پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

اگر گواهینامه خود را گم کردید حتما بخوانید

30 دی 1402
اگر گواهینامه خود را گم کردید حتما بخوانید

گواهینامه از اهمیت بسیار بالایی برای رانندگان برخوردار است و نداشتن آن می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای فرد راننده ایجاد کند زیرا کسی که بدون گواهینامه رانندگی کند یا مهلت گواهینامه‌اش تمام شده باشد و به موقع تمدید نکند، در صورت رانندگی مرتکب جرم شده و فعل او پیگرد قانونی خواهد داشت. اما اگر کسی گواهینامه خود را گم کرده باشد چه اقداماتی باید انجام دهد؟

به گزارش بانک اول  گم کردن گواهینامه اتفاق ناخوشایندی است که می‌تواند باعث نگرانی و آزرده‌خاطر شدن افراد شود اما اگر این اتفاق برای شما رخ داده نگران نباشید زیرا با انجام دادن یک سری اقدامات فوری می‌توانید گواهینامه المثنی دریافت کنید و از هر گونه پیامد منفی احتمالی جلوگیری کنید.

البته پیش از آنکه برای دریافت گواهینامه المثنی اقدام کنید با مراجعه به به سامانه پست یافته به نشانی http://postyafteh.post.ir/r/fSearchAll.aspx مراجعه کنید و با وارد کردن نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن گواهینامه مفقود شده خود مطلع شوید.

گواهینامه المثنی چیست؟

گواهینامه المثنی گواهینامه‌ای است که در صورت مفقود شدن گواهینامه اصلی صادر می‌شود. البته در صورت مخدوش‌ شدن اطلاعات، مندرجات یا مهر روی کارت گواهینامه، تغییر مشخصات شناسنامه‌ای راننده و تغییر وضعیت جسمانی و سلامت راننده، فرد صاحب گواهینامه باید برای تعویض گواهینامه مراجعه کند اما گواهینامه المثنی تنها در صورت اعلام مفقودی گواهینامه صادر شده و در صورت پیدا شدن گواهینامه اصلی، گواهینامه المثنی باید تحویل داده شود.

نحوه دریافت گواهینامه المثنی

طبق قوانین جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، متقاضیان دریافت گواهینامۀ المثنی نیازی به درج آگهی مفقودی گواهینامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا روزنامۀ رسمی ندارند. برای اعلام مفقودی گواهینامه تنها کافی است به نزدیک‌ترین پلیس بعلاوه ۱۰ بروید و درخواست گواهینامه رانندگی المثنی بدهید.

دریافت گواهینامه طی سه مرحله انجام می‌شود؛ مرحله نخست مراجعه به سایت پست یافته و بررسی احتمال پیدا شدن گواهینامه مفقودی است. در صورتی که از سایت پست یافته نتیجه‌ای دریافت نکردید باید به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و گم شدن کارت گواهینامه خود را اطلاع دهید.

پس از آنکه نسبت به اعلام مفقودی کارت گواهینامه اقدام کردید، باید بازه زمانی ۶ ماهه‌ای را به انتظار بنشینید. اگر پس از گذشت ۶ ماه، همچنان خبری از گواهینامه شما نبود، زمان درخواست صدور گواهینامه المثنی فرا رسیده است. برای انجام این کار باید به یکی از شعبه‌های پلیس +۱۰ مراجعه و با ارائه مدارک هویتی، پرکردن فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک پزشکی جدید، نسبت به ثبت درخواست گواهینامه المثنی اقدام کنید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه المثنی

در صورت گم شدن گواهینامه، پس از مراجعه به یکی از مراکز پلیس بعلاوه ۱۰ برای دریافت گواهینامه المثنی مدارک زیر از شما درخواست می‌شود:

* اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
* نشانی دقیق محل سکونت به همراه کد پستی ده رقمی
* ۴ قطعه عکس ۳ در ۴ سیاه و سفید به صورت تمام رخ

همچنین برای دریافت گواهینامه المثنی باید بینایی‌سنجی و معاینات سلامت را مجددا انجام دهید.

اخبار مرتبط
سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی سقف نقل و انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی اعلام کرد.
کارت های بانکی فیزیکی به زودی، جایشان را به نسخه‌ های الکترونیکی کارت ‌های بانکی میدهند.
برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، امکان گرفتن رمز پویا از طریق پیامک وجود دارد. در واقع بانک ها و موسسات اعتباری، در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش های اینترنتی از قبیل خرید و کارت به کارت، امکان گرفتن رمز دوم پویا یا رمز یکبار مصرف را فراهم کرده اند و با استفاده از این رمز، کلاهبرداران قادر به دریافت اطلاعات حساب بانکی افراد و خالی کردن آن نخواهند شد.
ا یک «امتیاز شادی» از ۱۰ را برای مقایسه میزان شادی کشورها استخراج کردند. بیش از یک دهه است که گزارش شادی جهانی ۲۰۲۴ ماموریت اندازه گیری و مقایسه رفاه را ادامه می دهد. آخرین یافته‌های آن نشان می دهد که چگونه کشورها در سال‌های اخیر شادتر شده‌اند. این یافته‌ها در اینفوگرافیک زیر به تصویر کشیده شده است و ۲۰ کشوری را که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیشترین رشد را داشته‌اند را نشان می دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها