ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط، نحوه دریافت و محاسبه اقساط وام اجاره مسکن + جدول

03 بهمن 1402
شرایط، نحوه دریافت و محاسبه اقساط وام اجاره مسکن + جدول

وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه مسکن تقریبا از ابتدای سال برای مستاجران اهمیت پیدا کرد، اما ابلاغ و اجرای آن به آخرین روز‌های سال موکول شد.

به گزارش بانک اول ؛ وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ با تاخیر هشت‌ماهه نسبت به دوره قبلی درقالب بخشنامه‌ای توسط بانک مرکزی به بانک‌های مختلف ابلاغ شد و متقاضیان این تسهیلات از امروز به بعد بسته به محل سکونت بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. جامعه هدف تسهیلات ودیعه مسکن طبق روال سال‌های گذشته مستاجران متاهل معرفی می‌شوند، اما آقایان مستاجر بالای ۴۵ سال و خانم‌های مستاجر بالای ۳۵ سال هم در زمره متقاضیان وام قرار می‌گیرند.

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن از مسیر سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن که زیرنظر وزارت راه وشهرسازی فعالیت می‌کند، می‌گذرد و در قدم اول احتیاجی به مراجعه حضوری و رفتن به بانک نیست. اقساط وام ودیعه مسکن نیز طبق مصوبه شورای پول و اعتبار با سود ۲۳ درصد محاسبه می‌شود و بسته به محل سکونت مستاجر بین ماهی یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان تا پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان تغییر می‌کند.

ابلاغ بخشنامه وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ بالاخره در قالب بخشنامه بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف ابلاغ شد. خرداد امسال وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه مسکن به عنوان طرح دو فوریتی و اصطلاحا برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره مسکن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و نهایتا با اعلام بانک مرکزی در هفته پایانی آذر ماجرای وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه مسکن به تصویب نهایی رسید.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ البته برای متقاضیان تهرانی معادل ۲۰۰ میلیون است که این عدد درمقایسه با دوره قبلی پرداخت تسهیلات مستاجران، دوبرابر شده.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ که تازه بخشنامه آن از سوی بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف ارسال شده، برای متقاضیان ساکن مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرستان‌ها ۱۰۰ میلیون تومان و مستاجرانی که در مناطق روستایی سکونت دارند، ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، از بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران‌زمین، پست‌بانک و موسسه اعتباری ملل پرداخت خواهد شد.

پرداخت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ از این جهت باتاخیر آغاز شده که سال گذشته، متقاضیان این تسهیلات از خرداد امکان ثبت‌نام و اقدام برای دریافت را داشتند، اما سازوکار پرداخت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ به ماه‌های پایانی سال کشیده شد.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن همانطور که از اسمش پیداست برای خانه‌به‌دوش‌ها پیش‌بینی شده و کسی که درخواست دریافت چنین تسهیلاتی را داشته باشد، باید اجاره‌نامه ارائه کند. بین اجاره‌نامه‌های معمولی و اجاره‌نامه‌هایی که در بستر سامانه املاک و مستغلات به ثبت رسیدند و نهایتا منجر به دریافت کد رهگیری می‌شوند، تفاوتی وجود ندارد، اما نکته مهم اینجاست که متقاضی حداقل شش ماه بعد از امضای اجاره‌نامه و دریافت کد رهگیری مجاز به ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن است.

وام ودیعه مسکن به متقاضی که خودش یا همسرش در زمان ثبت‌نام ملک یا زمینی داشته باشند، تعلق نمی‌گیرد و اگر بعد از دریافت وام خلاف این موضوع ثابت شود، جریمه‌ها و خسارت‌ها برعهده دریافت‌کننده وام خواهد بود. از طرف دیگر بانک‌هایی که به مستاجران وام ودیعه مسکن پرداخت می‌کنند، به کمک سامانه سمات بانک مرکزی وضعیت تسهیلات فعلی متقاضی و همسر او را در حوزه مسکن چک می‌کنند.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳۲ به همین خاطر طبق روال سال‌های گذشته شامل متقاضیانی که خودشان یا همسرشان درحال پرداخت اقساط وام ساخت مسکن، وام خرید مسکن و بقیه تسهیلات حوزه مسکن هستند، نمی‌شود.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته قرار است بدون شک و شبهه‌ای درباره میزان سود و نحوه اقساط به مستاجران پرداخت شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی اقساط وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد محاسبه می‌شود و بازپرداخت اقساط وام ودیعه مسکن، بسته به توافق بانک و متقاضی و حداکثر پنج سال خواهد بود.

وام ودیعه مسکن ذاتا به‌عنوان تسهیلاتی برای مستاجران متاهل طراحی شده، اما خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌توانند از این وام استفاده کنند.

متقاضی وام ودیعه مسکن حداقل شش ماه بعد از امضای اجاره‌نامه و دریافت کد رهگیری مجاز به ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات است

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن

دریافت وام ودیعه مسکن از مسیر سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است، آغاز می‌شود. متقاضی بعد از ورود به سامانه https://saman.mrud.ir با چهار گزینه وضعیت درخواست‌ها، درخواست مسکن، تسهیلات ساخت و نهایتا تسهیلات ودیعه روبرو می‌شود. متقاضی با کلیک روی گزینه تسهیلات ودیعه مسکن، یکبار دیگر دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را می‌بیند و بعد از تایید نهایی به مراحل بعدی منتق می‎شود.

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن به شکلی است که در قدم بعدی متقاضی باید اطلاعات شخصی خودش شامل چیز‌هایی مثل کد ملی، شماره موبایل، مشخصات فردی، مشخصات افراد تحت تکفل را وارد کند. متقاضی بعد انجام این مراحل پیغامی با عنوان "اطلاعات شما با موفقیت ثبت و رمز عبور شما جهت ورود و پیگیری‌های بعدی از طریق پیامک ارسال گردید. نتیجه بررسی درخواست شما از طریق پیامک اعلام خواهد گردید تا در صورت داشتن شرایط مورد نظر به انتخاب بانک و شعبه مورد نظر اقدام نمایید" دریافت خواهد کرد.

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن بعد از ارسال پیامک تازه از حالت غیرحضوری به حالت حضوری تبدیل می‌شود و متقاضی می‌تواند به بانک و شعبه معرفی‌شده مراجعه کند. البته طبق دستورالعمل بانک مرکزی اگر متقاضی حداکثر تا ۱۵ روز کاری بعد از تاریخ معرفی به شعبه برای کار‌های اداری اقدام نکند، بانک وظیفه دارد نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام کند.

بیشتر بدانید| وام ودیعه مسکن فقط شامل سه‌دهم درصد از کل مبلغ تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۹ ماه ابتدایی امسال شده. عددی که از حجم تسهیلات بانک‌ها تحت عنوان خرید خودرو شخصی و خرید مسکن نوساز کمتر است

سود وام ودیعه مسکن مستاجران؛ اقساط چقدر خواهد بود؟

سود وام ودیعه مسکن طبق بخشنامه بانک مرکزی براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار محاسبه می‌شود؛ یعنی ۲۳ درصد. سال گذشته درخصوص محاسبه سود وام ودیعه مسکن گزارش‌ها و عددورقم‌های مختلفی وجود داشت، اما حالا آنطور که بخشنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد امسال مستاجرانی که روی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ حساب باز می‌کنند، باید خودشان را برای بازپرداخت نهایتا پنج ساله و سود ۲۳ درصدی آماده کنند.

اقساط وام ودیعه مسکن به این‌ترتیب برای مستاجری که در تهران سکونت دارد و می‌تواند از سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیون استفاده کند، ماهی پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان خواهد بود.

سود وام ودیعه مسکن ۲۳ درصد است و متقاضی باید نهایتا بعد پنج سال روی هم ۳۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان به بانک برگرداند. اقساط وام ودیعه مسکن در این حالت به شکل خالص ۱۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ برای متقاضیان ساکن مراکز استان، ۱۵۰ میلیون تومان است. با این اوصاف مستاجری که مثلا در مشهد، شیراز، اصفهان و ... سکونت دارد، بعد از دریافت وام ودیعه مسکن باید ماهی چهار میلیون و و ۲۲۸ هزار تومان بپردازد.

اقساط وام ودیعه مسکن برای متقاضیان ساکن سایرشهر‌ها به ماهی دو میلیون و ۸۱۹ هزار تومان می‌رسد. وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ برای متقاضیانی که در سایر شهر‌ها زندگی می‌کنند، ۱۰۰ میلیون تومان و این عدد برای متقاضیان ساکن مناطق روستایی ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. اقساط وام ودیعه مسکن برای متقاضیان روستایی به این ترتیب ماهی یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان خواهد بود.

محاسبه اقساط وام ودیعه مسکن بااحتساب بازپرداخت پنج ساله

انواع وام ودیعه مسکن

اقساط ماهانه

جمع کل اقساط

سود وام ودیعه مسکن

وام 200 میلیونی ودیعه مسکن

پنج میلیون و 638 هزار و 94 تومان

338 میلیون و 285 هزار و 653 تومان

138 میلیون و 285 هزار و 653 تومان

وام 150 میلیونی ودیعه مسکن

چهار میلیون و 228 هزار و 571 تومان

253 میلیون و 714 هزار و 240 تومان

103 میلیون و 714 هزار و 240 تومان

وام 100 میلیونی ودیعه مسکن

دو میلیون و 819 هزار و 47 تومان

169 میلیون و 142 هزار و 827 تومان

69 میلیون و 142 هزار و 827 تومان

وام 40 میلیونی ودیعه مسکن

یک میلیون و 127 هزار و 619 تومان

67 میلیون و 657 هزار و 131 تومان

27 میلیون و 657 هزار و 131 توان

اخبار مرتبط
با توجه به هماهنگی های انجام شده با بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل و تامین اعتبار لازم از سوی این بانک، واریز وام ۳۰ میلیون تومانی نوبت هفتم از عصر دیروز به حساب بیش از ۳۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط آغاز شده است.
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها