جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

هشدار؛ مهلت برگشت زدن چک های صیادی محدود است! + نحوه ثبت چک صیادی با گوشی

29 دی 1402
هشدار؛ مهلت برگشت زدن چک های صیادی محدود است! + نحوه ثبت چک صیادی با گوشی

تا چه تاریخی از صدور چک صیادی می توانیم آن را برگشت کنیم ؟

کارشناس حقوقی : اگر به بانک مراجعه کردید و پولی در حساب نبود شما به مدت ۶ ماه موظفید که برای شکایت کیفری اقدام کنید ولی اگر بعد از ۶ ماه اقدام کردید این شکایت از شما صلب خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که بد از 6 ماه از زمان صدور چک هم می توان آن را برگشت زد ولی دیگر جنبه کیفری ندارد و جنبه حقوقی پیدا می کند. به این معنی که بعد از 6 ماه اگر چک را برگشت زدید امکان تعقیب کیفری و صدور حکم حبس برای صادر کننده از بین می رود ٬ ولی همچنان از لحتظ حقوقی طلب شما قابل پیگیری است.

نکته مهم : از تاریخ برگشت زدن چک هم 6 ماه فرصت دارید روی آن اقدام کنید و در مراجع قضایی از صادر کننده چک شکایت کنید . چنانچه از تاریخ برگشت زدن چک هم بیش از 6 ماه گذشت و در مراجع قانونی و قضایی طرح شکایت نکردید ٬ باز هم جنبه کیفری چک برگشتی از دست خواهد رفت.

نحوه ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک مرکزی از طریق تلفن همراه

اینفوگرافی ثبت چک در سامانه صیاد از طریق گوشی

راهنمای ثبت چک صیادی

در این اینفوگرافی، چگونگی صدور یا دریافت چک های صیادی با استفاده از سرشماره پیامکی ۱۵۵۶۰۰۱۸ به روشی ساده توضیح داده شده است.

چک صیادی، نوع جدیدی از چک است که بر اساس قانون جدید صدور چک، در سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می شود. ویژگی های این چک باعث شده که نسبت به چک های قدیمی، از امنیت و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار باشد.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها