پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

ماجرای قرارداد ترکمانچای خودروسازان چیست؟

18 دی 1402
ماجرای قرارداد ترکمانچای خودروسازان چیست؟

چندسالی است با شروع تحریم‌ها، کاهش عرضه خودرو و سفته‌بازی در بازار خودرو، فرآیند خرید خودرو از خودروسازان را به هفت‌خوان رستم تبدیل کرده است.

به گزارش بانک اول  فرهیختگان نوشت: خریدارانی که از طریق سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گویند برخی خودروسازان با تخطی از قرارداد اولیه و بدقولی‌ها، آنها را در شرایطی قرار می‌دهند که مجبور شوند بین سه گزینه یکی را انتخاب کنند:

  • تاخیرهای زیاد در تحویل خودروی ثبت‌نامی
  • دریافت خودروی گران‌تر در موعد زودتر (بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بالاتر)
  • دریافت پولش بدون سود و با یک بروکراسی اداری طولانی‌مدت

برخی خریداران گفته‌اند ماجرا از این قرار است که خودروساز به مشتری می‌گوید گرچه موعد تحویل فلان خودرو برای شما اسفند ۱۴۰۲ یا تاریخ دیگر است، اما بیا و خودروی دیگری با موعد زودتر تحویل می‌دهیم و منتظر آن خودروی ثبت‌نامی نباش و ممکن است مدت‌ها نتوانی به آن برسی.

در همین‌جا مشتری با خودرویی با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان گران‌تر روبه‌رو می‌شود که خودروساز مدعی است زودتر تحویل می‌دهد.

مشتری اگر توان مالی داشته باشد، خودروی جدید را با قیمتی بالاتر تحویل می‌گیرد و اگر توان مالی نداشته باشد، باید صبر کند تا در موعد مقرر و شاید با چندماه تاخیر خودروی خود را تحویل بگیرد.

راه سوم هم این است که ۴۵ روز کاری صبر کند تا درنهایت پولش را بدون دریافت سود از خودروساز دریافت کند.

خریداران می‌گویند خودروساز بندهایی را در قرارداد اولیه تعبیه کرده که دستش برای بازی با قرارداد باز باشد، به‌طوری‌که همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که درظاهر خودروساز انگار که هیچ تخلفی نکرده اما مردمی که این اسیر این بازی حقوقی شده‌اند، حسابی کلافه‌اند./بنکر

اخبار مرتبط
تکمیل مراحل ثبت نام خودرو تنها از طریق مراجعه به سایت ثبت نام سایپا یعنی یعنی https://saipa.iranecar.com/public/home انجام می شود، درصورتی که متقاضیان نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت دیگری اقدام کنند، مسئولیتی متوجه شرکت سایپا نخواهد بود.
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها