شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

آخرین خبر درباره حذف یارانه بگیران از دریافت یارانه نقدی

10 بهمن 1402
آخرین خبر درباره حذف یارانه بگیران از دریافت یارانه نقدی

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی ضمن اعلام به‌روز رسانی سایت «حمایت» گفت:در جدیدترین به روز رسانی صورت گرفته ،۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران حذف و همچنین ۶۰ هزار خانوار دهک اول تا سوم جدید نیز به چرخه دریافت یارانه معیشتی وارد شدند.

به گزارش بانک اول ، علیرضا محمدی در ضمن اشاره به بروز رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها، افزود: هموطنان می‌توانند آخرین تغییرات شناسنامه اقتصادی خانواده خود را در سایت حمایت ملاحظه کنند این در حالیست که داده‌های یاد شده مربوط به آخرین و به‌روزترین اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های ذی ربط است.

وی در توضیح بیشتر افزود: طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بروزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام می دهد، لذا دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک بندی غیر قابل تغییر بوده و مجدداً با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با تاکید بر اینکه از لحاظ آماری دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است اظهار کرد: هر دهک از لحاظ جمعیتی همواره ثابت و به طور متوسط شامل ۸.۵ میلیون نفر از جمعیت کشوراست. بنابراین در صورتی که در هر مرحله از وسع سنجی افرادی از دهک ۱۰ خارج شده و به دهک‌های پایین تر بروند، دقیقا معادل تعداد همان افراد از دهک‌های پایین‌تر به دهک ۱۰ اضافه می‌شوند.


نحوه بازبینی دهک رفاهی و اعلام تغییرات بُعد خانوار

محمدی متقاضیان بازبینی دهک رفاهی پس از ورود به سایت http://hemayat.mcls.gov.ir و انتخاب مراحل و گزینه‌های موجود در راستای رسیدگی به اعتراضشان می‌توانند اقدام کنند گفت: اطلاعات مربوط به بخش خودرو از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به ساختار خانوار از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از بانک مرکزی، درآمدخانوارها از خزانه و صندوق‌ها و بعضی از شاخص‌های غیر اقتصادی از جمله معلولیت، بیماری خاص و... از دستگاه‌های حمایتی دریافت می‌شود، این در حالیست که با توجه به این شاخص‌های اشاره شده در صورتی که تغییراتی در اعضاء و ساختار خانوارها ایجاد شود لازم است افراد جهت اصلاح بعد خانوار به همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده است و در وبگاه آن سازمان موجود است، به دفاتر پلیس + ۱۰ یا سایر دفاتر معرفی شده توسط آن سازمان مراجعه کند. در صورت انجام فرایند فوق، اطلاعات خانوار در دوره دهک بندی بعدی به‌روزرسانی و اعمال خواهد شد.

وی مجددا تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به دهک بندی خانوارها ۲ بار در سال شده است، لذا تا دوره بعدی به‌روز رسانی، هر خانوار صرفا یکبار در سامانه می تواند «ثبت درخواست بررسی» کند

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به اینکه علاوه بردهک بندی، «صدک‌بندی» خانوارها نیزاواخر دیماه اعمال شد خاطر نشان کرد: رفتارمالی و اقتصادی خانواده‌ها در یک دوره مشخص و اعمال آنها، باعث جا به جایی و تغییر دهک‌ها و حتی صدک‌ها می‌شود.


رسیدگی به اعتراضات قبلی خانواده‌ها با به‌روز رسانی اطلاعات آنها

به گفته محمدی، بیشترین مشکل مردم در دهک‌بندی قبلی، گذشت بیش از یکسال از دهک اعلام شده وعدم رسیدگی به اعتراض آنها بود چرا که به عنوان مثال خانواده‌ای یکسال پیش خودرویشان را فروخته بودند اما هنگام مراجعه به سایت حمایت، بدلیل عدم به‌روز رسانی اطلاعات، این خانواده صاحب خودرو دیده می‌شد که موارد این چنینی هم اکنون با به‌روزرسانی و اعمال داده‌ها مرتفع شده است.
ورود ۶۰ هزار خانوار جدید دهک اول تا سوم به چرخه دریافت یارانه معیشتی

وی افزود: نهایتا در جدیدترین به روز رسانی صورت گرفته ،۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران حذف و همچنین ۶۰ هزار خانوار دهک اول تا سوم جدید نیز به چرخه دریافت یارانه معیشتی وارد شدند. البته باید گفت که حذف شدگان، از خانوارهای بالای درآمدی و صدک‌های ۹۹ و ۱۰۰ بودند؛ این در حالیست که در مجموع تنها یارانه ۱۰ درصد از خانواده‌های صدک ۹۹ و ۱۰۰ قطع شده است.
هیچ حذفیاتی تا ۶ ماه آینده نخواهیم داشت

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در عین حال تاکید کرد: با توجه به دهک‌بندی جدید، هیچ حذفیاتی تا ۶ ماه آینده نخواهیم داشت؛ البته هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده دولت است که فعلا تصمیم گرفته شده تا اطلاع ثانوی، یارانه نقدی خانواده‌ای حذف نشود.

محمدی در خصوص شاخص‌ترین معیارها در تغییر دهک‌ها و صدک‌ها گفت: شاخص‌های مورد استفاده در پایگاه رفاه ایرانیان، شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله خودرو و ارزش آن، تراکنش‌های مالی و بانکی و درآمدها، معلولیت ، بیماری خاص و ... است.

اخبار مرتبط
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
این هفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از استقبال بالای ۹۰ درصدی دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی در طرح کالابرگ الکترونیک خبرداد و گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده در مرحله سوم اجرای این طرح، مشارکت به ۹۵ درصد می‌رسد. وی این را گفت که تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند بررسی مجدد است و این موضوع در دولت مطرح و مقرر شد معاون اول ریاست جمهوری آن را پیگیری کند اما تاکنون تصمیم قطعی برای تداوم آن گرفته نشده است.
سیدصولت مرتضوی خاطرنشان کرد: این طرح با نام «یسنا» در سال گذشته و از محل مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، برای حدود ۲۴هزار مادر دارای فرزند شیرخوار (مادران دارای فرزند زیر ۲سال) در دهک اول درآمدی در ۸ استان کم‌برخوردار از جمله کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی و هرمزگان اجرایی شد.
این طرح ۵ دهک از افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است. هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها