جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

سود بی‌سابقه بانک‌ها به سپرده‌ها

12 بهمن 1402
سود بی‌سابقه بانک‌ها به سپرده‌ها

همه بانک‌ها روز گذشته در یک اقدام مشترک و هماهنگ از آغاز طرح حفظ سپرده‌های مشتریان با نرخ سود 30درصد با عنوان گواهی سپرده خاص رونمایی کردند و براساس اعلام بانک مرکزی تا چهارشنبه هفته آینده بالغ بر 280هزار میلیارد تومان گواهی سپرده خاص روی میز قرار می‌گیرد.


به گزارش  بانک اول ، بانک مرکزی هدف از این سیاست جدید پولی با نرخ سود بی‌سابقه 30درصد را تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی اعلام کرده که قرار است 200هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شود و 80هزار میلیارد تومان دیگر هم صرف تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا خواهد شد که البته مجوز 80هزار میلیاردی به بانک‌های منتخب داده شده و نه به همه بانک‌ها.
نکته مهم اینکه هرچند بانک مرکزی نرخ قبل از سررسید یا بازخرید این اوراق بهادار را که به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود اعلام نکرده بود، اما روز گذشته بانک‌ها خبر دادند بازخرید قبل از سررسید آن در شعب بانک با نرخ سود 12درصد سالانه از تاریخ فروش محاسبه خواهد شد. شکاف بین نرخ سود قبل از سررسید این اوراق با نرخ آن در سررسید به این معناست که خریداران اوراق یادشده مجاب شوند تا قبل از سررسید اقدام به فروش آن نکنند.

اوراق وثیقه وام می‌شود
بانک مرکزی اعلام کرده که خریداران این اوراق می‌توانند از آن به‌عنوان وثیقه جهت دریافت وام استفاده کنند که به این ترتیب افراد می‌توانند پول‌شان را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، سود 30درصد در سررسید بگیرند و همین اوراق را به بانک بسپارند و با ضمانت آن طلب وام کنند.

هزینه کردن پول‌ها فقط در طرح‌های اقتصادی
این برای نخستین‌بار است که بانک مرکزی اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده خاص را می‌دهد چه‌اینکه قبلا بانک‌ها اجازه انتشار اوراق گواهی عام را داشتند؛ به این معنا که می‌توانستند منابع جمع‌آوری شده را به تشخیص خود استفاده کنند، اما با انتشار اوراق گواهی خاص این اجازه از آنها گرفته شده و موظف خواهند بود که پول‌های جمع‌آوری شده با سود 30درصد را تنها به طرح‌های اقتصادی‌ای اختصاص دهند که بتوانند بازدهی دست‌کم بالای 35درصد به‌صورت سالانه ‌داشته باشند.

این اوراق مالیات ندارد
بانک مرکزی می‌گوید: ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص معافیت مالیاتی است؛ البته این معافیت قبلا هم وجود داشته و از سوی دیگر محدودیتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی در خرید اوراق یادشده وجود ندارد. نکته مهم دیگر اینکه بانک مرکزی گفته که نرخ سود 30درصد، علی‌الحساب خواهد بود، اما بعید است که بانکی بتواند در سررسید، سود بالاتری را شناسایی و پرداخت کند.

سرمایه‌گذاری جذاب و مطمئن
بانک‌ها در تبلیغات خود سپرده‌گذاری با نرخ سود 30درصد را جذاب و مطمئن توصیف کرده‌اند و البته این یک واقعیت است، چرا که هیچ ریسکی متوجه سپرده‌گذاران نخواهد بود؛ هرچند هزینه تمام‌شده پول در شبکه بانکی را بالاتر می‌برد. خریداران این اوراق بهتر است بدانند که گواهی‌های سپرده به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود و مثل سال‌های دور برگه‌ سپرده به مشتریان یا خریداران داده نمی‌شود و آنها موظف هستند که اطلاعات خرید خود را حفظ و رسید آن را نگه ‌دارند تا دچار مشکل نشوند.

پشت صحنه اوراق خاص
بانک مرکزی می‌گوید: هدف از انتشار این اوراق آن هم با نرخ سود بی‌سابقه، تامین سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی است، اما برخی کارشناسان راز این سیاست پولی را جلوگیری از شکل‌گیری موج تازه انتظارات تورمی و البته ایجاد سد در برابر مهاجرت پول از حساب‌های سپرده بانکی به سمت بازارهای پرنوسان نظیر ارز و سکه می‌دانند. اگر این سیاست جدید پولی که دیرهنگام اجرا شده، با اقبال خریداران مواجه شود، انتظار می‌رود که روند نزولی نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی ادامه یابد و از شوک به نرخ تورم جلوگیری شود.



 

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
فاطمه عبدی
ارسال شده در : شنبه 14 بهمن 1402

سلام آیا طرح سود سپرده تمدید میشود؟

سید حسین
ارسال شده در : جمعه 13 بهمن 1402

باسلام قبل از اعلام بانک مرکزی هم این بوده است بیست شش درصدد سپرده صندوقها و آن هم درسر رسید یک ماه بدون زیان

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها