شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا دریافت دو حقوق بازنشستگی هم زمان امکان پذیر است ؟

21 دی 1402
آیا دریافت دو حقوق بازنشستگی هم زمان امکان پذیر است ؟

گاهی فردی هم همسر و هم پدر خودش را از دست می‌دهد و هر دوی آن‌ها دارای حقوق بازنشستگی هستند؛ در اینجا دریافت دو حقوق بازنشستگی یک موضوع مهم و قابل سؤال است که افراد علاقه زیادی دارند از آن اطلاع داشته باشند.

دریافت دو حقوق بازنشستگی

به گزارش بانک اول یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی که افراد باید برای آن برنامه‌ریزی کنند، دوران بازنشستگی است تا آمادگی مواجه‌شدن با آن را پیدا کنید. حالا یکی از موضوعات مهم در دوران بازنشستگی، داشتن مستمری است و این موضوع برای افراد بسیار مهم و حیاتی است. اما یکی از سؤالاتی که گفتیم برای اکثر افراد پیش می‌آید آن است که آیا دریافت دو حقوق بازنشستگی برای افراد ممکن است؟ به‌عنوان‌مثال فرد می‌تواند از سازمان تأمین اجتماعی حقوق گرفته و همچنین بابت حقوق بازنشستگی همسر مرحوم و فوت شده خویش نیز مستمری دیگری دریافت کند؟

در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که این امکان وجود دارد؛ اما شرایط دریافت آن برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. به بیان دیگر مردان نمی‌توانند به‌صورت هم‌زمان دو حقوق بازنشستگی دریافت کنند؛ اما خانم‌ها می‌توانند درحالی‌که خودشان حقوق مستمری دارند، باز هم از حقوق مستمری همسر متوفی خودشان نیز استفاده کنند؛ بنابراین خانم‌هایی که همسرشان مرحوم و فوت شده است می‌توانند در کنار حقوق و مستمری خود که از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند، حقوق همسرشان را نیز بگیرند.

آیا دریافت دو حقوق بازنشستگی از صندوق‌های مختلف ممکن است؟

نکته مهمی که پیرامون دریافت دو حقوق بازنشستگی باید بدانید آن است که قانونی که بیان کردیم فقط در مورد سازمان تأمین اجتماعی نبوده و  بقیه صندوق‌ها نیز باید این قانون را رعایت کنند. به‌عنوان‌مثال فقط در صندوق بازنشستگی کشوری بیشتر از ۳۴ هزار نفر وجود دارند که دو حقوق بازنشستگی می‌گیرند.

آیا فرزندان نیز می‌توانند دو حقوق دریافت کنند؟

یک سؤال دیگر که بسیار از ما پرسیده می‌شود از جانب فرزندان بازنشسته‌ها است. آن‌ها سؤال می‌کنند که آیا می‌توانند هم حقوق و مستمری مادر و هم مستمری پدرشان را دریافت کنند یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که دریافت حقوق بازنشستگی فقط شامل همسران متوفی نبوده و همه افرادی که شرایط موردنظر را داشته باشند می‌توانند مشمول این قانون شوند. بازماندگان مرحوم در واقع وارثان قانونی او هستند که شامل همسر، فرزندان و پدر و مادر می‌شود. بر اساس این قانون فرزندان فرد نیز می‌توانند هم‌زمان حقوق پدر و مادرشان را بگیرند.

طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، امروزه حدود ۲ هزار فرزند دختر در کشور به‌صورت هم‌زمان حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را دریافت می‌کنند.

اخبار مرتبط
میرهاشم موسوی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود، گفت: ما به التفاوت فروردین در خرداد ماه به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها