پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

08 بهمن 1402
بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

برخی از کارشناسان معتقدند، اگر کسی به دنبال حفظ سرمایه خود است خرید سکه می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دیگر مصنوعات طلا برای سرمایه‌گذاری باشد.

به گزارش بانک اول، در حال حاضر، تنوع در بازار سکه بسیار زیاد است و سکه در وزن‌های مختلف وجود دارد و هر کسی متناسب با هدف و بودجه‌ای که دارد، ‌می‌تواند سکه بخرد.

نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد این است که به تناسب انواع سکه، میزان سوددهی سکه‌های مختلف با هم تفاوت دارد. برای همین شناخت انواع سکه برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند مهم است.

انواع سکه‌های موجود در بازار و تفاوت هر یک بررسی شده است. در تهیه این گزارش، از نظرات محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، استفاده شده است.

تفاوت انواع سکه در چیست؟

طبق قانون اوزان که در سال ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی نوشته شد، پول ایران بر مبنای پشتوانه طلا قرار داده شده است و در قانون مخصوصا قانون بانک ملی آن‌زمان یا بانک مرکزی فعلی، وزن سکه تعریف شده است.

با این وجود، سکه‌های قبل و بعد از انقلاب از نظر وزن و عیار یکی است. قبل از انقلاب، سکه یک، سکه پهلوی بود که امروز سکه بهار آزادی است اما اینها هیچ تفاوتی چه از نظر عیار و چه از نظر وزن ندارند و فقط شکل ظاهری آنها تغییر کرده است. بنابراین، انواع سکه به ۲ قسمت تقسیم می‌شود:

۱. سکه‌های ضرب قبل از انقلاب

۲. سکه‌های ضرب بعد از انقلاب

سکه‌های قبل از انقلاب بیشتر جنبه تاریخی دارد اما سکه‌های بعد از انقلاب که با نام سکه‌های بهار آزادی شناخته می‌شوند طبق قانون، عیارشان ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.

در صورتی که عیار سکه‌های دیگر مانند سکه‌های پارسیان همان ۱۸ عیار است.

تفاوت سکه طرح قدیم و طرح جدید در چیست؟

سکه‌های تمام بهار آزادی در دو مدل طرح قدیم و طرح جدید یا امامی هستند. بنابراین، منظور از سکه طرح قدیم به فرض سکه ضرب‌ سال ۷۴ یا ۷۶ و غیره نیست بلکه منظور سکه‌های بهار آزادی است که اوایل انقلاب ضرب شد. قیمت این سکه‌ها بالاتر از سکه‌هایی است که تاریخ دارند.

وزن انواع سکه چقدر است؟

  • وزن سکه‌های تمام امامی و بهار آزادی ۸ گرم و ۱۳۳ سوت با عیار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.
  • وزن نیم سکه ۴ گرم و ۰.۶۶ سوت با عیار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.
  • وزن ربع سکه ۲ گرم و ۰.۳۳ سوت با عیار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.
  • وزن سکه گرمی یک گرم با عیار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است.

سکه پارسیان چیست؟

سکه پارسیان، در واقع پلاک طلا است. تفاوت این سکه با سکه‌های بانکی (سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی) این است که ضرب بانک مرکزی نیست و در واقع پلاک‌ طلایی است که توسط شرکت‌های مختلف دارای مجوز با عیار ۱۸ یا ۷۵۰ ساخته می‌شود.

همچنین، برخلاف سکه‌های بانکی که وزن ثابت دارند، سکه‌های پارسیان در وزن‌های مختلف ساخته می‌شوند.

قیمت سکه پارسیان به قیمت روز طلا محاسبه می‌شود. همچنین، سود طلافروش هم به قیمت اصلی سکه اضافه می‌شود. در هنگام فروش این مبلغ از قیمت سکه پارسیان کسر خواهد شد.

چه مسائلی را در هنگام خرید سکه در نظر بگیریم؟

۱. طبق قانون اداره اماکن، همه واحدهای صنفی چه طلافروشی چه سکه‌فروشی، باید جواز کسب خود را در دید مشتری قرار دهند.

برای خرید سکه باید به واحدی مراجعه کرد که واحد سکه‌فروشی باشد یا اگر طلافروشی است جواز فروش سکه داشته باشد. به جز سکه‌فروشی و طلافروشی‌هایی که توسط اتحادیه به آنها مجوز فروش سکه داده شده است، صرافی‌های مجاز که جواز فعالیت از بانک مرکزی دارند هم مجاز هستند که سکه بفروشند.

از واحدهایی که خارج از این اسامی هستند، سکه نخرید چرا که نمی‌شود به آنها اطمینان کرد و اگر کسی سکه بخرد ممکن است دچار ضرر و زیان شود.

۲. بعضی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که سکه باید بسته‌بندی باشد. در صورتی که بین سکه‌های وکیومی و باز هیچ تفاوتی وجود ندارد و وکیوم سکه به این معنی نیست که سکه اعتبار بیشتری دارد.

بسته‌بندی سکه یک ابتکار شخصی از سوی واحدهای صنفی است و اگر سکه به صورت باز باشد هم قابل کنترل است.

سکه فاکتور دارد؟

سکه چون به عنوان وجه رایج پولی تعریف شده است فاکتور ندارد اما برخی از واحدهای صنفی یک برگه شماره‌دار که شکل فاکتور است در ازای فروش سکه به خریدار می‌دهند و اگر مشتری تقاضای برگه خرید کند آنها ملزم هستند به او برگه یا رسیده خرید بدهند.

تفاوت سکه‌های ضرب سال ۸۶ با قبل از آن در چیست؟

سکه در گذشته در هر سالی ضرب می‌شده است و تاریخ همان سال زیر آن قید می‌شد. اما بعد از انقلاب از سال ۸۶ به بعد تاریخ تغییری نکرد.

قیمت سکه ضرب سال ۸۶ قیمت روز است یعنی قیمتی است که هر روز در تابلوها و سایت‌ها اعلام می‌شود و در زمان خرید و فروش مطابق با آن قیمت داد و ستد می‌شود اما سکه‌هایی که تاریخ آنها زیر ۸۶ باشد چون سکه روز نیستند و طرفدار برای آنها کمتر است، در زمان خرید به قیمت روز محاسبه می‌شوند اما در زمان فروش آن، فقط پول طلای آن محاسبه می‌شود.

برای همین تقاضا برای سکه ۸۶ بالاست چون به دنبال افزایش تقاضا، حبابی روی آن ایجاد شده است که سبب می‌شود هر قطعه سکه بالاتر از قیمت واقعی‌اش به فروش برسد.

قیمت سکه در هنگام فروش کم می‌شود؟

بله، اما نمی‌شود از عدد مشخصی صحبت کرد. در مورد سکه‌های روز مانند سکه امامی، بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه و سکه‌های گرمی هنگام فروش معمولا ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان از قیمت روز سکه کم می‌شود که این عدد بین واحدهای صنفی به دلیل رقابتی که با هم دارند کم و زیاد می‌شود.

بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

سکه امامی که سکه روز است.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها