جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

خبر خوب؛ دریافت این وام بدون نوبت شد

16 دی 1402
خبر خوب؛ دریافت این وام بدون نوبت شد

خاتمه دادن به صف وام ازدواج در ماه‌های اخیر یکی از الزامات و دستور رئیس جمهوری به بانک مرکزی بود و در همین راستا بانک مرکزی برای تسریع در فرایند اعطای تسهیلات ازدواج و برچیدن صف‌ تا پایان اسفندماه دو بانک قرض الحسنه در کشور را مکلف کرد ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اعتباری برای این امر اختصاص دهند.

به گزارش بانک اول، زوج‌های جوان برای شروع زندگی مشترک خود حساب ویژه‌ای بر روی وام ازدواج باز می‌کنند و از آن برای خرید لوازم شروع زندگی، پول پیش خانه یا موارد دیگر استفاده می‌کنند.

هر ساله در قانون بودجه میزان تسهیلات ازدواج تعیین و مصوب می‌شود، بر این اساس امسال نیز این رقم ۱۸۰ میلیون تومان تعیین شد. همچنین مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال و همسران کمتر از ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان تصویب شد.

متقاضیان دریافت وام ازدواج همواره با مشکلات بسیاری همچون معرفی چند ضامن، طولانی شدن فرآیند اعطای تسهیلات و مانع تراشی‌هایی از سوی بانک‌ها مواجه بودند. این روند باعث شد رئیس جمهوری در تیرماه سال جاری دستورالعمل پنج‌گانه دریافت و پرداخت وام ازدواج را ابلاغ کند و در آن بر جمع شدن صف وام ازدواج تا پایان سال تاکید کند.

رئیس جمهوری تاکید داشت که زمان معرفی متقاضیان به شعب و دریافت وام ازدواج باید به ۱۵ روز تقلیل یابد و شعب سخت‌گیری در تضامین نداشته باشند در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری می‌شوند.

بسته نظارتی- اعتباری بانک مرکزی در زمینه تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به شبکه بانکی ابلاغ و مقرر شد حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان، تعیین شعبه توسط بانک عامل انجام شود. در راستای رصد و نظارت بیشتر بر حُسن اجرای تکلیف قانونی تسریع در اعطای وام ازدواج، در بسته یادشده مقرر شد بانک‌ها نسبت به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام کند.

با وجود تاکید رئیس جمهوری و الزامات تعیین شده از سوی بانک مرکزی برخی از متقاضیان همواره از صف‌های طولانی برای دریافت تسهیلات گلایه دارند و این شرایط موجب شد تا رئیس جمهوری در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی و جلسه هیات دولت صفر کردن صف‌های وام ازدواج را به عنوان الزام و دستور مجدد مورد تاکید قرار دهد.

به گفته «سید احسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت پس از دستور رییس جمهوری مبنی بر اتمام صف وام ازدواج رئیس کل بانک مرکزی هم تأکید کرد همه مقدمات را برای صفر یا حداقل رساندن این صف تا پایان اسفندماه انجام خواهند داد.

بانک مرکزی برای تحقق این هدف تصمیم جدیدی اتخاذ کرد به این صورت که دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت را به بانک‌های عامل پرداخت کننده اضافه کرده و مکلف شدند مازاد بر سهمیه‌های قبلی ۱۲۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج در سال جاری به متقاضیان پرداخت کنند.

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از ابتدای سال تا پایان آذرماه در مجموع ۱۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج توسط شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد داشت.

متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سوالات، مشکلات خود را از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل از طریق سامانه https://crm.cbi.ir و با شماره ۲۷۰۶ به بانک مرکزی، اعلام کند.

اخبار مرتبط
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند.
بانوان متقاضی این وام، می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در سراسر کشور نسبت به افتتاح سپرده مربوطه اقدام و از ۴ مرحله وام قرض الحسنه این بانک(مجموعاً ۲۰۲ میلیون تومان) به صورت متوالی بهره مند شوند.
اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر از سال ۱۳۹۹ به بعد شود نیز می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن، بهره‌مند شود که میزان مبلغ این وام، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد و زمان بازپرداخت آن نیز ۲۰ سال است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها