مهمی که مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تازگی درباره آن توضیح داده است. محمد باغستانی با اعلام زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اعلام کرده است: «سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی مکاتبات و مذاکرات لازم را برای دریافت کل سود از شرکت‌های سرمایه پذیر انجام خواهد داد تا بتوانیم تا پایان سال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را نیز دریافت و به حساب آن‌ها واریز کنیم.»

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: ۱۱ ناشر سود سنواتی و جاری صاحبان سهام خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام برای یک میلیون و ۴۵۳ هزار سهامدار در اولین هفته دی ماه واریز کردند.

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده درباره جزییات واریز مطالبات جاری و سنواتی سهامداران در هفته اول دی، ۴ ناشر سود سنواتی و ۷ ناشر سود جاری صاحبان سهام خود را پرداخت کرده‌اند.

همچنین تا پایان هفته اول دی ماه امسال، ۷ ناشر«داروسازی‌ دانا، داروسازی زاگرس‌ فارمد پارس، سرما آفرین، دارویی ‌ره‌آورد تامین، گروه‌ مپنا، صنایع‌ فروآلیاژ ایران و توسعه‌ صنایع‌ بهشهر(هلدینگ)»، سود جاری ۴۴۶ هزار و ۳۲۱ سهامدار که شامل ۴۳۱ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

سود سهام عدالت در مرحله دوم چقدر است؟

در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر سود سهام عدالت در مرحله دوم به نسبت مرحله اول بیشتر بوده است. در سال گذشته سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند، در حالیکه در مرحله دوم سهامداران به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷، ۷۲۱ و یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود گرفتند و اگر امسال نیز رویه چنین باشد سهامداران در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ سود بیشتری نسبت به مرحله نخست دریافت خواهند کرد.

با این حساب اگر خانواده ای 3 نفره سهام 1 میلیون تومانی داشته باشد در مرحله دوم 4 میلیون و 839 هزارتومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت متوفیان چه شد؟

درخصوص انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آن‌ها روز ۱۵ آبان امسال و پس از ۱۸ سال دولت سامانه‌ای را با نام «میراث» راه اندازی کرد. در صورتی که وراث متوفیان سهام عدالت تا اوایل اسفندماه امسال مدارک خود را در سامانه میراث ثبت کنند، می‌توانند تمام سود سنوات سال‌های گذشته را دریافت کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت)، فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

تعداد متوفی دارنده سهام عدالت ۳.۷ میلیون نفر اعلام شده که که سود این سهامداران ذخیره شده و بعد از انحصار ورثه و انتقال قهری سهام به وراث، این سود برای ذینفعان واریز خواهد شد.

اخبار مرتبط
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها