پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

وراث سهام عدالت آگاه باشند/ ۱۰ اسفند، فرصت تازه برای دریافت سود متوفیان

18 بهمن 1402
وراث سهام عدالت آگاه باشند/ ۱۰ اسفند، فرصت تازه برای دریافت سود متوفیان

اگر وراث تا ۱۰ اسفندماه امسال به یکی از بانک‌های منتخب و شرکت‌های کارگزاری مراجعه و مدارک خود را در سامانه میراث تکمیل کنند، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها واریز خواهد شد.

به گزارش بانک اول معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به آخرین اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اشاره و اعلام کرد: اگر وراث تا ۱۰ اسفندماه امسال به یکی از بانک‌های منتخب و شرکت‌های کارگزاری مراجعه و مدارک خود را در سامانه میراث تکمیل کنند، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها واریز خواهد شد.

محمود حسنلو به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و به گفت: فرآیند تقسیم ارث متوفیان سهام عدالت بین وراث از طریق سامانه «میراث» در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: انتقال سهام توسط یکی از وراث یا نماینده آنها که در سجام احراز هویت شده، از طریق مراجعه به یکی از شعب سراسر کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب بانک‌های ملی، تجارت، پارسیان و ملت انجام می‌شود.

حسنلو خاطرنشان کرد: تمامی فرآیند اجرای این اقدام، رایگان بوده و لازم نیست وراث هیچ‌گونه مبلغی را پرداخت کنند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: همچنین هر یک از وراث می‌توانند به صورت جداگانه و با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس https://ddn.csdiran.ir نسبت به پرونده خود آگاهی پیدا کنند.

وی اعلام کرد: به محض تشکیل پرونده در یکی از شعب، وضعیت پرونده همه وراث در سایت https://ddn.csdiran.ir قابل مشاهده خواهد بود.

حسنلو با بیان این که توصیه ما به وراث این است که تشکیل پرونده و اقدام برای تقسیم ارث را به روزهای پایانی سال موکول نکنند، گفت: در پایان سال فرآیند توزیع سود سهام عدالت را خواهیم داشت، اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت متوفیان حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها پرداخت خواهد شد.

لازم به ذکر است، با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

گفتنی‌ این که، یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

اخبار مرتبط
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
پس از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفندماه برخی افراد سود کمتری را در مقایسه با مرحله اول واریز در آذرماه دریافت کردند. یکی از دلایل آن بود که هشت شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند. در این خصوص سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها