پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

نحوه دریافت وام و تسهیلات با وثیقه سهام در سامانه «ست» بانک صادرات

26 دی 1402
نحوه دریافت وام و تسهیلات با وثیقه سهام در سامانه «ست» بانک صادرات

​عضو اجرائی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با تشریح کاربرد سامانه توثیق الکترونیکی دارایی (ست) بانک صادرات ایران، آمادگی این بانک برای ارائه خدمات ویژه این زیرساخت راهبردی به سایر بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اعتباری را اعلام کرد.

به گزارش بانک اول  یاسر مرادی در تشریح ویژگی‌های راهبردی سامانه توثیق الکترونیکی دارایی «ست» بانک صادرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر در تمامی دنیا مؤسسات تضمین اعتبار حضور دارند و وظیفه اعتبارسنجی مشتریان بانک‌ها را انجام می‌دهند، گفت: باید به سمت گرفتن وثایق به صورت الکترونیکی پیش برویم. بانک صادرات ایران با فراهم کردن این زیرساخت آماده است تا این امکانات را با حداقل کارمزد در اختیار سایر بانک‌ها قرار دهد. در عین حال هر لندتکی که برای مشتریان خود تقاضای اعتبارسنجی و دریافت وثیقه‌گیری الکترونیکی داشته باشد، می‌تواند از قابلیت‌ها و امکانات سامانه «ست» بانک صادرات ایران استفاده کند.

او افزود: همواره در کشور ما بانک‌ها با مشکل وثیقه‌گرفتن و مردم با مشکل وثیقه‌گذاری روبرو بوده‌اند. مردم وثیقه‌هایی را معرفی می‌کنند که چندان مورد قبول بانک‌ها نیست و بانک‌ها هم در دریافت وثیقه سخت‌گیری‌هایی دارند. این در حالی است که دارایی‌های مالی زیادی وجود دارند که بانک‌ها تمایلی به پذیرش آنها به عنوان وثیقه تسهیلات ندارند چراکه در نقدشوندگی با کارسازی آنها دچار مشکل می‌شوند. در واقع مردم یک سری از دارایی‌های راکد دارند که تمایل دارند از آنها به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات استفاده کنند اما بانک‌ها عموما ملک، چک یا سفته را به عنوان وثیقه پذیرفته‌اند. البته در این میان بانکی مانند بانک کارگشایی طلا را به عنوان وثیقه تسهیلات خرد قبول کرده‌اند.

عضو اجرائی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با یادآوری اینکه بانک‌ها در زمان وصول مطالبات خود نیز با دعاوی مختلف در مراجع متعدد روبه‌رو هستند که امکان وصول مطالبات را تضعیف می‌کند، گفت: با آسیب‌شناسی‌های انجام شده در بانک صادرات ایران توانسته‌ایم این معضل را با تهیه سامانه توثیق الکترونیکی دارایی «ست» برطرف کنیم.

او افزود: در اولین گام، دامنه شمولیت وثایق را گسترش دادیم و علاوه بر وثایق سنتی، تعریف کردیم که هر دارایی که قابلیت نقدشوندگی دارد را به وثیقه بگیریم و در گام دوم این اقدام به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام شود و از همه مهمتر اینکه در گام سوم دیگر بانک برای وصول مطالبات طرف دعوا نیست بلکه این سامانه در زمان لازم اقدام به فروش و نقد کردن وثیقه می‌کند و مطالبات بانک را پرداخت می‌کند.

مرادی افزود: اولین مرحله راه‌اندازی این سامانه با وثیقه گرفتن سهام در اتصال آنلاین با سامانه سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) آغاز شد که به سهام مردم دسترسی دارد و متقاضی با مراجعه به سامانه «ست» و ارزیابی کمترین قیمت شش ماهه سهام خود و اعمال یک ضریب 85 درصدی، اقدام به توثیق سهام خود می‌کند. به مرور بیمه‌نامه عمر و زندگی نیز به این مجموعه اضافه شده است. اعتبار فرد متقاضی با مراجعه به سامانه «ست» تعیین می‌شود.

او تاکید کرد: سامانه «ست» تنها برای مشتریان بانک صادرات ایران یا سایر بانک‌ها تهیه نشده بلکه برای فین‌تک‌هایی که اقدام به تامین اعتبار می‌کنند یا مراکزی که خرید اعتباری انجام می‌دهند، کاربرد مطلوبی دارد.

مرادی واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و همچنین سپرده‌های بانکی در تمامی بانک‌ها را از جمله دارایی‌های قابل توثیق در سامانه «ست» عنوان کرد.

عضو اجرائی هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران استفاده از ظرفیت بانک کارگشایی برای وثیقه‌گذاری طلا، اوراق، سیم‌کارت تلفن همراه، سهام عدالت، یارانه و وثایق ملکی را به عنوان سایر موارد قابل توثیق آتی در سامانه «ست» ذکر کرد.

او گفت: به زبان ساده می‌توان گفت که بانک صادرات ایران برای آسودگی خیال فرد متقاضی تسهیلات و خریدهای اعتباری، ضمانت‌نامه‌ای صادر می‌کند. بخشنامه بهره‌برداری از سامانه «ست» به تمامی شعب بانک ابلاغ شده و افراد متقاضی دریافت وام‌های خرد از جمله وام ازدواج، فرزندآوری، وام‌های مشاغل خانگی کمیته امداد و... و تمامی وام‌های خرد مرابحه می‌توانند با مراجعه به سامانه «ست»، دغدغه‌های ضمانت وام خود را حل کنند.

مرادی اظهار کرد: برای متقاضیانی که از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خریدهای اعتباری اقدام به خرید می‌کنند، دسترسی ویژه‌ای از طریق سامانه «ست» ایجاد می‌شود که بتواند همزمان با خرید اعتباری یا خرید اقساطی، دارایی‌های خود را اعلام و اعتبارسنجی می‌شود. تضمین اعتبار از طریق سامانه «ست» برای وی انجام شده و به مجموعه فین‌تکی اعلام می‌شود.​

اخبار مرتبط
بانک اول - «فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» بانک صادرات ایران و موسسه اعتباری ملل منتشر شد.
بانک اول - بانک صادرات این در بخشنامه‌ای محدودیت‌های جدیدی را در حوزه خدمات بانکی برای اتباع غیرایرانی اعلام کرده است.
بانک اول - سامانه پرداخت لحظه‌ای «پل» بانک مرکزی در بانک صادرات ایران عملیاتی و پرداخت‌های خرد تا سقف ١٥٠ میلیون ریال با هزینه کمتر به صورت آنی به حساب ذی‌نفع واریز می‌شود.
بانک اول - ​دارندگان سپهرکارت بانک صادرات ایران می‌توانند مجوز برداشت وجه نقد بدون کارت از دستگاه‌های خودپرداز این بانک را به آسانی برای دیگران ارسال کنند. به این ترتیب افراد ذی‌نفع با دریافت این مجوز در قالب رمز و پیامک خواهند توانست بدون کارت از خودپردازها پول نقد بگیرند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهران نوروزی
ارسال شده در : شنبه 07 بهمن 1402

الان که جلوی تمام وامها گرفته شده!وتمام بانکها میگن جلوی وامها بسته شده چطوری بانک صادرات وام میده این واسه من سواله

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها