پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

تاثیر عرضه سکه‌های بدون تاریخ در بازار

01 بهمن 1402
تاثیر عرضه سکه‌های بدون تاریخ در بازار

یک کارشناس بازار سکه و طلا کشور، ضمن تاکید بر اینکه عرضه سکه‌های جدید بدون تاریخ، که قطعا نرخی متفاوت از سکه‌های ۱۳۸۶ به بعد و سکه‌های مربوط به قبل از آن خواهد شد گفت: این عرضه از ارزش ذاتی قیمت سکه‌ نخواهد کاست، اما قطعا حباب آن را کاهش خواهد داد.

به گزارش بانک اول ،محمد کشتی‌آرای در رابطه با موضوع ضرب و عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی (بدون تاریخ و با طرحی جدید) و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: از حدود دو هفته پیش که تحت تاثیر عوامل مختلف، قیمت سکه و طلا هم در بازار سیر صعودی به خود گرفت. این روند صعودی تا شنبه هفته‌ گذشته هم ادامه پیدا کرد و طی یک روز، بهای سکه به بالاترین سطح خود (تا ٣۴ میلیون تومان) رسید، اما بلافاصله پس از ابلاغ اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و همچنین واگذاری سکه‌های جدیدِ بهار آزادی، بدون تاریخ، شوک قیمتی به بازار وارد شد و در همان ابتدای امر، حدود ۲.۵ میلیون تومان از بهای سکه کم شد.

این کارشناس بازار سکه و طلا افزود: البته این ریزش قیمت سکه، تخلیه حباب سکه بود. در همان روز شنبه، حباب سکه تا هفت میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد اما اطلاعیه بانک مرکزی، سبب شد حباب سکه ابتدا به پنج میلیون تومان و سپس به ۴.۵ میلیون تومان برسد.

این کارشناس بازار سکه و طلا در رابطه با اثر عرضه سکه‌های جدید بر روند قیمتی بازار، گفت: خود ذات سکه کاهش قیمت نخواهد داشت؛ بلکه قسمتی از حباب سکه از بین خواهد رفت. در حال حاضر قیمت واقعی یک سکه، حدود ۲۶ میلیون تومان (کمی کمتر یا بیشتر) بوده و این عدد، مربوط به ارزش ذاتی سکه است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: با عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی (بدون تاریخ)، از این‌ پس سه نوع سکه در بازار خواهیم داشت؛ سکه‌های طرح قدیم، سکه‌های ۱۳۸۶ و سکه‌های بدون تاریخ که هر کدام قیمت‌های خود را خواهند داشت. طبیعتا واگذاری سکه‌های بدون تاریخ، سبب خواهد شد که رقابتی بین این سه طرح سکه ایجاد شود تا قیمت‌های خود را به دست آوردند.

کشتی‌آرای تصریح کرد: اما آنچه که مسلم است، این است که واگذاری سکه توسط بانک مرکزی (با توجه به اینکه از سال ۱۳۸۶ به بعد ضرب سکه و واگذاری توسط بانک مرکزی نداشته‌ایم)، سبب تخلیه حباب سکه خواهد شد.

اوایل هفته گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار است ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ توسط بانک مرکزی آغاز شود؛ بر این اساس، سکه‌های جدید بانک مرکزی، پس از پنج سال، بدون تاریخ و با طرح جدید (و استفاده از تکنولوژی‌های نوین)، ضرب می‌شوند.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها