جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

تعویض شناسنامه قدیمی به جدید: مراحل، هزینه ها و مدارک مورد نیاز در ۱۴۰۲

24 دی 1402
 تعویض شناسنامه قدیمی به جدید: مراحل، هزینه ها و مدارک مورد نیاز در ۱۴۰۲

شناسنامه، در کنار کارت ملی، اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین، اوراق هویتی اتباع ایرانی، محسوب می‌ شود و در بردارنده مشخصات هویتی فرد، می‌ باشد. اما گاهی، پیش می‌ آید که به دلایلی، دارنده این سند هویتی، باید برای تعویض آن، اقدام کند.

به گزارش بانک اول تعویض شناسنامه، با ارائه مدارک لازم، شامل شناسنامه قبلی و سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید، از طریق مراجعه حضوری به یکی از ادارات ثبت احوال کشور یا دفاتر پیشخوان دولت، امکان پذیر می باشد.

در حال حاضر، ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه و پیگیری آن، با کد ملی، امکان پذیر نبوده و متقاضیان می توانند از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی و با استفاده از شماره مرسوله، برای پیگیری شناسنامه خود، اقدام نمایند.

علاوه بر کارت ملی که کارت هویتی اصلی ایرانیان محسوب گردیده، شناسنامه نیز در بسیاری از موارد، مانند افتتاح حساب بانکی، ثبت نام سامانه ثنا و ثبت نام فرزندان در مدارس، جهت دریافت خدمات دولتی و خصوصی، مورد نیاز می باشد.

اما، گاهی، بنابر به دلایلی، شناسنامه فرد، با وضعیتی که دارد، قابل استفاده نبوده و لذا، دارنده این سند هویتی، جهت دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی، باید برای تعویض شناسنامه خود اقدام نماید که انجام این امر، مستلزم آگاهی از روند، مدارک لازم و هزینه های مربوط به عوض کردن شناسنامه می باشد.

در چه مواردی، دارنده شناسنامه، می تواند برای تعویض آن، اقدام نماید؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در این موارد، تعویض شناسنامه، انجام می گیرد: پس از رسیدن فرد به ۱۵ سالگی، جهت عکس دار کردن شناسنامه؛ پس از رسیدن دارنده، به ۳۰ سالگی، جهت تعویض عکس شناسنامه؛ حذف ازدواج سابق از شناسنامه؛ حذف طلاق از شناسنامه زوجه در طلاق بائن غیر مدخوله؛ مخدوش شدن شناسنامه؛ تبدیل شناسنامه های قدیمی به جدید و تغییر مشخصات هویتی دارنده شناسنامه.

در هر یک از حالات فوق، دارنده، به منظور تعویض شناسنامه خود، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به اداره ثبت احوال محل سکونت خود یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه کرده و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه های قانونی، درخواست خود را به اداره ثبت احوال، ارائه نماید.

پس از ثبت درخواست، مامور اداره ثبت احوال مربوطه، به درخواست واصل شده، رسیدگی کرده و در صورتی که مطابق شرایط قانونی باشد، شناسنامه جدید، برای فرد، صادر شده و در غیر مورد مفقودی شناسنامه قدیم، متقاضی می تواند با ارائه شناسنامه سابق، شناسنامه جدید خود را به شکل حضوری و یا از طریق پست، دریافت نماید.

لازم به ذکر است که ثبت درخواست تعویض شناسنامه، صرفا، توسط افراد بالای ۱۸ سال امکان پذیر بوده و افراد کمتر از ۱۸ سال، صرفا در صورت داشتن حکم رشد یا از طریق پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در قید زوجیت پدر باشد) و سایر نمایندگان قانونی فرد، مانند قیم، می توانند برای عوض کردن شناسنامه خود، اقدام نمایند.

کدام شناسنامه باید تعویض شوند؟

پیش از هر چیز نیاز است بدانیم در چه مواردی می توانیم نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم؛ درحال حاضر شهروندان می توانند برای تعویض شناسنامه هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده شده اند، شناسنامه هایی که به علت مرور زمان عکس آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد، شناسنامه های دوبرگی که صاحبان آن به سن ۱۵ سال تمام رسیده باشند، شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذی صلاح را دارد. (شناسنامه هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده اند) و همه شناسنامه های قدیمی (جلد قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه ها تبدیل نشدند، اقدام کنند.

برای تعویض شناسنامه باید صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی مراجعه کرده و درخواست تعویض را با تکمیل مدارک مورد نیاز ارائه کند.

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه مستعمل و اخذ شناسنامه جدید

برای تعویض شناسنامه های مستعمل نیاز به اصل شناسنامه، اصل شناسنامه قبلی؛ البته، به غیر از موارد تعویض به دلیل مفقودی و در واقع، صدور شناسنامه المثنی که امکان ارائه شناسنامه سابق وجود ندارد.

دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید (برای اشخاص ۱۵ سال به بالا) است.

همچنین اگر شناسنامه ای که جهت تعویض ارائه می شود، فاقد عکس باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکس دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس دار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکس دار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل هستند؛ الزامی است.

به همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان برای تکمیل فرمهای مربوطه نیز الزامی است.

در صورتی که ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی ثبت نشده ارائه اصل سند ازدواج و طلاق نیز لازم خواهد بود.

همچنین اخذ درخواست تعویض شناسنامه صرفاً در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال انجام می شود.

مدارک و شرایط لازم برای صدور شناسنامه افرادی که شناسنامه خود را گم کرده اند:

 اشخاص ۱۸ سال به بالا

 افراد کمتر از ۱۸ سال دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری، با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه (فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور (به دفاتر پیشخوان) نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی به لحاظ فقدان یا از بین رفتن آن اقدام نمایند.

برای اشخاص زیر ۱۸ سال، افرادی که شناسنامه خود را گم کرده اند، شناسنامه جدید طبق درخواست صاحب شناسنامه یا متقاضی حسب مورد، با ارائه مدارک مثبته از جمله قیم نامه، امین نامه، وصیت نامه و حکم رشد با مراجعه به دفاتر پیشخوان صادر می شود.

مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) و اطلاعات هویتی فرزندان.

چگونگی تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه:

متقاضیان تغییر نام یا نام خانوادگی در وهله اول باید نسبت به کسب راهنمایی از کارشناسان دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال اقدام نمایند. تا با توجه به شرایط و تعیین این که شامل کدام بخش از قوانین و مقررات می شوند؛ نسبت به انجام مراحل بعدی اقدام شود.

پیگیری تعویض شناسنامه با کد ملی

از زمانی که افراد برای تعویض شناسنامه خود اقدام کرده، تا زمانی که این سند هویتی صادر شده و به دست آنها می رسد، مدتی طول می کشد که گاه، بنابر دلایلی، ممکن است که این مدت، بیش از اندازه، طولانی شود.

بنابراین متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست، به آدرس  https://tracking.post.ir/ روند پستی شناسنامه جدید خود را پیگیری کرده که در این مورد نیز پیگیری، از طریق شماره مرسوله، امکان پذیر است و نه کد ملی متقاضی.

فرم تعویض شناسنامه

در این فرم اطلاعات شناسایی کامل (تمام اطلاعاتی که در شناسنامه هست) به علاوه اطلاعات دیگری مثل آدرس و میزان تحصیلات از متقاضی تعویض شناسنامه خواسته می شود.

فرم تعویض شناسنامه

نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

پس از اینکه به طور کامل، درباره مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد، شناسنامه عکسدار و بدون عکس و شناسنامه قدیمی به جدید، صحبت کردیم، در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص نکات حقوقی این مدارک، توضیح دهیم. نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه عبارتند از:

از مهم ترین نکات حقوقی مربوط به مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل و مجرد این است که هر فرد، شخصا باید، برای این امر، اقدام کند؛ مگر اینکه وکیل داشته یا محجور باشد که در این صورت، ولی خاص یا قیم یا نماینده قانونی او، با مدارک مثبت این امور، می توانند، برای تعویض شناسنامه محجور، اقدام کنند.

از دیگر نکات حقوقی مدارک لازم برای تعویض شناسنامه افراد متاهل، این است که تنها در صورتی نام همسران سابق در شناسنامه مرد متاهلی که تعدد زوجین دارد یا زن متاهلی که پیش از این مطلقه یا بیوه بوده، نخواهد آمد که سند طلاق و سند ازدواج فعلی خود را ارائه کنند و ازدواج فعلی، در شناسنامه آن ها، ثبت شده باشد.

همچنین، از نکات حقوقی مربوط به مدارک تعویض شناسنامه زنان مجرد که پیش از این، سابقه ازدواج داشته و اکنون، به واسطه طلاق یا فوت همسر، مجرد هستند، این است که تنها بعد از ارائه حکم دادگاه و گواهی بکارت، نام همسر سابق، در شناسنامه جدید تعویض شده، نخواهد آمد.

تعرفه خدمات صدور و تعویض شناسنامه

هزینه صدور شناسنامه نوزاد امسال ۴۰ هزار تومان است؛ به شرطی که برای دریافت شناسنامه در مهلت قانونی اقدام شود. منظور سازمان ثبت احوال از مهلت قانونی برای دریافت شناسنامه نوزاد، ۱۵ روز است و بعد از این فرصت اگر تا ظرف سه ماه والدین نوزاد برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند، باید ۴۵ هزارتومان بپردازند. هزینه صدور شناسنامه نوزاد بعد سه ماه از ولادت به ۵۵ هزارتومان افزایش پیدا می کند.

هزینه صدور شناسنامه جدید امسال ۵۰ هزار تومان است و وقتی نرخ تعرفه های سازمان ثبت احوال را نگاه می کنیم، این هزینه درمقایسه با پارسال تفاوتی ندارد. حالا اگر شناسنامه جدید دوباره گم شود، برای صدور شناسنامه جدید ۱۰۰ هزار تومان از شما می گیرند و اگر برای سومین بار برای صدور شناسنامه جدید دست به کار شوید، ایندفعه هزینه پرداختی به ۱۵۰ هزارتومان می رسد. از مرحله سوم به بعد هزینه صدور شناسنامه به ۳۵۰ هزارتومان می رسد.

تعرفه سازمان ثبت احوال برای صدور و تعویض شناسنامه در سال ۱۴۰۲

خدمات

تعرفه

صدور شناسنامه نوزاد در مهلت قانونی

40 هزار تومان

صدور شناسنامه نوزاد بعد از مهلت قانونی (تا سه ماه)

45 هزار تومان

صدور شناسنامه نوزاد بعد از مهلت قانونی (بیش از  سه ماه)

55 هزار تومان

تعویض شناسنامه های قدیمی

50 هزار تومان

صدور شناسنامه جدید (بار دوم)

100 هزار تومان

صدور شناسنامه جدید (بار سوم)

150 هزار تومان

صدور شناسنامه جدید (از دفعه سوم به بعد)

350 هزار تومان

ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند امسال ۶۰ هزار تومان هزینه دارد. این هزینه درمقایسه با پارسال ۱۰ هزار تومان یعنی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و اگر برای اولین بار خواستار دریافت کارت ملی هوشمند باشید، چنین هزینه ای از شما می گیرند وگرنه اگر بعد از دریافت کارت ملی هوشمند جدید آن را گم کنید، ایندفعه هزینه دریافت کارت ملی هوشمند ۷۲ هزار تومان خرج روی دستتان می گذارد.

صدور کارت ملی هوشمند بعد از دوبار گم کردن ۱۲۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر برای بار سوم به بعد خواستار صدور کارت ملی هوشمند باشید، باید هر دفعه ۱۸۰ هزارتومان به حساب سازمان ثبت احوال واریز کنید.

تعویض کارت ملی هوشمند ناشی از تغییر مشخصات فردی امسال ۵۰ هزار تومان هزینه دارد. البته اگر در موقع صدور کارت ملی هوشمند مامور ثبت احوال اشتباهی مرتکب شده باشد و بخواهید برای تعویض کارت هوشمند ملی درخواست بدهید، پولی از شما نمی گیرند. نگران نباشید.

تعرفه سازمان ثبت احوال برای صدور کارت ملی هوشمند در سال ۱۴۰۲

خدمات

تعرفه

ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند

60 هزار تومان

صدور کارت ملی هوشمند بعد از یکبار گم شدن

72 هزار تومان

صدور کارت ملی هوشمند بعد از دوبار گم شدن

120 هزار تومان

صدور کارت ملی هوشمند از دفعه سوم به بعد

180 هزار تومان

تعویض کارت ملی هوشمند (ناشی از تغییر مشخصات فردی)

50 هزار تومان

تعویض شناسنامه و شرایط تغییر نام و نام خانوادگی

تغییر نام یا نام خانوادگی در شناسنامه شرط وشروطی دارد. یعنی کسی نمی تواند بدون ادله مورد تایید ثبت احوال برای تغییر نام و نام خانوادگی درخواست بدهد.

طبق شرایط، اگر نام یا نام خانوادگی کسی حاوی عبارات نامناسب باشد، به شرط داشتن حداقل ۱۸ سال سن می تواند پروسه تغییر نام یا نام خانوادگی را کلید بزند، اما فراموش نکنیم که تصمیم نهایی با شورای عالی ثبت احوال است.

تغییر نام و نام خانوادگی اگر با تایید خود سازمان ثبت احوال انجام شود، ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر متقاضی نتوانست سازمان ثبت احوال را راضی کند و با حکم مراجع قضایی چنین درخواستی داشته باشد، هزینه تغییر نام و نام خانوادگی به ۴۰۰ هزار تومان می رسد. از یک طرف دیگر تغییر نام و نام خانوادگی برای دفعه دوم یا تبدیل نام و نام خانوادگی به همان چیزی که اول بوده، ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.

تعرفه سازمان ثبت احوال برای تغییر نام و نام خانوادگی در سال ۱۴۰۲

خدمات

تعرفه

تغییر نام و نام خانوادگی با تایید سازمان ثبت احوال

350 هزار تومان

تغییر نام و نام خانوادگی با حکم مراجع قضایی

400 هزار تومان

تغییر نام و نام خانوادگی برای دفعه دوم یا بازگشت نام و نام خانوادگی قبلی

400 هزار تومان

هزینه صدور گواهی ازدواج و طلاق فرقی ندارد. اگر عروس و دامادی امسال بخواهند گواهی ازدواج دریافت کنند، از آن ها ۸۵ هزار تومان دریافت می شود و اگر زبانمان لال خواستار دریافت گواهی طلاق باشند، همین هزینه از آن ها گرفته می شود.

تعرفه سازمان ثبت احوال برای ثبت ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲

خدمات

قیمت

صدور گواهی ازدواج و طلاق

85 هزار تومان

انتقال واقعه ازدواج به اسناد هویتی

12 هزار تومان

انتقال واقعه طلاق به اسناد هویتی

24 هزار تومان

صدور گواهی تجرد

85 هزار تومان

تعرفه ثبت احوال ۱۴۰۲ نشان می دهد انتقال واقعه ازدواج از سوی دفاتر رسمی ازدواج و طلاق به اسناد هویتی (شناسنامه) ۱۲ هزار تومان هزینه دارد، اما ثبت طلاق در شناسنامه برای هر کدام از عروس و داماد ها ۲۴ هزار تومان آب می خورد. در این مبحث باید به مواردی مثل صدور گواجی تجرد هم اشاره کنیم که طبق تعرفه ثبت احوال ۱۴۰۲، این هزینه ۸۵ هزار تومان اعلام شده است.

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها