به گزارش  بانک اول شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هنوز به محدوده 2.2 میلیون واحدی نرسیده منفی شد. قیمت دلار و سکه در بازار آزاد به واسطه خبرهای بانک مرکزی یکی دو روزی است که رخ منفی به خود گرفته و صندوق‌های طلای بازار سرمایه یک دست سرخ رنگ هستند. اما فعلاً معتقد هستند این منفی و سر کوب قیمت‌ها تا کجا و چه زمانی می‌تواند دوام بیاورد؟

 شاخص کل امروز روی عدد 2.194.998 واحدی ایستاد و نسبت به روز قبل خود 2291 واحدی منفی خورد. ارزش بازار در روز جاری حوالی 5490 میلیارد تومانی ثبت شد و این یعنی اینکه سهم معاملات نقد بورس تهران 3666 میلیارد تومان شده است.

 نمادهای شبندر، خساپا و نماد فولاد به ترتیب با 26، 23 و 21 میلیارد تومان خالص خروج پول‌های حقیقی کار را به پایان بردند تا شبندر، شپنا و خودرو بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشتند.

 اما ایران‌خودرویی‌ها با پژو پارس خداحافظی می‌­کنند با اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد، تولید پژو پارس با وجود عدم کسب استانداردهای ۸۵ گانه همچنان و حداقل تا کمتر از دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

 رئیس سازمان ملی استاندارد نیز گفت: ایران‌خودرو برای خودروی پژو پارس که فاقد استانداردهای ۸۵گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد. هدی اسلام‌پناه گفت: آنچه درباره استانداردهای اجباری در صنعت خودرو به عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولیدکنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند تا ضمن رعایت حق مصرف‌کننده، ظلمی از جانب تولیدکننده به مصرف‌کننده وارد نشود.

 این موضوع باعث ایجاد شوک در روز جاری به قیمت خودروها شود و گفته می‌شود که پژو، دنا، تارا، کوییک و هایما با افزایش قیمت مواجه شده‌اند و قیمت تارا اتوماتیک جدید به کانال یک میلیارد تومانی وارد شد.

 از سویی هم نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان داشته است که کمیسیون تلفیق واردات خودروهای برقی و کاهش عوارض واردات این خودروها را تصویب کرد.

 اما خبر دیگری که برای بازار جالب توجه بود را بانک مرکزی عنوان کرده است. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای عنوان داشته است که ارائه گواهی سپرده در قبال سکه و طلا ممنوع شد!

 این در حالی است که در هفته جاری مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت است که برای عرضه شمش در این مرکز با بازار سرمایه موازی کاری نداریم و ابزارهای مبتنی بر اوراق بهادار و معاملات خرد شمش طلا در بورس کالا انجام خواهد شد. همچنین بانک‌ها حق ارائه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند. در این اطلاعیه آمده است که اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

 خبر شکری امروز بازار سرمایه این بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است بنا به مصوبه هفتمین جلسه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در تاریخ 10 دی ماه 1402، توزیع شکر در سامانه بازارگاه به صورت سهمیه بندی استانی و بر اساس دستورالعمل نحوه فعالیت اعضای زنجیره تامین و توزیع شکر انجام می‌شود.

 شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: در هفته سوم دی ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷۴۰ میلیارد تومان سود از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهام‌داران واریز شد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 در جریان معاملات روز جاری شاخص کل هنوز به مقاومت 2.2 میلیون واحدی نرسیده عقب نشینی کرد. تا محدوده مقاومتی 2.2 میلیون واحدی برای شاخص همچنان به عنوان یک چالش بزرگ در سال 1402 باقی بماند و بازار برای رسیدن به اهداف بالاتر جامانده باشد.

 البته که هنوز خیلی از اهالی بازار موضوع شاخص سازی را مطرح می‌کنند تا شرایط حاکم قابل‌کنترل‌تر باشد.

 شرایط، مفروضات و احتمالات تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران چند هفته‌ای است که ثابت است و بازار بدون تغییر خاصی در محدوده مشخص شده در حال نوسانات خیلی جزئی قرار دارد.

کل