جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

حواله دیجیتال چیست؟

19 بهمن 1402
حواله دیجیتال چیست؟

حواله دیجیتال یک روش انتقال وجه الکترونیکی است که به جای استفاده از چک کاغذی یا وجه نقد، از طریق سیستم های بانکی  و مالی الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش بانک اول با حواله دیجیتال، افراد می‌توانند به راحتی و به سرعت از طریق پلتفرم‌های آنلاین یا برنامه‌های تلفن همراه برای خانواده، دوستان یا همکاران تجاری خود در کشور دیگری پول ارسال کنند. این فرآیند مبتنی بر فناوری، روشی مقرون‌به‌صرفه و کارآمد را برای انتقال وجوه فراهم می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد از خانواده‌های خود حمایت کنند یا از راه دور معاملات تجاری را انجام دهند.

انواع حواله دیجیتال چیست؟

  • حواله دیجیتال داخلی
  • حواله دیجیتال خارجی
  • حواله دیجیتال داخلی

اصطلاح حواله داخلی نشان‌دهنده انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر در داخل یا بین‌المللی است. برای درک حواله داخلی، یک مثال ساده باید این واقعیت باشد که اکثر خانواده‌ها فرزندانی دارند که برای کار یا تحصیل در خارج از کشور زندگی می‌کنند و زمانی که پول را به خانه برمی‌گردانند، به عنوان حواله داخلی برای خانواده در کشور خود می‌گویند. به همین ترتیب، وقتی والدین برای فرزندان خود پول می‌فرستند، برای آن‌ها حواله داخلی می‌شود.

حواله دیجیتال خارجی

انتقال وجوه به خارج از کشور یا از خارج کشور را حواله خارجی می‌گویند. به عنوان مثال، اگر والدین به منظور حمایت از فرزندان، وجهی را از حساب خود به حساب خارجی فرزندان خود انتقال دهند، برای والدین حواله خارجی می‌شود. حواله خارجی برای کشور‌هایی که پول ارسال می‌کنند اعمال می‌شود در حالی که حواله داخلی برای کشور‌هایی که همان پول را دریافت می‌کنند اعمال می‌شود.

کاربرد‌های مختلف حواله دیجیتال با تمرکز بر عملکرد استارت آپ

حواله‌های دیجیتال مربوط به استارت‌آپ به حمایت مالی افراد، اغلب مهاجران یا اعضای دیاسپورا، به کارآفرینان یا سرمایه‌گذاری‌های نوپا در کشور‌های خود اشاره دارد. این حواله‌ها می‌توانند نقش مهمی در کمک به افراد برای راه‌اندازی یا گسترش کسب‌وکار خود داشته باشند و به توسعه اقتصادی و ایجاد شغل کمک کنند. در اینجا برخی از جنبه‌های حواله‌های مربوط به راه‌اندازی آمده است:

۱. حمایت کارآفرینی

کارگران مهاجر یا افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند ممکن است حواله‌هایی را با هدف حمایت از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود در راه‌اندازی یا توسعه یک کسب و کار ارسال کنند. این کمک مالی می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند پوشش هزینه‌های راه‌اندازی، خرید تجهیزات یا گسترش عملیات استفاده شود.

۲.  سرمایه‌گذاری‌های جدید

تراکنش‌های دیجیتال را می‌توان به سمت تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های جدید کارآفرینی، از کسب‌وکار‌های کوچک گرفته تا استارت‌آپ‌های فناوری هدایت کرد. این تزریق سرمایه می‌تواند عامل مهمی در موفقیت و پایداری این سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

۳.  سرمایه‌گذاری‌های دیاسپورا

اعضای جوامع دیاسپورا (جوامع دورمیهن، جوامع دور از وطن) که اغلب خود را در کشور‌های خارجی مستقر کرده‌اند، ممکن است به استارت‌آپ‌ها در کشور‌های خود کمک کنند تا راهی برای تقویت توسعه اقتصادی و حمایت از کارآفرینی محلی باشند. این می‌تواند پلی بین فرصت‌های اقتصادی در کشور میزبان و تلاش‌های کارآفرینی در کشور خود ایجاد کند.

۴.  شمول مالی

حواله‌های دیجیتال همچنین می‌توانند با فراهم کردن وسایلی برای دسترسی افراد به خدمات مالی، از جمله افتتاح حساب‌های بانکی، تضمین وام، یا مشارکت در سایر ابزار‌های مالی که از کارآفرینی حمایت می‌کنند، به شمول مالی کمک کند.

۵.  توسعه جامعه

حواله‌های مربوط به استارت‌آپ‌ها می‌تواند تأثیرات گسترده‌تری در سطح جامعه داشته باشد، رشد اقتصادی، ایجاد شغل و توسعه مهارت‌ها را ارتقا دهد. این به نوبه خود می‌تواند منجر به بهبود استاندارد‌های زندگی و افزایش انعطاف‌پذیری در اقتصاد‌های محلی شود.

در حالی که حواله‌های مربوط به راه‌اندازی می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد، چالش‌ها و ملاحظاتی نیز وجود دارد. این‌ها شامل حصول اطمینان از استفاده مؤثر از وجوه، پرداختن به وابستگی احتمالی به حواله‌ها، و عبور از موانع نظارتی و مالی است. علاوه بر این، طرح‌هایی که سواد مالی و آموزش کارآفرینی را ارتقا می‌دهند، می‌توانند تأثیر رمیتنس‌ها را بر سرمایه‌گذاری‌های نوپا افزایش دهند.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها