پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط دریافت واج ازدواج ۳۵۰ میلیونی / سقف وام فرزند آوری ۲۰۰ میلیون تومان شد

08 بهمن 1402
شرایط دریافت واج ازدواج ۳۵۰ میلیونی / سقف وام فرزند آوری ۲۰۰ میلیون تومان شد

مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج که به پرداخت آن در ماده ۶۸ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

به گزارش بانک اول نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند تا برای سال آینده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را به بحث ازدواج، فرزندآوری، ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دهند که می‌توان گفت این تصمیم به نوعی حمایتگر خانواده‌ها خواهد بود.

مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج که به پرداخت آن در ماده ۶۸ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

شرایط عمومی گرفتن وام ازدواج

داشتن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران از جمله شروط دریافت وام ازدواج است و کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده است نیز قادر به ثبت نام برای دریافت این وام هستند و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور است به عنوان سند ازدواج تلقی می‌شود.

همچنین اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد نیز معادل عقدنامه تلقی شده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

«وام ازدواج» به ازدواج دوم و سوم تعلق می‌گیرد؟

بر اساس دستورالعمل اجرایی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی، از آنجا که امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی وجود دارد، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شود. در واقع به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد.

مدارک لازم چیست؟

اصل سند ازدواج، اصل کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین، اصل کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن، اصل شناسنامه‌های ضامنین، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج هستند.

چطور ثبت نام کنیم؟

متقاضیان وام ازدواج ابتدا باید از طریق سایت ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند که در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ۱۰ رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به سایت ve.cbi.ir مراجعه کرده و در صورتی که شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌شود، به شعبه مربوطه مراجعه و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام کنند. بنابراین در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنها کان لم یکن تلقی می‌شود.

مدت تنفس وام ازدواج چقدر است؟

اقساط مربوط به وام ازدواج امسال ۱۲۰ ماهه و سررسید اولین قسط و کارمزد آن یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور است.

همچنین بر اساس قانون بودجه امسال مبلغ وام فرزندآوری که پرداخت آن در ماده ۱۰ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان است.

وام مذکور برای فرزندانی است که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند و متقاضیان حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند می‌توانند درخواست دریافت وام فرزندآوری را ثبت کنند.

در خصوص تامین تضامین نیز پس از اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات موضوع، در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف اند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

اما مشکلی که طی امسال با آن مواجه بودیم،  پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها برای وام ازدواج و فرزندآوری بود. مجلس برای سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پیش بینی کرده بود که این میزان کمتر از تقاضاها بود و منجر به طولانی شدن صف وام ازدواج شده بود.

در واقع در سال جاری ۱۴۴ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ازدواج و ۵۶ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات فرزندآوری در نظر گرفته شده که این عدد کفاف صفر کردن صف وام ازدواج را نمی‌داد. صاحب نظران معتقد بودند سیاست‌های کنترل نقدینگی و محدودیت سپرده‌های مردمی در بانک‌ها در این امر تعیین کننده است و بالابردن سقف وام ازدواج به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

درهمین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش سقف وام قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، مبلغ وام ازدواج را برای سال ۱۴۰۳ با حدود ۶۵ درصد رشد به ۳۵۰ میلیون تومان برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایرین با بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین کردند.

همچنین تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری در سال آینده به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

 علیرغم افزایش وام ازدواج و فرزندآوری اما امکان دور زدن بانک‌ها برای پرداخت نکردن این تسهیلات وجود دارد. کما اینکه بانکها با بالا رفتن مبلغ، در تضمینات سخت گیری‌های بیشتری می‌کنند و این مشکلات زوجها را چند برابر می‌کند. در این راستا لازم است بانک مرکزی نظارت خود را بیشتر و دقیق تر انجام دهد. طی سال جاری شاهد آن بودیم که برخی بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با کارمزد پایین نداشتند و با بهانه گیری، زوجین را در بحث تامین تضامین تحت فشار می‌گذاشتند. /ایسنا

اخبار مرتبط
درحال‌حاضر بانک‌های ملی، صادرات، سپه، ملت، مسکن، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی شده است.
کسانی‌که برای وام خود اشتغالی اقدام می‌کنند، کسانی هستند که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. کارمزد این وام مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه دیگر چهاردرصد است و طبقه ابلاغیه بانک مرکزی، فقط به مشاغلی پرداخت می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را تایید کرده باشد.
اگر دستگاه کارت‌خوان بانک ملی دارید، این طرح برای شما مناسب است؛ جزئیات برخی از شرایط مورد نیاز برای گرفتن وام با دستگاه کارت‌خوان بانک ملی را در پایین ببینید: افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک ملی با حداقل سپرده‌ی ۵۰میلیون تومانی گذشت حداقل ۶ماه از افتتاح حساب داشتن ۳ماه گردش حساب بانکی بعد از افتتاح حساب (راهنمای دریافت آنلاین گردش حساب بانک ملی)
وام ازدواج از جمله تسهیلاتی است که دولت برای آغاز زندگی مشترک جوانان درنظر گرفته است و هرساله تعداد زیادی از زوجین، این وام را دریافت می‌کنند. اما چگونه وام ازدواج را زودتر بگیریم؟ کدام بانک برای دریافت وام ازدواج بهتر است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها