چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا از کالابرگ در همه جا می‌توان استفاده کرد؟

23 دی 1402
آیا از کالابرگ در همه جا می‌توان استفاده کرد؟

کالابرگ همان یارانه نقدی است. اما تنها تفاوت آنها این است که، این امکان برای مشمولین طرح وجود دارد تا یک ماه جلوتر مبلغ یارانه را از حساب خود برداشت کند. در ادامه این گزارش به قوانین و شرایط استفاده از کالابرگ الکترونیک اشاره خواهیم کرد.

به گزارش بانک اول بیش از ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند. از این تعداد، ۳۰ درصد از جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد هم یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. بر اساس طرح کالابرگ الکترونیک، افرادی که یارانه‌ی دریافتی آنها ۴۰۰ هزار تومان است، یارانه آنها با احتساب مبلغ تشویقی کلابرگ به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد و این در حالی است که، یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

 

کالابرگ بر اساس اعتبار واریزی یارانه ماه بعد برنامه‌ریزی شده‌است. یعنی شما در صورتی که از کالا برگ استفاده نمایید از یارانه ماه آینده شما کم خواهد شد. برای استفاده از کالا برگ نیازی به ثبت نام ندارید. ۳۵ روز پیش از واریز رایانه کارت سرپرست خانوار، به صورت خودکار و بدون نیاز به ثبت نام کالابرگ، شارژ شده و قابل استفاده است. با کالابرگ می توانید از فروشگاه هایی که دولت مشخص کرده است خرید کنید.

اسامی فروشگاه های متصل به کالا برگ

در راستای اجرای این طرح فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه، هایپرمی، وال مارکت در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. همچنین، تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی «شما» یا سایت shoma sfara.ir (http://sfara.ir/) معرفی شده‌اند می‌توان خرید اعتباری انجام داد.

با کالا برگ چه کالاهایی می توان خرید؟

طرح کالابرگ الکترونیکی ۱۱ گروه کالایی می‌شود:

شیر، پنیر، ماست
روغن
برنج
مرغ، تخم‌مرغ
ماکارونی
قند و شکر
گوشت گوساله


کالا برگ به چه کسانی تعلق می گیرد؟ / نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیک

تمامی سرپرستان خانواری که در فاصله دهک ۱ تا ۹ معیشتی بوده و ماهانه یارانه نقدی دریافت می‌کنند، شامل این طرح خواهند بود. همچنین وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسش‌های مردمی پاسخ داده است که در ادامه به برخی دیگر از این سوالات پاسخ داده می‌شود:

۱. سرپرست خانوار چه کسی است؟

شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب وی واریز می‌شده است.

۲. چگونه می‌توان از اعتبار در خرید استفاده کرد؟

با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خریدهای معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توان خرید انجام داد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صورت به همراه نداشتن کارت می‌توان با ارائه شماره موبایل و کد ملی اقدام به خرید کرد.

۳. آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟

خیر، خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

۴. از چه فروشگاه‌هایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟

فروشگاه‌های مجاز که آدرس آن‌ها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir (http://shoma.sfara.ir/) یا از طریق برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.

۵. آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟

به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی که به سامانه شما متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

۶. آیا تمام کارت‌های بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟

خیر، فعلاً با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی متعلق به سرپرست خانوار، قابلیت خرید وجود دارد.

اخبار مرتبط
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها