چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

دارندگان ملک بخوانند

11 بهمن 1402
 دارندگان ملک بخوانند

بسیاری از مالکان املاک در ایران از انواع عوارض و مالیات‌های مربوط به ملک خود آگاه نیستند و این عوارض و مالیات‌ها را نمی‌پردازند و در نتیجه توسط شهرداری‌ها و سازمان امور مالیاتی جریمه می‌شوند، در حالی‌که واقعیت این است که صاحب ساختمان مسکونی یا غیر مسکونی بودن هزینه‌هایی هم دارد که در زمان مشخص باید نسبت به پرداخت آنها اقدام کرد.

به گزارش بانک اول  یکی از هزینه‌هایی که صاحبان املاک باید نسبت به آن آگاه بوده و آن را به موقع پرداخت کنند، عوارض شهرداری است که نوعی مالیات محسوب می‌شود و باید به صورت سالیانه از سوی مالکان تمام املاک به حساب شهرداری واریز شود. این عوارض جزو منابع اصلی درآمدهای شهرداری‌ها در سراسر کشور است.

عوارض شهرداری خود شامل سه مورد است. مورد اول عوارض خدمات نوسازی شهرداری است که بر اساس آن قانون تمام ساختمان‌ها، اراضی و هرگونه ساخت‌وساز جدید در محدوده شهری را ملزم به پرداخت عوارض نوسازی، عمران و آبادانی شهری کرده است. همچنین این املاک به طور سالانه مشمول پرداخت عوارض خدمات نوسازی می‌شوند. مبلغ این نوع عوارض سالانه به مالکان اعلام شده و آنان موظف هستند در موعد مقرر مبلغ اعلام شده را بپردازند.

نوع دیگر از عوارض مربوط به ساختمان، عوارض پسماند است که شهرداری آن را جهت ارائه خدمات گوناگون در زمینه مدیریت پسماندها و پر کردن گودهای پرخطر از شهروندان دریافت می‌کند. پرداخت عوارض پسماند به‌عهده‌ فردی است که در ملک زندگی می‌کند، بنابراین اگر خانه‌ای مستأجر داشته باشد، مسئول پرداخت عوارض پسماند اوست، مگر آنکه در قولنامه طور دیگری توافق شده باشد. در تهران نرخ عوارض هر کیلوگرم پسماند در سال جاری ۴۷۶ تومان است و نرخ سال آتی هنوز مشخص نشده است.

مورد دیگر،عوارض کسب و پیشه شهرداری است که به املاک غیر مسکونی اختصاص می‌یابد. نرخ این عوارض برای هر ملک تجاری متفاوت است و هر ساله تغییر می‌کند. پرداخت عوارض کسب و پیشه واحدهای کسبی نیز بر اساس قانون بر عهده صاحب پروانه یا شخصی است که سند و اجاره‌نامه به نام او تنظیم شده باشد. بنابراین اگر ملک تجاری اجاره رفته باشد مسئول پرداخت این عوارض مستأجر است.

مالیات املاک در سال ۱۴۰۳

علاوه‌بر عوارض شهرداری که تمامی املاک مشمول پرداخت آن هستند، برخی املاک گران‎‌قیمت باید مالیات هم بپردازند.

مطابق مصوبه بودجه سال آینده کل کشور، گروهی از زمین‌ها و گروهی از واحدهای مسکونی در سراسر کشور مشمول مالیات سالانه مختص سال ۱۴۰۳ شده است. تا دو سال پیش، در بودجه کل کشور، این مالیات تحت عنوان «مالیات بر خانه‌های مجلل (لوکس)» تعریف می‌شد، اما برای امسال و سال آینده، عبارت لوکس و مجلل حذف شده و از «زمین و واحد مسکونی» در بند تبصره بودجه استفاده شده است.

زمین‌های مشمول، شامل زمین‌های خام (فاقد اعیانی) با هر نوع کاربری (مسکونی، اداری و تجاری) با قیمت روز بالای ۳۵ میلیارد تومان (ارزش کل) است و گروه واحدهای مسکونی نیز شامل باغ ویلا و آپارتمان‌های با قیمت روز بالای ۳۵ میلیارد تومان. نرخ مالیات، ۲ درهزار قیمت این املاک یا همان معادل ۰.۲‌ درصد ارزش روز است.

اخبار مرتبط
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.
دیگر لزومی ندارد که قرارداد اجاره با حضور مشاوران املاک نوشته شود و کد رهگیری بگیرد؛ سامانه «خودنویس» برای عموم مردم امکان ثبت قرارداد رایگان را فراهم کرده و البته بار حقوقی و مسئولیت‌های معامله را نیز بر عهده خود مردم گذاشته است.
وی با بیان اینکه این سامانه اگرچه برای رفاه حال مستاجران راه اندازی شده اما می‌تواند برخی مشکلات را ایجاد کند، افزود: برای ثبت قراردادها در این سامانه حتما باید ضریب امنیتی رعایت شود، در غیر این صورت ممکن است مواردی از کلاهبرداری و یا اجاره مال غیر رخ دهد که چون از مجاری بنگاه‌های معاملات املاک صورت نگرفته، امکان بررسی و پیگیری آن وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران - درباره جزئیات تفاهم‌نامه اخیر با وزارت راه و شهرسازی می‌گوید منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن آنطور که پیش‌بینی و ریل‌گذاری شده بود محقق نشد. بانک‌ها همکاری لازم را با این طرح نداشتند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد میزان تمکین آنها از بخشنامه‌ها بسیار پایین بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها