پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شرایط یارانه یک میلیونی برای کودکان اعلام شد

27 دی 1402
شرایط یارانه یک میلیونی برای کودکان اعلام شد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تشریح جزئیات اجرای طرح امنیت غذایی و هدف‌گذاری کاهش آمار سوء تغذیه طی پنج سال، گفت: «اختلال رشد» مهم‌ترین معیار ورود به این طرح است و در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

دکتر احمد اسمعیل‌زاده  به گزارش بانک اول  درباره جزئیات اجرای طرح امنیت غذایی، گفت: این برنامه از مهرماه سال جاری با همکاری وزارت رفاه آغاز شده است. روند به این صورت است که کودکان ۶ ماه تا ۵ سالی که به مراکز بهداشتی _ درمانی سراسر کشور مراجعه می‌کنند توسط بهورزان، ‌ مراقبین و کارشناسان تغذیه ارزیابی می‌شوند و اگر حائز شرایط باشند، کد ملی آنها توسط ما به وزارت رفاه ارائه می‌شود تا مورد حمایت قرار گیرند.

معیار حمایت از کودکان در طرح امنیت غذایی چیست؟

وی با اشاره به اینکه «اختلال رشد» مهم‌ترین مبنا و معیار ورود افراد به این طرح است، تصریح کرد: در واقع اگر کودکی در این بازه سنی بر اساس معیارهای ما دچار اختلال رشد تشخیص داده شود باید مورد حمایت این طرح قرار گیرد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: اختلال رشد یعنی اینکه کودک بر اساس منحنی‌های سنی و جنسی، وزن‌گیری خوبی نسبت به قد و یا سن خود ندارد و یا قدش نسبت به سنش کوتاه‌تر است.

وی تاکید کرد: وزارت رفاه این کودکان را از نظر اقتصادی در سامانه معیشتی خود ارزیابی می‌کند که مشخص شود آیا این کودک به دلیل مشکلات اقتصادی دچار اختلال رشد شده یا خیر؟ اگر خانواده این کودک در دهک درآمدی یک تا ۷ باشند، کودک حائز قرارگیری در پوشش این برنامه است. در صورتی که خانواده کودک در دهک درآمدی ۸ به بعد باشند، کودک تحت پوشش طرح امنیت غذایی نخواهد بود و تنها کارشناسان ما به والدین آموزش می‌دهند که چه تغذیه‌ای مناسب وی است.

او با اشاره به اینکه همان ۷ دهک اول نیز تقسیم بندی می‌شوند، توضیح داد: در صورتی که کودک جزو ۵ دهک اول باشد ماهانه یک میلیون تومان و برای دهک درآمدی ۶ و ۷ ماهانه ۶۰۰ هزارتومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

شارژ ماهانه کارت الکترونیکی

تعیین اقلام غذایی موجود در طرح توسط وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: این اعتبار ماهانه در کارت الکترونیکی شارژ می‌شود و خانواده این کودکان تنها می توانند اقلام غذایی که ما مشخص کردیم را خریداری کنند.

به گفته وی، اقلام غذایی تعیین شده توسط وزارت بهداشت برای طرح امنیت غذایی مبتنی بر اقلام غذایی تامین کننده کالری و پروتئین مانند لبنیات، انواع گوشت، برنج، ماکارونی، تخم مرغ و ... است.

ارزیابی سه ماهه وضعیت رشد کودکان

وی افزود: کودکانی که مشمول این بسته حمایتی شوند هر سه ماه یکبار توسط کارشناسان بهداشت ما ارزیابی می‌شوند و اگر روند مثبتی در تغذیه آنها مشاهده نشود در طی ۶ ماه از این برنامه خارج می‌شوند زیرا هدف این برنامه این است که اقلام غذایی برای بهبود تغذیه کودک مصرف شود تا وضعیت تغذیه او به شرایط مطلوب برسد.

حمایت تغذیه‌ای از ۱۳۵هزار کودک تاکنون

اسمعیل‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۱۳۵ هزار کودک تحت این حمایت تغذیه‌ای قرار گرفتند، بیان کرد: الان بیش از ۸۵ درصد کسانی که واجد شرایط هستند تحت پوشش قرار گرفتند؛ درصدی که هنوز تحت پوشش نیستند احتمالا هنوز به مراکز ما مراجعه نکردند. در این طرح حتی کودکان با سوء تغذیه خفیف و متوسط هم تحت پوشش رفته‌اند.

به گفته وی، آمار کودکان تحت پوشش طرح امنیت غذایی در استان‌های کمتر برخوردار بالاتر است.

او تاکید کرد: از نظر اجرایی برخی مشکلات کوچک وجود دارد و هنوز برخی مردم و فروشگاه‌ها از این طرح اطلاع کافی ندارند، اما به طور کلی برنامه رضایت‌بخش است.

ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه به سازمان برنامه و بودجه

وی با اشاره به اینکه قرار است وزارت بهداشت هر ۶ ماه یکبار بابت اجرای این برنامه به سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد ارائه دهد، تصریح کرد: اگر شاخص‌ها رضایت‌بخش باشد دولت سال‌های بعد حمایت خود از این طرح را دوچندان خواهد کرد. امیدواریم این طرح بتواند در پنج سال آتی آمار سوء تغذیه ما را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره علت انتخاب گروه سنی ۶ ماه تا ۵ سال برای تحت حمایت قرار گرفتن در این طرح، توضیح داد: در این بازه سنی سرعت رشد بسیار سریع است و تکامل جسمی و مغزی اتفاق می‌افتد و نوع تغذیه در این سنین برای سال‌های بعدی زندگی هم بسیار حائز اهمیت است.

چاقی و اضافه وزن مشکل کودکان مدرسه‌ای

او در عین حال نیز گفت: در گروه سنی کودکان مدرسه‌ای، اختلال رشد مشکل جدی ما نیست و آنجا بیشتر مشکل اضافه وزن و چاقی را داریم که در این زمینه هم برنامه‌های متعددی را با وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، اجرای طرح یسنا  برای حمایت غذایی از مادران باردار و شیرده نیز با کمک وزارت رفاه و وزارت بهداشت در حال اجرا است.

ایسنا

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها