جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

اطلاعیه مهم سازمان مالیاتی درباره واریزی کارت به کارت

29 دی 1402
اطلاعیه مهم سازمان مالیاتی درباره واریزی کارت به کارت

سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه کلیه واریزی‌ها به حساب‌های تجاری  اعم از کارت به کارت ٬ حواله ساتنا و پیا و ...به عنوان فروش تلقی می‌شود، تاکید کرد که حساب‌های غیرتجاری نیز به صورت مستمر پایش می‌شود.

به گزارش بانک اول  سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، با توجه به قوانین و مقررات موجود، کلیه وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و … به عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیات قرار می‌گیرد.

مودیان مالیاتی توجه داشته باشند به گونه‌ای اقدام کنند که صرفاً مبالغ ناشی از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به حساب‌های مذکور واریز شود.

بدیهی است حساب‌های بانکی غیرتجاری نیز به صورت مستمر پایش شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت‌های تجاری به آن واریز شود و در اظهارنامه‌های مالیاتی ابراز نشود درآمد کتمان شده تلقی و مشمول مالیات و جرایم متعلقه خواهد شد.

فرق بین حساب تجاری و شخصی (غیر تجاری ) چیست؟

فرق حساب تجاری و غیر تجاری

حساب های شخصی (غیر تجاری )، حساب های معمولی هستند که افراد با مراجعه به بانک ها اقدام به افتتاح آن ها می کنند اما حساب های تجاری حساب هایی محسوب می شوند که در طول یک ماه بیش از صد مورد واریزی با مبلغ ۳۵ میلیون تومان داشته باشند. این حساب ها حساب های تجاری تلقی شده و مشمول مالیات می شوند.

قطعا شما دارای حساب های بانکی شخصی می باشید. این حساب های شخصی، حساب های معمولی هستند که افراد با مراجعه به بانک ها اقدام به افتتاح آن ها می کنند، اما منظور از حساب تجاری بانکی چیست؟ و این حساب ها با حساب های شخصی چه تفاوتی دارند؟ در وهله اول به معرفی حساب های تجاری می بپردازیم.

حساب های تجاری در واقع نوعی حساب سپرده بانکی محسوب می شوند که افراد برای استفاده در مشاغل و کسب و کار خود از آن ها استفاده می کنند. همانطور که گفتیم حساب های شخصی و تجاری به این علت از یکدیگر تفکیک شده اند که فعالیت اقتصادی افراد کاملا شفاف سازی شده و مالیات بر درآمد آن ها متناسب با درآمد این افراد تعیین شود.

زیرا بسیاری از افراد از به طور عمد و یا غیر عمد و ناآگاهانه از حساب های شخصی برای فعالیت های اقتصادی خود استفاده می کنند و این موضوع باعث می شود تا مقدار مالیات مشخص شده برای فرد کمتر از میزان حقیقی آن باشد. به همین دلیل حساب های تجاری ایجاد شده و به نوعی منکعس کننده دریافت ها و پرداخت های کسب و کار افراد محسوب می شوند. و اما کدام حساب، حساب تجاری محسوب می شود؟

قانون حساب تجاری

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار درباره حساب های تجاری، اگر مجموع تراکنش های شخص حقیقی در طول یک ماه بیش از صد تراکنش واریزی و مبلغ واریزی به حساب در مجموع برابر ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال یا بیشتر از آن باشد، این حساب حساب تجاری تلقی شده و بر این اساس تراکنش های واریزی به عنوان فروش محسوب شده و مشمول مالیات می شوند.

پس بدین ترتیب اگر حساب بانکی شما همزمان این شرایط را دارا باشد، حساب شما حساب تجاری تلقی می شود. زیرا می توان برداشت کرد که واریز بیش از ۱۰۰ مورد در ماه به یک حساب کمی غیر منطقی باشد. لازم به ذکر است که در این مصوبه مبنا، صرفا تعداد دفعات واریزی می باشد. به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریزی ها ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال باشد، اما تعداد دفعات واریزی کمتر ۱۰۰ مورد باشد، این حساب به عنوان حساب تجاری تلقی نمی شود.

پس بدین ترتیب این برداشت که تراکنش های ماهانه افراد به واسطه هزینه ها و خریدهای ضروری و روزمره زندگی بیش از صد مورد است و حساب آن ها تجاری محسوب شده، کاملا نادرست می باشد.

تشخیص حساب تجاری

نکته دیگری که شما عزیزان باید به آن توجه داشته باشید، این موضوع هست که منظور از صد تراکنش در ماه صرفا واریز پول به حساب می باشد و نه برداشت یا انتقال آن به حساب بانکی دیگر. لازم به ذکر است حساب های تجاری از برخی مزیت هایی مانند افزایش سقف برداشت از حساب، تخفیف در کارمزدهای بانکی و … بهره مند می شوند.

برای حساب های تجاری قاعده و قوانینی در نظر گرفته شده که در رابطه با آن ها صحبت کردیم. در این میان ممکن است مواردی هم استثنا باشند، بدین منظور که تعداد واریزی به حساب آن ها در طول یک ماه بیش از صد مورد و مبلغ مجموع آن ۳۵ میلیون تومان و یا بیش از آن باشد در حالی که فرد از این حساب برای فعالیت های اقتصادی خود استفاده نمی کند.

در این صورت اگر شخص مدعی باشد که فعالیت تجاری انجام نداده و این حساب اشتباها به عنوان یک حساب تجاری در نظر گرفته شده، می تواند با ارسال مدارک مربوطه به سازمان امور مالیاتی کشور این مسئله رو تفهیم و مشکل رو برطرف کند.

نحوه تفکیک حساب شخصی و تجاری

ساز و کار تفکیک حساب های تجاری و شخصی بدین صورت خواهد بود که تمامی حساب ها به صورت پیش فرض به عنوان حساب بانکی شخصی محسوب می شوند و افراد می توانند با مراجعه به سامانه مودیان، حساب تجاری خود رو معرفی کنند.

الزام قانونی برای تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

بر طبق ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که به شرح زیر می باشد سازمان امور مالیاتی کشور موظف است تا حساب های تجاری افراد رو به پرونده مالیاتی آن ها متصل کند. بدین ترتیب فقط حساب های معرفی شده دارای مجوز فعالیت اقتصادی هستند.

  • ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان: “اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.”
  • اگر از حساب شخصی استفاده تجاری نمی‌کنید، نگران مالیات نباشید

    رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی گفت: تفکیک حساب تجاری و شخصی با هدف شناسایی فرار مالیاتی است و نگران استفاده از حساب شخصی نباشید.

    به گزارش بانک اول به نقل از سازمان امور مالیاتی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر مجموع حساب‌های غیرتجاری یک شخص حقیقی در طول یک ماه بیش از صد تراکنش واریز به حساب داشته باشد و ۳۵۰ میلیون ریال در تراکنش‌ها به حساب‌های او واریز شود، به عنوان حساب تجاری تلقی می‌شود و بر اساس آن واریزی‌ها به عنوان فروش تلقی شده و مشمول مالیات خواهد بود.

    محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور در سال گذشته  با تشریح جزئیات اجرای این مصوبه گفت: موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری ذیل بند «م» تبصره ۱۲ بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین ماده ۱۰ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مطرح و مصوبه مربوطه توسط شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ شده است.

  • حداکثر نیم تا یک درصد مردم مشمول مالیات بر حساب‌های تجاری می‌شوند

    رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی  با بیان اینکه در اجرای این مصوبه هیچ نگرانی متوجه مردم عادی نخواهد بود، ادامه داد: طبق پیش بینی ما در سازمان امور مالیاتی کشور در مرحله کنونی حداکثر حدود نیم تا یک درصد جامعه مشمول این مصوبه می‌شوند، لذا نگرانی اصلی متوجه افرادی است که با هدف فرار مالیاتی یا پولشویی تاکنون حساب‌های تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نکرده‌اند.

    برزگری با تاکید بر اینکه مردم عادی و اشخاصی که فعالیت تجاری ندارند نگران اجرای این مصوبه نباشند، خاطرنشان کرد: اگر شخصی در ماه مجموعاً دارای ۱۰۰ بار و بیشتر واریزی به حساب‌های غیر تجاری انجام شود و مجموع واریزی‌ها ۳۵۰ میلیون ریال و بیشتر باشد (لزوماً هر دو شرط) ابتدا پیامکی برای او ارسال می‌شود که حساب آنان به علت تراکنش بالا تجاری محسوب شده و مبنای محاسبه مالیات است، البته اگر چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و می‌تواند مدارک مربوطه را به روشی که در پیامک ذکر می‌شود به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کند و مساله حل می‌شود.

    وی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت اینکه ارقام اعلام شده در این مصوبه برای شروع اجرای طرح است و در آینده و در صورت لزوم این ارقام قابل تغییر هستند.

    این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که افراد برای اعلام تجاری بودن حساب‌های خود باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: این افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه my.tax.gov.ir شماره حساب یا حساب‌های تجاری خود را به پرونده مالیاتی اعلام و الصاق کنند.

    رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور، افزود: تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری که بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اجرا می‌شود، لازمه مبارزه با فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشویی است و در نهایت منجر به شفافیت اقتصادی می‌شود.ح

اخبار مرتبط
بر اساس این گزارش، تمامی خدمات فوق درصورت انتخاب روش تحویل در نشانی مشتری، از طریق سامانه پیشخوان الکترونیک به صورت غیرحضوری قابل دریافت است، اما در صورت انتخاب روش تحویل در شعبه در سامانه پیشخوان الکترونیک، مشتری باید به باجه صدور آنی کارت در شعبه انتخاب شده مراجعه کند.
در روش انتقال وجه داخلی می‌توانید از حساب خود در یک بانک به حساب فردی دیگر در همان بانک انتقال وجه انجام دهید. در این روش با داشتن شماره حساب مقصد می‌توانید تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه انتقال وجه انجام دهید. سقف خرید کارتی روزانه چقدر است؟ حداکثر مبلغ تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان روزانه در کل شبکه بانکی است.
گاهی ممکن است با وارد کردن شماره حساب اشتباهی در گوشی موبایل خود یا در عابربانک یا همراه بانک و اینتربانک و ... پولی را اشتباها به حساب شخص دیگری واریز کنید که هیچ نام و نشانی از او ندارید؛ دراین شرایط چگونه باید پول خود را پس بگیرید؟
توصیه می‌شود کاربران اپلیکیشن‌های بانکی، نسخه مورد استفاده خود را فقط از وب‌سایت‌ رسمی بانک‌ها یا اپ‌استورهای رسمی اندرویدی داخلی همچون بازار دریافت کنند، چرا که بانک‌ها مستقیما نسخه‌های اصلی را در آنجا منتشر می‌کنند و علاوه بر این، پلیس فتا نیز روی عملکرد آنها نظارت دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها