ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه دریافت وام مشاغل خانگی بدون ضامن + مبلغ و شرایط بازپرداخت

03 بهمن 1402
نحوه دریافت وام مشاغل خانگی بدون ضامن + مبلغ و شرایط بازپرداخت

وام مشاغل خانگی یک نوع تسهیلات بانکی است که به افرادی که قصد دارند کسب‌وکار خود را در منزل راه‌اندازی کنند یا توسعه دهند، ارائه‌‌ می‌شود. این وام به متقاضی امکان‌‌ می‌دهد که هزینه‌‌های مربوط به خرید تجهیزات، مواد اولیه، بازاریابی و غیره را پرداخت کند و امکان بزرگ‌تر کردن کسب‌وکار خودش را داشته باشد. اما وام مشاغل خانگی به چه کسانی تعلق می‌گیرد و نحوه ثبت نام وام مشاغل خانگی چگونه است؟!

نحوه دریافت وام مشاغل خانگی بدون ضامن

به گزارش بانک اول برای دریافت وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲، دو شرط اصلی وجود دارد. اول اینکه متقاضی، مدرک مربوط به مهارتی که می‌خواهد در خانه انجام دهد را داشته باشد و دوم اینکه مجوز لازم را از درگاه ملی مجوزهای کشور دریافت کرده باشد.

افرادی که این دو شرط را دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و انتخاب گزینه ثبت نام مستقل، درخواست خود را ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری، وضعیت درخواست وام خود را پیگیری کنند. اگر درخواست آنها تایید شود، می‌توانند برای دریافت تسهیلات به بانکی که به آنها معرفی می‌شود، مراجعه کنند.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی

برای افزایش اشتغال و کارآفرینی در مشاغل خانگی، دولت تسهیلات و وام خاصی برای مشاغل خانگی در نظر گرفته است. این وام بانکی همچون سایر تسهیلات، دارای شرایط خاصی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • متقاضی وام مشاغل خانگی 1402 نباید جزو کارکنان دولتی باشد، چه به صورت رسمی یا غیررسمی، چه به صورت قراردادی یا پروژه‌ای و غیره. تنها استثنا بازنشستگان دولتی هستند که می‌توانند از این وام استفاده کنند.
  • متقاضی وام باید در سامانه مخصوص حمایت از مشاغل خانگی ثبت نام کرده و در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور هویت خود را احراز کند، سپس برای درخواست مجوز ‌کسب‌وکار خانگی مورد نظر خود اقدام کند.
  • متقاضی باید مهارت لازم را در زمینه‌ای که می‌خواهد در آن فعالیت کند، داشته باشد و گواهی مربوط به مهارتش را در سامانه بارگذاری کند. متقاضی 6 ماه فرصت دارد تا این کار را انجام دهد.
  • متقاضی باید در محلی که قصد ‌راه‌اندازی ‌کسب‌وکار خانگی خودش را دارد، ساکن باشد و قبلا از هیچ سازمانی وام خوداشتغالی نگرفته باشد. علاوه‌براین، محل سکونت او باید با نوع ‌کسب‌وکار خانگی مدنظرش سازگار باشد و مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند.
  • بیشتر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات حمایت از مشاغل خانگی، حداقل سن 18 سال را برای متقاضی در نظر می‌گیرند و از او گواهی عدم سابقه کیفری و کارت پایان خدمت می‌خواهند. همچنین اکثر بانک‌ها از متقاضی ضامن می‌خواهند. البته برای دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی مشاغل خانگی مستقل، یک ضامن کافی است.

مراحل ثبت نام وام مشاغل خانگی

سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که برای ثبت نام و دریافت وام مشاغل خانگی طراحی شده در آدرس اینترنتی mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir قرار دارد.

این سامانه توسط دولت برای کسانی که‌‌ می‌خواهند با استفاده از مشاغل خانگی، ‌کسب‌وکار خود را ‌راه‌اندازی کرده یا تسهیلات بانکی برای شغل خانگی خود دریافت کنند، ایجاد شده است. این سامانه تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی‌‌ می‌توانند با مراجعه به آن، شغل خانگی خود را ثبت کرده و برای درخواست اقدام کنند. همچنین این سامانه امکانات دیگری نظیر پیگیری وام با کد رهگیری، ویرایش درخواست، راهنمایی در مورد چگونگی ثبت درخواست و پاسخ به سوالات متداول را نیز دارد.

متقاضیان ثبت نام وام مشاغل خانگی اولین کاری که باید انجام دهند، ثبت ‌کسب‌وکار خود در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است. سپس باید احراز هویت کنند و از درگاه ملی مجوزها، مجوز مربوط به ‌کسب‌وکار خود را بگیرند. در مرحله بعد، باید درخواست خود را در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تکمیل کنند و منتظر بمانند تا سامانه درخواست اعطای وام را به بانک ارسال کند. این فرآیند حداقل 45 روز کاری زمان‌‌ می‌برد.

در ادامه مراحل ثبت نام و دریافت وام مشاغل خانگی را قدم به قدم توضیح‌‌ می‌دهیم. توجه داشته باشید که ثبت نام این وام پیچیدگی‌های زیادی دارد و اگر به دنبال یک راه‌کار جایگزین و ساده برای بهره‌مندی از تسهیلات هستید، لندو می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند.

مرحله اول: ورود به سامانه وام مشاغل خانگی

برای ورود به وب‌سایت وام مشاغل خانگی کافی است آدرس mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir را در مرورگر خود وارد کنید یا با جستجوی عبارت «سامانه مشاغل خانگی» در گوگل، وارد اولین سایت از نتایج شوید. بهتر است برای استفاده از این سامانه از رایانه یا لپ‌تاپ استفاده کنید.

بعد از ورود به سامانه، اولین کاری که باید انجام دهید ثبت نام و ایجاد حساب کاربری است. از منوی سمت راست سایت روی گزینه «ثبت نام در سامانه» و سپس «متقاضی مستقل» کلیک کنید. با این کار به صفحه جدیدی هدایت‌‌ می‌شوید که مربوط به درگاه ملی مجوزهای کشور است.

مرحله دوم: ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور

از این مرحله به بعد روند ثبت نام شما از درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس اینترنتیmojavez.ir دنبال‌‌ می‌شود. برای این کار باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و از طریق رمز یک‌بار مصرف که به شماره‌تان پیامک‌‌ می‌شود، وارد مراحل ثبت نام شوید.

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی از جمله کد ملی و تاریخ تولد، روی گزینه «ثبت اطلاعات» بزنید. در مرحله بعدی، آخرین کدپستی مربوط به محل اقامت شما بر اساس اطلاعات موجود در سازمان ثبت احوال نمایش داده‌‌ می‌شود. در صورت صحت، آن را تایید کنید و اگر کدپستی تغییر کرده، آن را ویرایش کنید تا به مرحله بعد بروید.

مرحله سوم: احراز هویت در درگاه ملی مجوزها

با ورود به درگاه ملی مجوزها،‌‌ می‌توانید نام شغل خانگی خود را جستجو کرده و روی گزینه مد نظر خود کلیک کنید. با این کار به صفحه مربوط به آن شغل خانگی‌‌ می‌رسید که شرایط لازم برای صدور مجوز آن مشخص شده است. همچنین می‌توانید در صفحه اصلی روی گزینه «کسب‌وکارهای خانگی» کلیک کنید تا با انواع کسب‌وکارهایی که برای آن‌ها مجوز مشاغل خانگی صادر می‌شود، آشنا شوید.

بعد از بررسی شرایط کسب‌وکار مد نظر خود، دکمه «درخواست مجوز» را خواهید دید که باید روی آن کلیک کنید. سپس لازم است تعهدنامه مربوط به کسب‌وکار را تایید کنید و متعهد شوید که کسب‌وکار خانگی شما با توجه به شرایط تشریح شده، راه‌اندازی خواهد شد. با فعال کردن تیک «تایید می‌کنم»، بخش پایین تعهدنامه فعال‌‌ می‌شود که باید آن را پر کنید.

این گزینه‌‌ها شامل کد رهگیری پرونده مالیاتی، کدپستی محل کسب‌وکار و شماره همراه کسب‌وکاری است. البته کد رهگیری مالیاتی برای همه مشاغل خانگی نیاز نیست. اگر شماره رهگیری پرونده مالیاتی ندارید، به وب‌سایت my.tax.gov.ir بروید و گزینه «ایجاد پرونده مالیاتی» را انتخاب و برای خودتان پرونده مالیاتی ایجاد کنید، سپس شماره رهگیری دریافتی را در درگاه ملی مجوزها وارد کنید.

بعد از پر کردن این موارد، روی «بررسی کد پستی» بزنید. در نهایت با زدن روی دکمه «تایید و ادامه»، پستچی محل تا 48 ساعت دیگر برای احراز نشانی پستی شما در محل حاضر‌‌ می‌شود تا دولت مطمئن باشد روی نشانی خانه دیگری ثبت نام نکرده‌اید. برای احراز نشانی لازم است در زمان مراجعه پستچی، کارت ملی خود را به او نشان دهید.

مرحله چهارم: صدور مجوز کسب‌وکار

بعد از احراز هویت، درگاه مجوزها شما را به سامانه حمایت از مشاغل خانگی هدایت‌‌ می‌کند تا اطلاعات مربوط به کسب‌وکار را کامل کرده و مدارکی که در شرایط شغل خانگی بود، بارگذاری کنید. در نهایت یک کد رهگیری موقت در اختیارتان قرار‌‌ می‌گیرد که باید تا زمان دریافت وام آن را نگه دارید.

زمانی که پیغام «کاربر گرامی ثبت نام شما با موفقیت انجام شد.» را دیدید، یعنی روند ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی به پایان رسیده است.

اگر تمامی مدارک شما حاضر باشد، بعد از بارگذاری مدارک، مجوز کسب‌وکارتان در همان بازه زمانی که در درگاه ملی قید شده بود، یعنی کمتر از یک هفته، صادر‌‌ می‌شود. مجوزها به صورت یک فایل الکترونیکی با شناسه یکتا هستند که در بخش «کارپوشه» در درگاه ملی مجوزها اضافه‌‌ می‌شوند و پیامک صدور آن نیز به اطلاع شما‌‌ می‌رسد.

مرحله پنجم: دریافت وام مشاغل خانگی

بعد از دریافت کد رهگیری موقت، تا 45 روز کاری‌‌ می‌توانید با استفاده از این کد و مراجعه به سامانه مشاغل خانگی در نشانی اینترنتی smkh.mcls.gov.ir، درخواست وام بدهید. درصورتی‌که با درخواست شما موافقت شود، برای اخذ تسهیلات از بانک مربوطه راهنمایی خواهید شد.

مبلغ وام مشاغل خانگی و شرایط بازپرداخت

بسیاری از افرادی که قصد دریافت وام مشاغل خانگی را دارند،‌‌ می‌خواهند بدانند که مبلغ این وام چقدر است و آیا نسبت به سال‌‌های قبلی، تغییری کرده است یا نه. علاوه بر این بسیاری از افراد‌‌ می‌پرسند سودی که باید برای بازگشت این وام پرداخت کنند، چند درصد است.

مبلغ وام مشاغل خانگی و شرایط بازپرداخت

جواب این سوال این است که دولت در آخرین تصمیم خود برای هر نفر از دریافت‌کنندگان وام مشاغل خانگی در سال 1402 مبلغ 150 میلیون تومان را در نظر گرفته و سود این وام 4 درصد است. این وام برای مشاغل پشتیبان که 40 نفر را به کار بگیرند، حداکثر تا 4 میلیارد تومان خواهد بود.

وام مشاغل خانگی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

یکی دیگر از سوالاتی که در مورد ثبت نام وام مشاغل خانگی بسیار پرسیده‌‌ می‌شود، این است که چه افرادی‌‌ می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند؟ با توجه به فایل راهنمایی که در سامانه مشاغل خانگی قرار داده شده، فقط افرادی که در دستگاه‌‌های دولتی (به هر نحوی) کار‌‌ نمی‌کنند و همچنین دارای گواهی مهارت مثبت در شغل خانگی مورد نظر خود هستند،‌‌ می‌توانند با ثبت نام در سایت و دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزهای کشور با تهیه مدارک لازم برای بانک، مانند ضامن، گواهی عدم سوء سابقه و… وام مشاغل خانگی دریافت کنند.

لازم به ذکر است که فقط ثبت نام در سایت برای دریافت این تسهیلات کافی نیست و باید درخواست متقاضی تایید شود. برای اطلاع از تایید یا رد درخواست،‌‌ می‌توانید با کد رهگیری خود به سامانه اینترنتی مشاغل خانگی مراجعه کرده و وضعیت وام خود را پیگیری کنید

اخبار مرتبط
با توجه به هماهنگی های انجام شده با بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل و تامین اعتبار لازم از سوی این بانک، واریز وام ۳۰ میلیون تومانی نوبت هفتم از عصر دیروز به حساب بیش از ۳۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط آغاز شده است.
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها