پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

پول‌های جدید در راه است

30 دی 1402
پول‌های جدید در راه است

بانک مرکزی ایران با توجه به نیازهای اقتصادی و مالی کشور و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، اسکناس‌های موردنیاز را طبق استانداردهای بین‌المللی چاپ می‌کند و این بانک نیز مسئول امحای اسکناس‌های آسیب‌دیده و عملکرد نامناسب محسوب می‌شود.

به گزارش بانک اول مشاهدات میدانی از شعب بانکی و بازار حاکی از عرضه ایران چک‌های ۱۰۰ هزارتومانی با امضای محمدرضا فرزین رئیس کل جدید بانک‌مرکزی است.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای اسکناس نو، بانک‌مرکزی چاپ اسکناس‌های جدید را سرعت داده است. البته نکته قابل تامل این است که تنها چند ماه از آغاز به کار محمدرضا فرزین در بانک مرکزی می‌گذرد؛ اما همین عرضه اسکناس جدید نشان می‌دهد موتور خلق نقدینگی همچنان روی دور تند کار می‌کند و این در حالی است که در دوره‌های گذشته، مدت زمان قابل توجهی طول می‌کشید تا امضای روسای کل بانک مرکزی روی اسکناس‌ها حک شود.

در این میان باید به این نکته هم اشاره کرد که نقدینگی از دو جزء پول و شبه‌پول تشکیل می‌شود و اسکناس و مسکوک در دست مردم، پول محسوب می‌شود و شبه‌پول سپرده‌های مدت‌دار است، بنابراین در زمان بالا رفتن انتظارات تورمی، تقاضا برای پول افزایش می‌یابد که ظاهرا بالا رفتن انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر نیز، بی‌ارتباط با چاپ پول‌های جدید نمی‌تواند باشد.

برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند سرعت بالای عرضه اسکناس‌های جدید نشان می‌دهد روند مهار نقدینگی چندان مطلوب نیست و تنها روی کاغذ می‌توان به آن دلخوش بود؛ موضوعی که البته بانک مرکزی به شدت آن را نقض می‌کند و بر این باور است که مجموعه آمارها و گزارش کارهایی که کارشناسانش ارایه می‌دهند، اقتصاد را در جهت کنترل نقدینگی پیش برده است.

بر اساس این گزارش، مسئولیت چاپ، نشر و امحای اسکناس در ایران به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد و در واقع، بانک مرکزی ایران، مسئول تولید و مدیریت پول و ارزش‌های نقدی کشور خواهد بوده و این بانک مسئول تدوین و اجرای سیاست‌ها و استانداردهای مربوط به چاپ و نشر اسکناس‌ها است.

بانک مرکزی ایران با توجه به نیازهای اقتصادی و مالی کشور و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، اسکناس‌های موردنیاز را طبق استانداردهای بین‌المللی چاپ می‌کند و این بانک نیز مسئول امحای اسکناس‌های آسیب‌دیده و عملکرد نامناسب محسوب می‌شود.

در ایران، بانک مرکزی وظیفه چاپ و توزیع پول ملی را برعهده دارد که همان ریال است. این بانک این اختیار را دارد که بر اساس عوامل مختلف اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی و اهداف سیاست پولی، میزان پول چاپ‌شده را تعیین کند. مسئولیت مراحل چاپ اسکناس از طرف بانک مرکزی به سازمان تولید اسکناس و مسکوک واگذار شده است. سپس این اسکناس‌ها در اختیار بانک‌های تجاری و مؤسسات مالی قرار می‌گیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که اثرات تورمی یا کنترلی نشر اسکناس‌های جدید در آمارهای آتی بانک مرکزی چطور بروز و ظهور می‌یابد.

اخبار مرتبط
از بین تمام ایده‌ها و فعالیت‌های ایلان ماسک از خودرو‌های تسلا گرفته تا موشک‌های اسپیس ایکس، تصاحب توئیتر، برنامه‌های استعمار مریخ شاید شرکت مخفی تراشه‌های مغزی او با نام "نورالینک" خطرناک‌ترین آن‌ها باشد. نورالینک برای چه به وجود آمده است؟
گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی و در نهایت پیدا کنند.
نرخ بلیت ورودی موزه ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.
در واقع مالیات ارزش‌افزوده یک نوع مالیات غیرمستقیم است که بر ارزش خلق شده‌ی کالا اعمال می‌شود. مالیاتی که بر ارزش‌افزوده لحاظ می‌شود در نهایت توسط خریدار پرداخت می‌شود و عمده‌فروشان، تولیدکنندگان و تمام افراد حاضر در زنجیره تولید هر کدام در مرحله‌ای با توجه به ارزشی که به محصول اضافه می‌کنند، موجب افزایش پلکانی این مالیات روی محصول نهایی می‌شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها