پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی رئیس کل اسبق بانک مرکزی از آینده طلا و سکه

28 دی 1402
پیش بینی رئیس کل اسبق بانک مرکزی از آینده طلا و سکه

سیف درباره سیاست‌های جدید بانک مرکزی در حوزه طلا و سکه و سیاست این نهاد برای افزایش عرضه و طلا به بازار و نگرانی‌ها درباره ذخایر طلای کشور اظهار داشت: قیمت سکه از دو جزء تشکیل شده و دو عامل دارد، یکی از عوامل تعیین کننده قیمت سکه نرخ انس جهانی و عامل دیگر نرخ دلار است. وقتی در قیمت سکه در بازار حباب ایجاد می‌شود یعنی با حاصلضرب انس جهانی در نرخ دلار می ‌بینیم که قیمت سکه در بازار ایران بیشتر است که گفته می شود قیمت سکه دارای حباب است.

به گزارش بانک اول رییس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه تنها راهکار کاهش و رفع حباب سکه افزایش عرضه است، ادامه داد: موضوع حباب سکه باید حل شود و اگر بانک مرکزی نسبت به رشد حباب سکه بی‌تفاوت باشد، حباب سکه می‌تواند موتور افزایش قیمت دلار باشد. بنابراین بانک مرکزی می‌تواند از طریق افزایش عرضه، اثر منفی ناشی از حباب سکه را که می‌تواند آرامش بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد خنثی کند.

وی با بیان اینکه افزایش عرضه سکه برای کاهش حباب قیمتی در بازار روش معمولی بوده و در گذشته هم این اقدام با حراج سکه در بانک کارگشایی انجام می‌شد اما امروز این اقدام با حراج از طریق مرکز مبادله ارز و طلا انجام می‌شود، گفت: به صورت تاریخی بانک کارگشایی عامل مداخله بازار طلا بود و بانک مرکزی سعی می‌کرد از طریق حراج سکه به بازار طلا ورود کند تا نرخ در بازار طلا متعادل شود و از این طریق حباب از بین برود. این اقدام تا رفع حباب قیمتی ادامه پیدا می‌کرد.

سیف تاکید کرد: در ماه‌های پایانی سال فشار تقاضا افزایش پیدا می‌کند و طبیعتا بانک مرکزی با تدابیری باید جلوی این گونه از نوسانات را بگیرد.

رییس کل اسبق بانک مرکزی افزود: البته افزایش عرضه طلا در شرایط عادی و زمانی که در قیمت سکه حبابی وجود ندارد منطقی نیست. عرضه سکه فقط برای از بین بردن حباب قیمتی قابل قبول است و در غیر این صورت نباید به نحوی اقدام شود که حباب منفی به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه افزایش عرضه سکه الزاما به معنای کاهش ذخایر طلا نیست، گفت:‌ باید توجه داشت که بانک مرکزی اجازه واردات طلا را می‌دهد و ممکن است که منبع افزایش عرضه از طلاهای وارد شده باشد البته که بانک مرکزی باید حدی از ذخایر طلا را داشته باشد که در این افزایش عرضه سکه آسیبی به این ذخایر وارد نمی‌شود و افزایش عرضه سکه برای تنظیم و کنترل بازار به معنای کاهش ذخایر طلا نیست.

اخبار مرتبط
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
با برگزاری بیستمین حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران، حجم معاملات این تالار طی 3 ماه از مرز 2,7 تن گذشت.، حراج حضوری شمش طلا از 27 دی ماه 1402 در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت 3 ماه و برگزاری 20 حراج، 2716 کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل 995 در هزار معامله شد.
آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند نیم‌سکه نه فقط در بازار آزاد، بلکه در حراج‌های مرکز مبادله نیز در صدر تقاضای متقاضیان است. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی سقف تراکنش غیرحضوری دوبرابر شده و روزانه به ۲۰۰میلیون تومان رسیده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها