جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدام یک سود بیشتری دارد؟

01 بهمن 1402
طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدام یک سود بیشتری دارد؟

طلا و بیت کوین هر دو دارایی‌های ارزشمندی هستند که از ویژگی‌های مشابهی برخوردارند. هر دو دارایی، کمیاب و در برابر تورم مقاوم هستند. ضمن اینکه به‌عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شوند.

در سال‌های اخیر، بیت کوین به‌عنوان یک پناهگاه امن در برابر نوسانات اقتصادی و سیاسی مطرح شده است.

این امر به دلیل ویژگی‌های غیرمتمرکز بودن و مقاومت در برابر سانسور بیت کوین است.تریدرها به این نتیجه رسیده‌اند که بیت کوین می‌تواند در کنار طلا به‌عنوان یک راه دفاعی برای محافظت از سرمایه‌هایشان عمل کند.

این امر به‌ویژه در شرایطی که اقتصاد جهانی با نوسانات شدیدی مواجه است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما واقعاً کدام یک از این دو برای سرمایه گذاری بهتر است؟ طلا یا بیت کوین؟ برای دریافت پاسخ، این مطلب را به دقت تا انتها مطالعه کنید.

نحوه خرید طلا و بیت کوین

برای خریدطلا و ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین شما می‌توانید با مراجعه حضوری به صرافیها و مراکز خرید طلا اقدام نمایید. هرچند که تریدرهای حرفه‌ای، روشهای آنلاین و جدید را به خرید حضوری ترجیح میدهند.

مثلاً صرافی بینگ ایکس (BingX)،به عنوان یکی از صرافیهای با سابقه و معتبر، امکان خرید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین را بدون نیاز به مراجعه حضوری، برای تریدرها فراهم می‌آورد.صرافی های اینچنینی به شما امکان می‌دهند تا در مدت زمان کوتاهی پول نقد خود را به ارز دیجیتال تبدیل و در کیف پول دیجیتال تان نگهداری کنید.

بروکرآلپاری (Alpari)، هم انتخاب مناسبی برای آن دسته از تریدرهاست که میخواهند اقدام به معامله طلا در بازار جهانی فارکس نمایند. شما با ثبت نام و افتتاح حساب در تمامی حسابهای حقیقی (ریل) آلپاری و همچنین حسابهای سرمایه‌گذاری پم (pamm) آن می توانید معاملات طلای خود را آغاز کنید.

البته، امروزه خرید و فروش طلا علاوه بر بازار جهانی فارکس، در بورس کالا و بازارهای ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی) نیز انجام می‌شود. معاملات طلا در این بازارها معمولاً به صورت معاملات قرارداد آتی انجام می‌گیرد که اولین بار در سال ۱۹۷۴ در بازار نیویورک معرفی شد. بعدها، این سبک معامله اهرمی محبوبیت زیادی پیدا کرد و معامله‌گران توانستند در تمامی بازارها از طلا به عنوان ارز استفاده کنند.

بنابراین امروزه معامله‌گران می‌توانند به راحتی از طریق بازارهای مختلف طلا را معامله کنند.در بازار فارکس و کریپتو، طلا را با نماد (XAU) می‌شناسند.

ریسکهای سرمایه گذاری در طلا و بیت کوین

هنگام سرمایه‌گذاری بر روی طلا و بیت‌کوین باید به مدیریت ریسک و سرمایه توجه ویژه‌ای نمایید. زیرا هر دو این داراییها ریسک بالایی دارند. ریسکهایی که این دو دارایی را تهدید می‌کنند متفاوت است.

برای مثال سرمایه‌گذاری در طلا ممکن است به دلیل نوسانات قیمتیا مشکلات ذخیره‌سازی فیزیکی ریسک داشته باشد. در حالی که بیت‌کوین به دلیل نوسانات قیمت شدید، امنیت و نگه‌داری کیف پولها و تهدیدات امنیتی ریسک بیشتری دارد.انتخاب بین طلا و بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری و سوددهی بستگی به اهداف، تحمل ریسک و زمان‌بندی سرمایه‌گذار دارد.

بهترین راه، داشتن آگاهی کافی از این دارایی‌ها، تعیین حد سود و ضرر و همچنین استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک مثل خدمات اکسپرت مدیریت سرمایه در فارکس است.

پوشش در برابر تورم طلا و بیت کوین

طلا و بیت کوین هر دو به عنوان دارایی‌هایی که می‌توانند در برابر تورم محافظت کنند، مورد توجه هستند. با این حال، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که طلا عملکرد بهتری در این زمینه داشته است.سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در هر یک از این دارایی‌ها، ریسک‌ها و مزایای هر یک را به‌طور کامل در نظر بگیرند.

دلایل برتری طلا

  • طول عمر تاریخی طولانی‌تر: طلا قرن‌هاست که به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شود و در طول این مدت، به عنوان یک پوشش موثر در برابر تورم عمل کرده است.
  • ثبات قیمت بیشتر: قیمت طلا نسبت به بیتکوین نوسان کمتری دارد که آن را به یک دارایی کمتر پرخطر تبدیل میکند.
  • قابلیت نقدشوندگی بیشتر: طلا به راحتی قابل تبدیل به پول نقد است که آن را به یک دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاران در شرایط اضطراری تبدیل میکند.

دلایل برتری بیت کوین

  • عرضه محدود: عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون کوین محدود است. بنابراین یک دارایی ضد تورم بالقوه محسوب میشود.
  • نپذیرفتن چاپ پول توسط دولت‌ها: بیتکوین توسط هیچ دولت یا نهاد مالی مرکزی کنترل نمی‌شود.بدین ترتیب به عنوان یک دارایی مقاوم در برابر دستکاریهای دولتی به شمار میاید.

راحتی دسترسی به بیت کوین و طلا

دسترسی به طلا از طریق روشهای متعدد مانند خرید فیزیکی،ETFها و سهام شرکتهای طلا آسان‌تر است. در مقابل، راه‌های دسترسی به بیتکوین محدودتر است.

مانند خرید از صرافی یا معامله مستقیم. اما هزینه خرید بیت‌کوین گاهی ارزان‌تر است. زیرا تنها یک کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود. در حالی که سرمایه‌گذاری در طلا با هزینه‌های درصدی همراه است که با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

سرعت استخراج طلا و بیت کوین

طلا و بیت کوین هر دو داراییهای کمیاب هستند. با این حال، تفاوت‌های مهمی در سرعت استخراج آنها وجود دارد.مقدار طلای موجود در جهان نامشخص است، اما محدود است. در مقابل، مقدار بیت کوین موجود در جهان ۲۱ میلیون واحد و ثابت است.

همچنین استخراج طلا می‌تواند با افزایش قیمت آن، با سرعت بیشتری انجام شود. اما سرعت استخراج بیت کوین هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. چرا که میزان و زمان عرضه آن به صورت الگوریتمی تنظیم شده است.

رابطه و همبستگی طلا و بیت‌کوین

طلا و بیت کوین هر دو داراییهای ارزشمندی هستند که به عنوان ذخیره ارزش شناخته می‌شوند. با این حال، رابطه بین این دو دارایی همیشه واضح نبوده است.

در برخی از دوره‌ها، قیمت این دو دارایی به یکدیگر شبیه بوده است. در حالی که در دوره‌های دیگر، قیمت آنها تفاوت قابل توجهی داشته است.همبستگی بین طلا و بیت کوین (همبستگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد دو متغیر چقدر به یکدیگر مرتبط هستند.) از سال ۲۰۱۱ تا کنون در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۲۰، این همبستگی به ۷۰ درصد رسید که نشان‌دهنده ارتباط بسیار بالایی بین این دو دارایی است.

دلیل اصلی همبستگی طلا و بیت کوین، ماهیت مشابه این دو دارایی است. هر دوی آنها دارایی‌های کمیاب هستند که می‌توانند در برابر تورم محافظت کنند. همچنین، هر دوی آنها به عنوان دارایی‌های ضد ریسک شناخته می‌شوند که می‌توانند در زمان‌های ناآرامی اقتصادی ارزش خود را حفظ کنند.

با وجود همبستگی بالای طلا و بیت کوین، عملکرد این دو دارایی در بلند مدت متفاوت بوده است. قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا کنون بیش از ۳۰۰۰ برابر شده است. در حالی که قیمت طلا در همین مدت تنها حدود ۲ برابر شده است.

نوسانات قیمتی طلا و بیت کوین

معمولاً سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک، از تنوع دارایی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند. در این رابطه باید گفت که هم سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و هم سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند به عنوان بخشی از یک سبد سرمایه‌گذاری مناسب باشد. این دو دارایی دارای ویژگیهای متفاوتی هستند.

بیت‌کوین نوسانات قیمتی بیشتری دارد. در عین حال مستعد ریزش سنگین‌تر است. بنابراین، ریسک بالاتری به همراه دارد و احتمال از دست رفتن بخش عظیم سرمایه‌تان با سرمایه‌گذاری در آن بیشتر است. در حالی که طلا نوسانات قیمتی کمتری را نشان میدهد و بهتر می‌تواند ارزش سرمایه را حفظ کند. پس در نهایت، ترکیب این دو دارایی می‌تواند سبد سرمایه‌گذاری متعادل‌تری ایجاد کند.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها