جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

از کجا طلای آب شده بخریم؟ /نکات مهمی که باید قبل از خرید طلای آب شده بدانید

11 بهمن 1402
از کجا طلای آب شده بخریم؟ /نکات مهمی که باید قبل از خرید طلای آب شده بدانید

طلای آب شده بیشتر بین طلافروشان و سازندگان طلا برای ساخت قطعات طلا استفاده می‌شود اما امروزه برخی از افراد عادی جامعه هم برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم، طلای آب شده خریداری می‌کنند.

به گزارش بانک اول طلای آب شده از ذوب کردن شمش یا طلاهای گوناگون مانند طلاهای دست دوم و طلاهای شکسته و کهنه به دست می‌آید. وقتی طلای زینتی استفاده‌شده می‌شکند یا مدل آن قدیمی می‌شود و خواهان ندارد، برای اینکه به چرخه تولید دوباره بازگردد در کوره‌های مخصوص ذوب طلا قرار گرفته و ذوب می‌شود. طلای آب‌ شده دارای شکل مشخصی نیست اما بیشتر به شکل مکعبی و مفتولی موجود است.

طلای آب‌ شده هزینه اجرت ساخت ندارد به همین دلیل، برخی‌های برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا سراغ خرید طلای آب‌ شده می‌روند اما سرمایه‌گذاری در طلای آب‌ شده ریسک بالایی دارد چون تقلب در این بخش بسیار زیاد است و اگر فرد خریدار از جای نامعتبر خرید کند دستش به هیچ جا بند نیست و ممکن است سرمایه خود را به راحتی از دست بدهد. به همین دلیل هم کارشناسان چندان خرید طلای آب شده را برای سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کنند.

با این همه، همچنان برخی‌ها علاقه‌مند هستند که برای حفظ ارزش دارایی خود، طلای آب شده خریداری کنند . برای اینکه این افراد خرید مطمئنی داشته باشند و سرشان کلاه نرود باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهند که ما در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

هنگام خرید طلای آب‌شده به این نکات توجه کنید:

به منظور اندازه‌گیری دقیق عیار طلا، قطعه کوچکی از آن را که با یک قیچی مخصوص بریده‌ و در آزمایشگاه‌های عیارسنجی که به ری‌گیری معروف هستند محک می‌زنند. این کار برای اندازه‌گیری و مشخص کردن عیار دقیق طلاهای آب‌شده انجام می‌شود. درواقع، هنگامی که طلا وارد آزمایشگاه ری‌گیری می‌شود، آن را خرد می‌کنند تا کاملا پودر شود. این خرد کردن باعث می‌شود عیار دقیق طلای آب‌شده دقیق‌تر مشخص شود. بنابراین طلای آب شده باید حتما ری‌گیری شده باشد.

مرحله اول:‌ حتما طلای آب‌شده را از مراکز معتبر خریداری کنید.

مرحله دوم: حتما روی طلای آب‌شده کد شناسایی (انگ طلا) حک شده باشد. انگ طلا با حرف لاتین K شروع می‌شود. طلایی که انگ ندارد ممکن است تقلبی باشد.

مرحله سوم: برای تعیین انگ طلا می‌توانید وارد سایت reygiri.com (سامانه اعلام عیار طلاهای ذوب‌شده) شوید.

مرحله چهارم: انگ طلا را که در تهران ۶ رقم و در شهرستان‌ها کمتر از ۶ رقم است، در سامانه وارد کرده و گزینه نمایش آرشیو را بزنید و مشخصات کامل طلا را ببینید.

مرحله پنجم: حتما از طلافروش و مغازه‌دار فاکتور و رسید دریافت کنید. در فاکتور، باید گرم طلا، عیار و شماره انگ ثبت شود. اگر فاکتور نداشته باشید، در زمان فروش طلای آب‌شده به مشکل خواهید خورد و طلا را از شما نمی‌خرند. اگر فاکتور خود را گم کنید هم ممکن است طلا را به قیمت پایین‌تر از شما خریداری کنند.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها