ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

معافیت مالیاتی این خانواده‌ها افزایش می‌یابد

20 دی 1402
 معافیت مالیاتی این خانواده‌ها افزایش می‌یابد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: در لایحه مالیات بر مجموع درآمد معافیت مالیاتی متناسب با تعداد اعضای خانواده افزایش می‌یابد.

به گزارش بانک اول  مهدی موحدی گفت: مالیات بر مجموع درآمد در راستای اهداف کلان و راهبردی سازمان امور مالیاتی و نظام مالیاتی کشور طراحی شده است و همه اتفاقاتی که در حوزه مالیاتی رقم می‌خورد اعم از اجرا و پیاده سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و بعد از آن مالیات بر عایدی سرمایه، خروجی خودش را در یک نظام مالیاتی جدید که نظام مبتنی بر مالیات ستانی از جمع درآمد اشخاص است، نشان دهد.

وی در تشریح این نوع مالیات گفت: مالیات بر مجموع درآمد، مالیاتی است که مجموع درآمد‌های فرد را از مجاری مختلف درآمدی مورد محاسبه قرار می‌دهد و هزینه‌های قابل قبول را کسر می‌کند و آنچه که در نهایت باقی می‌ماند، مشمول مالیات می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر آنچه از کسر هزینه‌ها از درآمد باقی می‌ماند عدد پایین‌تر از اعداد تعیین شده باشد اصلا فرد مشمول مالیات نشده و حتی مشخص کننده این است که فرد باید مورد حمایت‌های دولت و یارانه‌ها هم قرار بگیرد و اگر از یک حدی بیشتر بود، مشمول مالیات خواهد بود.

موحدی درباره ارتباط مالیات بر مجموع درآمد و مباحث رفاهی خانواده از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: زمانی که مالیات بر جمع درآمد را ایجاد می‌کنیم اولا یکی از اصول مهم مالیات ستانی تجلی پیدا می‌کند و ظهور و بروز خودش را بیشتر از قبل نشان می‌دهد و آن هم رعایت عدالت مالیاتی است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: رعایت عدالت مالیاتی به این معنی است که از افرادی که درآمد و توان پرداخت کمتر دارند، مالیات کمتری گرفته شود و آن‌ها که درآمد بیشتری دارند، مالیات بیشتری بپردازند.

او  افزود: نکته مهم دیگر ساماندهی به معافیت‌ها است. به عبارتی معافیت‌هایی که به صورت پراکنده در نظام مالیاتی ما وجود دارد، قرار بر این است همه یا بخش زیاد این معافیت‌ها جمع شود و در قالب معافیتی که به خانواده داده می‌شود، در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

موحدی افزود: در این بین اگر فردی دارای فرزند و خانوار بیشتری باشد از معافیت بیشتر مالیاتی برخوردار خواهد بود و اگر کسی افراد تحت تکفل، اعم از پدر یا مادر دارد طبیعتا هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند که این افزایش هزینه‌ها باید اثر خودش را در افزایش معافیت‌ها داشته باشد و به نوعی کمک می‌کند به رفاه و افزایش خدمات اجتماعی که به خانواده‌ها داده می‌شود و به نوعی می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: برخورداری از معافیت‌های پایه و مازاد مالیاتی مشروط به شروط مختلفی است که یکی از آن‌ها در حوزه خانواده است و اگر خانواده تعداد فرزندان بیشتری داشته باشد، معافیت‌های بیشتری شامل شان می‌شود.

لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم 17 آبان سال جاری به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود.

به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان شاکله نظام مالیاتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و در نهایت دولت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را نهایی و تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

از مهمترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه مذکور می‌توان به تغییر روش مالیات ستانی از نظام منبع محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست‌های جمعیتی، ساماندهی معافیت‌ها ، ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی است.

اخبار مرتبط
سیدامیر سیاح رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار با اعلام این مطلب افزود: امیدواریم تا ۲۵ اردیبهشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار مجوز کاغذی مانده در دست مردم در این مدت زمان باقی مانده به شناسه یکتا تبدیل شوند و شاهد تبدیل بیش از ۲ میلیون پروانه کاغذی اعم از صنفی و غیرصنفی در کشور به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا باشیم.
اسعدی درباره پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار گفت: سالانه به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار، مهارت‌های زندگی، فنی و حرفه‌ای، آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی، اصول ایمنی در محیط کار، اطلاع‌رسانی و آگاه کردن خدمت گیرندگان از مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی و بازرگانی به تعداد قریب به ۱۲۰۰۰ نفر ارائه می‌گردد.
عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حسب نیاز سازمان، اطلاعات ریز تراکنش‌های «ورودی به» و «خروجی از» هر حساب اعم از تجاری و غیرتجاری به تفکیک وجوه نقد و غیرنقد و نیز اطلاعات «بابت تراکنش» موضوع بند «ج» ماده (۱۰) این قانون را حداکثر ظرف ده روز پس از درخواست سازمان به‌صورت سامانه‌ای برای سازمان ارسال نماید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها