پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه وصول، پاس شدن، برگشت زدن و ثبت چک صیادی در روز تعطیل

19 بهمن 1402
 نحوه وصول، پاس شدن، برگشت زدن و ثبت چک صیادی در روز تعطیل

چنانچه چکی در دست دارید که تاریخ آن برای روز تعطیل است، توصیه شود این مطلب را تا انتها بخوانید. زیرا در این مطلب به‌طور کامل به چک روز تعطیل، نحوه وصول، نحوه پاس شدن، نحوه برگشت زدن و حتی نحوه ثبت چک صیادی در روز تعطیل پرداخته شده است.

چک روز تعطیل یعنی چه؟

به گزارش بانک اول در حالت کلی از لحاظ تاریخ دو نوع چک داریم، چک مدت دار و چک روز، که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

چک مدت دار:

در قانون صدور چک، چکی که برای یک تاریخ مشخص صادر شده باشد، چک مدت دار یا زمان دار است. در این نوع چک، مطالبه به صورت کیفری امکان پذیر نیست و باید چک را از راه حقوقی وصول نمایید. در غیر این صورت شما می‌توانید از طریق ادراه پست مبلغ چک، خود را مطالبه کنید.

چک روز:

به چکی که در همان روز صادر می‌شود و دریافت‌کننده می‌تواند به محض دریافت چک به بانک مراجعه کرده و در همان روز چک را وصول نماید، چک روز می‌گویند. در این نوع چک افراد می‌توانند در صورتی که حساب چک، موجودی کافی نداشت از طریق روش‌های کیفری یا حقوقی، چک خود را وصول نمایند. اما اگر در معامله‌ای چک روز صادر شود ولی آن روز تعطیل باشد داستان کمی فرق خواهد کرد. در این حالت شخص تا روز کاری بعد نمی‌تواند مبلغ چک را وصول کند به همین منظور چک در دسته چک‌های مدت دار قرار می‌گیرد و وصول آن از طریق کیفری امکان پذیر نیست.

بنابراین باید بگوییم فرقی ندارد چک زمان‌دار باشد یا چک روز باشد، چنانچه تاریخ آن برای روز تعطیل ثبت گردیده باشد، به آن، چک روز تعطیل می‌گویند.

وصول چک در ایام تعطیل

در قانون صدور چک، صادر نمودن چک برای روز تعطیل یا غیر تعطیل تفاوتی در نحوه وصول آن ندارد. اما چکی که تاریخ وصول آن برای روز تعطیل است را نمی‌توان از طریق کیفری مطالبه نمود. زیرا در قانون، جرمی برای وصول چک در روز تعطیل در نظر گرفته نشده است. بنابراین فرقی نمی‌کند چک روز باشد یا مدت دار، در هر صورت اگر تاریخ چک برای روز تعطیل باشد، دارنده‌چک باید در صورت نداشتن موجودی در حساب، آن را به صورت حقوقی وصول نماید یا از طریق اداره‌ ثبت آن را مطالبه کند. اما شاید از خود بپرسید چگونه ثابت کنیم که چک زمان‌دار بوده است؟ در ادامه به‌طور کامل به این موضوع می‌پردازیم.

نحوه اثبات وعده‌دار بودن چک صیادی

فردی که برای وصول چک وعده‌دار دادخواستی ارائه نموده باشد باید ابتدا مدت‌دار بودن آن را ثابت نماید. اما چک روز، نیازی به اثبات مدت دار بودن آن ندارد. زیرا تاریخ روی برگه فیزیکی چک به تنهایی این موضوع را ثابت می‌‌نماید و نشانه‌ای اصلی زمان‌دار بودن چک است؛ بنابراین چک ایام تعطیل را می‌توانید بدون نیاز به‌هیچ گونه اثباتی از راه حقوقی مطالبه نمایید.

نحوه برگشت زدن چک روز تعطیل

چنانچه اولین روز کاری پس از تاریخ چک به بانک مراجعه نمودید و چک دارای یکی از شرایط زیر بود، می‌توانید چک را برگشت بزنید.

حساب موجودی کافی نداشته باشد.

حساب کسری موجودی داشته باشد.

مبلغ حروفی با عددی آن مغایرت داشته باشد.

اطلاعات رو برگه فیزیکی چک با سامانه صیاد مغایرت نداشته باشد.

امضاء صادرکننده مطابقت نداشته باشد.

امضاء دارای نقص باشد.

توجه داشته باشید که چک مربوط به روز تعطیل را نمی‌توانید در همان روز برگشت بزنید، زیرا این کار نیاز به مراجعه حضوری به بانک دارد.

پاس شدن چک صیادی در روز تعطیل

همانطور که پیش‌تر گفتیم، چک روز تعطیل را نمی‌توانید در همان روز وصول نمایید. به همین دلیل این کار به اولین روز کاری موکول می‌شود. چنانچه شما صادرکننده چک بوده‌اید و حساب شما دارای کسری موجودی است، می‌توانید اولین روز کاری بعد تاریخ چک به بانک مراجعه نمایید و کسری حساب را برطرف نمایید. البته چنانچه مبلغ کسری کم باشد می‌توانید این کار از طریق کارت بانکی خود در هرساعتی نیز انجام دهید تا روز بعد در اسرع وقت چک صیادی شما پاس شود.

نحوه ثبت چک صیادی در روز تعطیل

شاید از خود بپرسید، آیا ثبت چک در روزهای تعطیل با روزهای غیر تعطیل متفاوت است؟ باید بگوییم خیر ثبت چک صیادی در روز تعطیل هیچ فرقی با ثبت چک در سایر روزها ندارد. اما توجه داشته باشید اگر قصد ثبت چک در روز تعطیل را دارید، تاریخ چک را همان روز ثبت نکنید یا به اصطلاح دیگری چک روز در تعطیلات رسمی صادر نکنید.

برای ثبت چک در ایام تعطیل می‌توانید از اینترنت بانک، همراه بانک استفاده کنید. البته لازم است بدانید که نحوه ثبت چک در دو  مورد تقریبا مشابه هم می‌باشد.

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها