پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پژو پارس چطور در دو روز ۵۰ میلیون تومان گران شد

27 دی 1402
پژو پارس چطور در دو روز ۵۰ میلیون تومان گران شد

قیمت پژو پارس LX در بازار آزاد به طور متوسط به ۷۶۰ میلیون تومان رسیده است. اوایل هفته فروشنده‌های پژو پارس LX رقمی نزدیک ۷۱۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می‌دادند و حالا به موازات خبر توقف تولید پژو پارس، ظرف دو روز ۵۰ میلیون تومان به قیمت‌های پیشنهادی و دلخواه آن‌ها در بازار آزاد اضافه شده است.

به گزارش  بانک اول  توقف تولید پژو پارس دقیقا به همان دلیلی اتفاق می‌افتد که به خاطر آن مدل‌های مثل پژو ۲۰۶ و سمند از خط تولید کنار رفتند و سازمان ملی استاندارد تلویحا خود ایران خودرو را پاسخگو متقاضیانی می‌داند که موعد تحویل پژو پارس آن‌ها به سال آینده موکول شده است. فعلا برای یکسری از حواله داران پژو پارس TU۵ پیشنهاد تعویض با سورن پلاس دوگانه‌سوز ارائه شده که برای خریدار حدود ۴۰ میلیون بیشتر آب می‌خورد.

افزایش ۵۰ میلیونی قیمت پژو پارس در دو روز

پژو پارس LX که با موتور TU۵ روانه بازار می‌شود و نسبت به پژو پارس معمولی قیمت بیشتری دارد، روز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه در بازار آزاد خودرو توسط فروشنده‌ها به طور متوسط ۷۶۰ میلیون قیمت‌گذاری شد. نسبت به روز دوشنبه شاهد رشد ۳۵ میلیونی قیمت پژو پارس LX در بازار هستیم و این عدد درمقایسه با دوشنبه که خبر توقف تولید پژو پارس منتشر شد، به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

افزایش قیمت خودرو البته از ابتدای دی‌ماه به جان بازار افتاده و تقریبا در اغلب مدل‌های داخلی و مونتاژی مشاهده می‌شود، اما جهش نرخ‌های اعلامی توسط فروشنده‌های پژو پارس را از طرف دیگر می‌توانیم به خبر توقف تولید پژو پارس ارتباط بدهیم. طوریکه یکسری از فروشنده‌ها از فرصت استفاده کردند و حالا پژو پارس سال معمولی و پژو پارس سال سفارشی هم نسبت به روز یکشنبه هر کدام ۱۵ میلیون گران‌تر آگهی می‌شوند.

قیمت پژو پارس سال معمولی که به موتور XU۷P مجهز است در این مدت از ۵۸۰ به ۵۹۵ ارتقا پیدا کرده و فروشنده‌های پژو پارس سال سفارشی به‌جای ۶۰۵ میلیون، انتظار رقمی نزدیک ۶۲۰ میلیون تومان دارند.

توقف تولید پژو پارس و بلاتکلیفی متقاضیان سامانه یکپارچه

توقف تولید پژو پارس دقیقا به همان دلیلی اتفاق می‌افتد که به خاطر آن مدل‌های دیگری مثل ساینا دنده‌ای، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، سمند و ... از خط تولید ایران خودرو و سایپا کنار رفتند؛ سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد یا همان استاندارد‌های ۸۵ گانه.
توقف تولید پژو پارس برای اولین بار سال ۹۷ مطرح شد و حالا آنطور که رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید ایران خودرو برای محصولی که فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه است، فقط تا نیمه اسفند امسال مجوز دارد. با این اوصاف تکلیف متقضیانی که این وسط موعد تحویل پژو پارس آن‌ها مثلا به بهار ۱۴۰۳ موکول شده مشخص نیست و مهدی اسلام پناه هم به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد تلویحا خود ایران خودرو را مسئول این اتفاق دانسته است.

استاندارد‌های ۸۵ گانه شامل یکسری از آیتم‌ها و اصطلاحا آپشن‌هایی مثل سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم حفاظت از عابر پیاده، چراغ اتولایت یا اتوماتیک و چراغ مخصوص روز و ... می‌شود که، چون قابلیت اضافه شدن آن‌ها به امثال پژو پارس، ۲۰۶ و سمند وجود ندارد، راهی جز توقف تولید باقی نمی‌ماند.

تکلیف حواله داران پژو پارس چه می‌شود؟

پژو پارس درحالی به آخر خط رسیده که آخرین آمار‌های رسمی نشان می‌دهد ظرف ۹ ماه ابتدایی سال از هر ۱۰ محصول ایران خودرو، سه محصول تحت عنوان پژو پارس TU۵ یا پژو پارس معمولی به مرحله تولید رسیده است. براساس جدول منتشرشده از کارنامه ۹ ماهه ایران خودرو، در سایت مرکزی، سایت مازندران، سایت فارس و سایت کرمانشاه روی هم شاهد تولید ۱۱۲ هزار و ۵۹ دستگاه پژو پارس معمولی و پژو پارس TU۵ بودیم و با احتساب ۴۸ پژو پارسی که در سایت عراق ساخته شدند، سهم این محصول از کل تولیدات ایران خودرو به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

آمار تولید ایران خودرو در ۹ ماه ابتدایی سال دقیقا به ۳۸۱ هزار و ۹۰۳ محصول رسید که پژو پارس از این حیث جزو پرتیراژترین سواری‌های داخلی قرار می‌گیرد.

توقف تولید پژو پارس درحالی به میان آمده که خود ایران خودرو در هفته‌های اخیر برای یکسری از حواله داران، پیشنهاد تبدیل پژو پارس TU۵ به سورن پلاس دوگانه‌سوز را مطرح کرده که خب گزینه دومی حول و حوش ۴۰ میلیون گران‌تر است.

اخبار مرتبط
شادی مالکی در این باره گفت: نظر به سیاست‌های دولت و شهرداری تهران جهت نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی، کلیه مالکان ‌تاکسی‌های فرسوده فعال در ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران می‌توانند، نسبت به ثبت نام تاکسی های فرسوده جهت جایگزینی با تاکسی‌های برقی اقدام کنند. وی افزود: در مرحله نخست ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جک (مدل JAC E50A) به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام نویسی از متقاضیان برای ۱۰۰۰ دستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: واردات خودروهای جانبازان هم فقط مربوط به سازمان توسعه تجارت نیست و کار سازمان در این رابطه انجام شده و منتظر هستیم بانک مرکزی مدل تخصیص ارز و بنیاد شهید هم گروه‌هایی که قرار است ارز بگیرند را مشخص کند.
لازم به ذکر است که کلیه شرایط عمومی و اختصاصی بخشنامه‌های فراخوان اولویت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو (متقاضیان عادی) در خصوص متقاضیان این بخشنامه نیز لازم‌الاجرا خواهد بود. علاوه بر این، برنامه‌های فروش پیش‌فروش ارائه شده در این بخشنامه، مشمول مصوبه 473 شورای رقابت می‌باشد و در صورت افزایش قیمت محصول در زمان تحویل، بخش معادل پیش‌پرداخت مشمول افزایش قیمت نخواهد شد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۵۵ میلیون تومان ریزش داشت و به قیمت ۹۴۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها