جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

امکان صدور صورت حساب الکترونیک با کارتخوان‌های قدیمی/ چه کسانی مشمول پُز اندرویدی شدند؟

18 بهمن 1402
امکان صدور صورت حساب الکترونیک با کارتخوان‌های قدیمی/ چه کسانی مشمول پُز اندرویدی شدند؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: کسانی که فروش تک نرخ دارند، یعنی کالاهایی می‌فروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند، می‌توانند از امکان استفاده از رسید دستگاه کارتخوان خود به عنوان صورتحساب نوع سه بهره‌مند شوند و تکلیفی جز این نداشته باشند.

به گزارش بانک اول مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص مشمولان صدور صورتحساب الکترونیک، گفت: طبق ماده 14 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، با توجه به حد نصاب‌هایی این امکان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت تا براساس این حدنصاب‌ها مشخص شود چه کسانی معاف از صدور صورت حساب الکترونیک هستند و چه کسانی باید صورت حساب الکترونیک را طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی برای سامانه مودیان ارسال کنند.

وی افزود: خود قانون حد نصاب را 25 برابر معافیت ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم  را مبنا قرار داده است، اما تا پایان سال 1404 قواعد دیگری طرح شده است. به طور مثال در سال 1402، کسانی که فروش آنها 150 برابر معافیت موضوع ماده 84 شود(18 میلیارد تومان)، مکلف به ارسال صورت حساب نوع یک و دو هستند.

بنابراین هر کسی تا شهریور ماه سال 1402، فروش خالص کالا و خدماتش 18 میلیارد تومان را رد کرده باشد، مکلف شده است که از اول دی ماه سال 1402 صورت حساب الکترونیکی صادر کند. یعنی اگر خریداری آمد و فاکتور درخواست کرد، اگر مصرف‌کننده نهایی بود، باید صورت حساب نوع دو برای او صادر کند و اگر شخصی بود که قصد داشت از اعتبار ارزش افزوده استفاده کند باید برای او صورت حساب نوع یک صادر شود.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: حد نصاب در نظر گرفته شده برای سال 1403، 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم(14 میلیارد و 400 میلیون تومان) و برای سال 1404، 50 برابر در نظر گرفته شده است.

اتصال اصناف خاص به سامانه مودیان براساس احکام قانونی

وی در این بازه زمانی، اشخاص حقوقی مکلف به ثبت نام در سامانه و ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی نوع یک و دو هستند. اشخاص حقیقی نیز، افرادی که فروش خالص بالای 18 میلیارد تومان دارند ملزم به صدور صورت حساب نوع یک و دو دارند. در کنار این موارد عده دیگری نیز به سامانه ملحق شده‌اند.

به طور مثال طلافروشان براساس ماده 26 قانون مالیات ارزش افزوده مکلف به ثبت نام در سامانه و ارسال صورت حساب نوع یک و دو هستند. در کنار این گروه، فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی به حکم قانون بودجه 1402 و در کنار آنها پزشکان، روانشناسان و مشاوران خانواده نیز مکلف به صدور صورت حساب نوع یک و دو هستند.

کدام مودیان می‌توانند با پُز عادی و بدون نیاز به شرکت معتمد صورت حساب صادر کنند؟

موحدی در مورد مودیانی که می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارتخوان قدیمی خود صورت حساب الکترونیک صادر کنند، گفت: کسانی که فروش تک نرخ دارند، یعنی کالاهایی می‌فروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند(به طور مثال، همه کالاهایی که می‌فروشند مالیات 9% دارد یا همه آنها معاف از مالیات است) می‌توانند از امکان استفاده از رسید دستگاه کارتخوان خود به عنوان صورتحساب نوع سه بهره‌مند شوند و تکلیفی جز این نداشته باشند، چه خالص فروش آنها بالای 18 میلیارد تومان باشد چه کمتر از آن.

بنابراین این گروه می‌توانند از دستگاه پُز قدیمی خود برای صدور صورت حساب استفاده کنند. اما نکته اینجا است که به این رسید پُز دیگر اعتبار مالیات ارزش افزوده داده نمی‌شود. به عبارت دیگر اگر کسی خرید کند و بخواهد اعتبار مالیاتی دریافت کند، باید برای این فرد، صورت حساب الکترونیک نوع یک صادر شود.

وی تاکید کرد: در صدور صورت حساب نوع سه، دیگر نیازی  به شرکت معتمد نیز وجود ندارد و تنها رسید دستگاه پُز به عنوان صورت حساب ثبت می‌شود.

امکان صدور صورتحساب نوع یک و دو با استفاده پُز اندرویدی/ تعویض رایگان کارتخوان‌های قدیمی توسط برخی شرکت‌ها معتمد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد کاربرد پزهای اندرویدی و اینکه چه مودیانی امکان استفاده از این پزها را خواهند داشت، گفت: موضوع پُز اندرویدی که مطرح می‌شود این است که این دستگاه‌ها امکان صدور صورت حساب نوع یک و دو را دارد. در حال حاضر شرکت‌های معتمد کارتخوان‌های اندرویدی را در اختیار اشخاصی قرار می‌دهند که مکلف به صدور صورت حساب نوع یک و دو هستند و یا به صورت داوطلبانه می‌خواهند صورت حساب نوع یک و دو صادر کنند.

وی مورد هزینه احتمالی تعویض کارتخوان‌های قدیمی با پُزهای اندرویدی، گفت: این کار هزینه چندانی نخواهد داشت و احتمالا هزینه‌ای تا 6 میلیون تومان خواهد داشت هر چند که برخی شرکت‌های معتمد به صورت رایگان این جایگزینی را انجام می‌دهند.

برای صدور صورت حساب الکترونیک نیازی به حسابدار نیست

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که به منظور اجرای  قانون پایانه‌های فروشگاهی آیا گروهی از اشخاص حقیقی نیازمند حسابدار خواهند بود یا خیر، گفت: با توجه به برآورد اولیه ما و امکاناتی مانند پُز اندرویدی، اپلیکیشن و وب سرویس‌هایی که از سوی شرکت‌های معتمد ارائه می‌شود، برای ارائه صورت حساب به سامانه مودیان نیازی به حسابدار نخواهد بود.

ضمن اینکه برای اراسال صورت حساب از طریق شرکت‌های معتمد به سازمان امور مالیاتی نیازی به پرداخت هزینه از سوی اشخاص نیست./تسنیم

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها