جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

خبر خوب برای موتورسواران؛ تخفیف ویژه برای بیمه موتورسیکلت

25 دی 1402
خبر خوب برای موتورسواران؛ تخفیف ویژه برای بیمه موتورسیکلت

طبق اعلام وزارت اقتصاد، مقرر شده حق بیمه موتورسیکلت هایی که برای اولین بار شماره گذاری می شوند با تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شود و این موضوع در هیات وزیران مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش بانک اول همچنین دولت در برنامه دارد به زودی طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث را نیز عملیاتی کند.

یکی از برنامه های جدی دولت سیزدهم شناسایی و حل مسائل اساسی کشور با تمرکز بر حمایت و پشتیبانی از اقشار آسیب پذیر جامعه است. وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن آسیب شناسی و طبقه بندی این مسائل، در یک برنامه راهبردی منسجم تلاش دارد ضمن تسهیل و حمایت از ثروت آفرینی و تولید، دسترسی و برخورد عادلانه با آحاد مردم را تقویت کند.

یکی از چالش های اساسی شناسایی شده مسئله صنعت حمل و نقل و آسیب های چندبعدی ناشی از حوادث رانندگی است. در بیست سال اخیر قریب به نیم میلیون نفر در حوادث رانندگی سطح کشور فوت و بیش از شش میلیون نفر مصدوم شده اند. این آمار نگران کننده باعث شد که ضمن آسیب شناسی، راهکارهای میان مدت و بلندمدت توسط کارگروه ویژه ای ارائه شود.

در بررسی های انجام شده مشخص شد که از حدود ۴۰ میلیون وسیله نقلیه فعال، فقط ۷۰ درصد از وسایل نقلیه موتوری تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دارند. با توجه به اینکه ۲۲ درصد جانباختگان حوادث رانندگی موتورسیکلت سواران هستند و نزدیک به ۸۷ درصد موتورسیکلت سواران فاقد حداقل پوشش بیمه ای بودند، از این رو؛ تصمیم جدی دولت بر تحول و تغییر شرایط موجود بنیان گرفت.

ضمن شناسایی دلایل اصلی بیمه گریزی افراد به خصوص دارندگان موتور سیکلت، ایده های نوآرانه ای جهت جلوگیری از حذف بیمه نامه از سبد خرید خانوارها ارائه شد. لذا با هدف مساعدت و ترغیب دارندگان موتورسیکلت و به منظور گسترش فرهنگ بیمه، با پیشنهاد صندوق تامین خسارت های بدنی و بررسی و امکان سنجی بیمه مرکزی و موافقت شورایعالی بیمه ماده ۵ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۱۸ قانون تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث اصلاح و مقرر شد حق بیمه موتورسیکلت هایی که برای اولین بار شماره گذاری می شوند با تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شود که این موضوع در هیات وزیران نیز مطرح و مورد تایید رئیس جمهور و اعضا دولت قرار گرفت.

همچنین با توجه به اینکه مراکز شماره گذاری یکی از گلوگاه های اصلی در کنترل و ممانعت از ارائه خدمات پلاک گذاری به دارندگان موتورسیکلت های صفر کیلومتر است و از طرفی برخی دارندگان موتورسیکلت صرفاً جهت استفاده از خدمات مذکور اقدام به تهیه بیمه نامه کوتاه مدت می نمایند و این امر با هدف قانونگذار در خصوص ایجاد پوشش بیمه مستمر بر ای وسایل نقلیه در تناقض است، پیشنهاد افزودن یک تبصره به ماده ۷ آیین نامه مذکور مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد صدور بیمه نامه کمتر از یک سال برای وسایل نقلیه نوشماره ممنوع شود.

امیدواریم با اصلاحات صورت گرفته زمینه گسترش فرهنگ بیمه در جامعه فراهم شده و گامی موثر در جهت کاهش تبعات اقتصادی حوادث رانندگی در کشور برداشته شود.

همچنین با هماهنگی های صورت گرفته با فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادها مقرر شده است نظارت و کنترل جدی بر تخلفات موتورسواران صورت گیرد، همچنین از طریق اجرای طرح هایی در سراسر کشور امکان دریافت گواهینامه برای عموم مردم تسهیل و تسریع شود. سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت با شرایط خاص برای نوجوانان نیز به ۱۶ سال کاهش پیدا کرد.

همچینین با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت؛ سهمیه سوخت وسایل نقلیه نفت گازسوز فاقد بیمه نامه شخص ثالث پس از اطلاع رسانی و اخطار قطع شد. دولت همچنین برنامه های جدی دیگری در خصوص تعیین حق بیمه وسایل نقلیه موتوری برقی در نظر دارد و به زودی طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث نیز عملیاتی خواهد شد.

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها