پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

چقدر مالیات از خانه های لوکس گرفته شد؟

30 دی 1402
چقدر مالیات از خانه های لوکس گرفته شد؟

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: ۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس در سال ۱۴۰۲ شناسایی شده که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می رسد.

به گزارش  بانک اول  شاهین مستوفی درباره مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت گفت: رقم 390 میلیارد تومان برای عملکرد 1400 و هزار و 100 میلیارد تومان برای عملکرد 1401 مالیات بر خانه های مجلل محاسبه شده و وصول آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با بیان جزییات خانه های گران قیمت شناسایی شده افزود: برای عملکرد سال 1400 تعداد 12 هزارو 200 واحد مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی اعلام شد و برای سال 1401 نیز تعداد 40 هزار و 500 واحد مسکونی اعلام شد. در سال 1400 خانه های به ارزش بیش از ده میلیارد تومان، در سال 1401 عدد 15 میلیارد تومان و در سال 1402 عدد 20 میلیارد تومان به بالا مشمول این مالیات می شدند.

وی افزود: برای امسال هم اطلاعات کامل نشده ولی تاکنون توسط پایگاه های سازمان امور مالیاتی و با همکاری یک شرکت دانش بنیان که در زمینه هوش مصنوعی برای شناسایی املاک گران قیمت در حال فعالیت است، توانستیم بالغ بر 114 هزار واحد مسکونی را شناسایی کنیم و امیدواریم تا پایان ماه آینده این عدد تکمیل شود.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نتیجه مالیات محاسبه شده از طریق پیامک به مالکان شناسایی شده اطلاع داده می شود و از طریق مراجع مربوط و رسانه ها به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه سال 1402 افرادی که ده سال در یک واحد مسکونی گران قیمت سکونت داشتند و یک واحد مسکونی داشته باشند مشمول مالیات نمی شوند و این نکته مهمی است که برخی بزرگان و بازنشستگان که یک واحد مسکونی تهیه کرده و بیش از ده سال هم سکونت داشتند مشمول مالیات خانه های لوکس نمی شوند.

مستوفی تاکید کرد: مالیات باید با اسناد و مدارک باشد و هزینه وصول مالیات هم کم باشد یعنی اگر برگه مطالبه برای فردی صادر شود که آن فرد واقعا مالک آن ملک گران قیمت نباشد طبعا مورد اعتراض آن فرد قرار می گیرد و موضوع را در مراجع دادرسی پیگیری خواهد کرد. به همین خاطر ما سعی کردیم تمام ضوابط را در مطالبه خانه های گرانقیمت انجام دهیم و استعلامات لازم شود.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی است که همه افراد می توانند انواع مالیات هایی که مشمول شدند را در آنجا مشاهده کنند و اگر برایشان مالیاتی تعریف شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

بر اساس قانون بودجه امسال، ­زمین­ های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز و خانه ­های مجلل که ارزش آنها بیش از 20 میلیارد باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند./تسنیم

اخبار مرتبط
این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.
تورم مسکن خصوصا از سال ۹۸ به این‌سو از نرخ میانگین تورم در کشور جلوتر بوده است و هر سال بیش از نرخ تورم به نرخ اجاره‌ها افزوده شده است. اما پیگیری اخبار اقتصادی نشان می‌دهد سرعت تورم در سال گذشته گرفته شده و احتمالا در سال جدید هم این روند ادامه پیدا می‌کند.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها