پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

آینده بازار دلار چه خواهد شد؟

21 دی 1402
آینده بازار دلار چه خواهد شد؟

با وجود رشد قیمت دلار ظرف 2 روز گذشته تحت‌تأثیر اخبار غیراقتصادی، کارشناسان نوسان‌های قیمت ارز را ناشی از عوامل دیگری هم می‌دانند

به گزارش بانک اول .برخی تحلیلگران بر این باورند که در روز‌های پایانی سال حجم تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد و این خود محرکی برای رشد قیمت دلار است درنتیجه با فروکش کردن تقاضا قیمت هم افت خواهد کرد و رشد قیمت پایدار نخواهد بود.


 علی حیدری کارشناس بازار‌های مالی در این‌باره می‌گوید: بنده عملکرد چند دلال و سفته باز را در موج‌سواری نرخ ارز، کوتاه‌مدت و شکست خورده می‌دانم چرا که در شرایط کنونی نرخ ارز به روال قبلی بازخواهد گشت.


او تأکید می‌کند: چون نوسان بازار ارز در رویداد‌های غیراقتصادی کوتاه و لحظه‌ای است، به مردم پیشنهاد می‌کنم که وارد بازار پرریسک ارز نشوند.
مسعود گلشیرازی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز درباره وضعیت قیمت ارز تا پایان سال می‌گوید: نقدینگی و مدیریت خلق پول در شبکه بانکی به خوبی کنترل شد و تا پایان سال‌جاری، نرخ ارز در محدوده فعلی باثبات خواهد ماند.


او می‌گوید: اگر از سال۹۷ تاکنون را بررسی و محاسبه کنیم، تقریبا نرخ رشد ارز با نرخ تورم، همسان افزایش یافته است؛ بنابراین به‌نظر من تا پایان سال شرایط نرخ ارز را در همین محدوده فعلی و در یک حاشیه امن و باثبات، خواهیم داشت.
مجیدشاکری، کارشناس اقتصادی هم تأکید می‌کند:تا پایان سال نگرانی درباره نوسانات غیرعادی ارز نداریم. احتمالا اگر اتفاق خاصی روی ندهد تا پایان سال هم دلار در همین محدوده باقی می‌ماند.
با این حال برخی دیگر از کارشناسان معتقدند چون به‌طور طبیعی قیمت ارز همبستگی مستقیمی با نرخ تورم در بلندمدت دارد نمی‌توان انتظار داشت قیمت ارز با کاهش زیادی مواجه شود. میثم رادپور کارشناس ارزی در این‌باره می‌گوید: از سال۹۲ به بعد، همبستگی نرخ ارز با تورم یک به یک شد؛ یعنی هر یک واحد تورم، یک واحد افزایش نرخ ارز را به‌دنبال دارد.
او توضیح می‌دهد: به هر شکل، رکود تورمی اجازه نمی‌دهد که قیمت ارز کاهش پیدا کند یا اینکه برای دوره‌های قابل اعتنایی اجازه تثبیت را به آن بدهد. قیمت ارز در ایران از شرایط طبیعی پیروی نمی‌کند و در این فضا، کنترل نرخ ارز با سیاست‌های پولی و مالی هم ممکن نیست.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها