شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

سواد مالی چیست؟

21 بهمن 1402
سواد مالی چیست؟

یکی از ملزومات زندگی امروزه که اگر در یادگیری آن بکوشید می‌تواند وضعیت اقتصادی شما را دگرگون کند؛ سواد مالی یا Financial literacy است. هدف اصلی از کسب سواد مالی رسیدن به نقطه امن مالی می‌باشد و همان‌طور که می‌دانید این امنیت، روی ابعاد دیگر زندگی شما تأثیرگذار است. به‌طورکلی تعریف سواد مالی به زبان ساده‌ مدیریت پول و سرمایه جهت کسب زندگی بهتر است.

به گزارش بانک اول در جامعه مدرن امروز به دلیل پیچیدگی‌های مسائل اقتصادی کسب مهارت و پرورش سواد مالی بیش ‌از پیش اهمیت یافته است. در این راستشعب دبستان پسرانه علوی تهران به کمک اساتید مجرب خود کوشیده که صفر تا صد امور مربوطه به سواد مالی را به دانش‌آموزان کوشای خود آموزش دهد؛ زیرا دانش مالی به زندگی آینده این دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بر مشکلات مالی خود فائق آیند، بیشتر پس‌انداز کنند و در سرمایه‌گذاری‌هایشان موفق‌تر عمل کنند.

اهمیت و درک مفهوم سواد مالی

  • سواد مالی پایه و اساس برنامه‌ریزی درست برای آینده مالی
  • کمک به تصمیم‌گیری بهتر برای سرمایه‌گذاری و بازدهی بالا
  • آگاهی کامل از خطرات قرض و بدهی
  • سازگاری بین هزینه‌ها و درآمدها

مهارت‌های ضروری برای آموزش سواد مالی

سواد مالی به این مسئله اشاره دارد که افراد می‌توانند با مدیریت درست پول، وضعیت اقتصادی بهتری در زندگی حال و آینده خود ایجاد کنند. چهار مؤلفه مهم و اساسی برای دستیابی به دانش مالی عبارتند از:

  1. بودجه‌بندی

اولین قدم درآمد و هزینه بودجه‌بندی است، بودجه‌بندی برای امنیت و استقلال مالی بسیار حیاتی است. اگر هزینه‌های روزمره خود را یادداشت کنید از میزان دقیق بودجه باقی‌مانده با خبر خواهید شد. این عمل به تفکیک هزینه‌های غیرضروری و کمک به‌صرف هزینه‌ به‌صورت عاقلانه کمک خواهد کرد. با این روش می‌توان بیشتر پس‌انداز کرد.

  1. بدهی

پولی که بابت چیزی یا کاری هزینه شده اما هنوز از دارایی شخص کم نشده را بدهی گویند. شناسایی بدهی و مدیریت آن یکی از قابلیت‌های برخورداری از مهارت سواد مالی است.

  1. سرمایه‌گذاری

پس ازآنکه با مفهوم بودجه‌بندی آشنا شدید و توانستید مبلغی را با یک برنامه‌ریزی درست از درآمد خود حفظ کنید، سؤالی که برای شما پیش می‌آید این است که با این مبلغ باقی‌مانده باید چه کرد؟ سرمایه‌گذاری مفهوم دیگری از سواد مالی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای پیشرفت اقتصادی انجام دهید، سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری باعث ایجاد ارزش‌افزوده پول شما می‌شود.

  1. پس‌انداز

یکی دیگر از مولفه‌های مهم در سواد مالی پس‌انداز است. درگذشته پس‌انداز روشی برای افزایش سرمایه به شمار می‌رفت؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل تورم بالا و ناکافی بودن نرخ بهره برای جبران تورم، سرمایه‌گذاری در بانک باعث کاهش سرمایه افراد در پایان دوره سپرده‌گذاری شد. ولی به‌طورکلی هر کسی باید مقداری پس‌انداز داشته باشد تا در مواقع ضروری بتواند از آن استفاده کند.

آموزش سواد مالی به کودکان

در دنیای مدرن امروز کسب درآمد و مدیریت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به‌ویژه در زندگی امروز و با پیچیده‌شدن مسائل مالی، اهمیت این موضوع روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل لازم است بدانید که اکثر عادت‌های مالی کودکان، تا سن ۷ سالگی شکل می‌گیرد! بنابراین باید از هر فرصتی برای آموزش هوش مالی به آن‌ها نهایت استفاده را برد. از همان دوران کودکی و نوجوانی مبلغی مشخص را به‌عنوان پول‌توجیبی به کودکان خود بدهید و از آن‌ها بخواهید تا این مبلغ را با توجه ‌به خواسته‌های خود در بازه زمانی مشخص مدیریت کنند. یکی از شگفت‌انگیزترین کارهای مدارس علوی تهران آموزش سواد مالی به فرزندان شماست این مجموعه با تیم مجرب خود در دبستان پسرانه منطقه ۵ و دبستان پسرانه منطقه ۱۱ همچنین دبستان پسرانه منطقه ۱۳ خود توانسته شرایطی را فراهم کند تا فرزندان‌تان به بهترین شکل ممکن سواد مالی را آموزش ببینند. برای ثبت‌ نام یا دریافت مشاوره با شعبات مذکور تماس حاصل کنید. از مزایای سواد مالی می‌توان به جلوگیری از بروزِ اشتباهات ویران‌گر. کمک در شرایط اضطراری مالی. دسترسی آسان به اهداف شخصی و افزایش اعتمادبه‌نفس اشاره کرد.

در آخر...

دانش و توانایی به‌کارگیری مهارت‌های مالی را "سواد مالی" گویند. فراموش نکنید که کسب درآمد و رسیدن به موفقیت شغلی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند کیفیت زندگی را افزایش دهد. پس کسب دانش مالی یک نیاز لوکس نیست، بلکه یک ضرورت است. جنبه‌های کلیدی سواد مالی شامل داشتن اطلاعات در خصوص چگونگی بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی مالی برای دوره بازنشستگی، مدیریت بدهی و ثبت و مدیریت مخارج شخصی است. درک مدیریت پول به شما کمک می‌کند تا کنترل امور مالی خود را در دست بگیرید. پیشنهاد ما برای شما اولیای محترم این است که از همین ‌الان به فکر آینده درخشان فرزندان خود باشید. مفتخریم تا با بهترین و نوین‌ترین روش‌های روز، صفر تا صد امور سواد مالی را در دبستان‌های پسرانه علوی مناطق 13،11،5 تهران به عزیزان شما آموزش دهیم تا کمتر آسیب‌پذیر و در معرض کلاهبرداری قرار گیرند و آینده‌ای زیباتر پیشرو داشته باشند.

اخبار مرتبط
گلپور با بیان اینکه حق رأی 3تشکل جامعه کارگری در شورای عالی کار به یک اندازه نیست، گفت: مطابق آئین نامه شورای عالی کار حضور تمام تشکل‌ها باید به صورت کارگروهی باشد که متأسفانه اینگونه نیست؛ حق رأی برای 3نماینده از یک تشکل در این شورا به معنی عدم اجرای عدالت است در حالی که جایگاه تمام تشکل‌ها باید حفظ شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:، اما هواپیماهای بیزنس جت ۶ و ۷ نفره مانند هوکر و فالکن از انواع هواپیماهایی هستند که پروازهایی در قالب سفر و جابه جایی‌ها در مسافت دور را هم دارد و هر چند تعداد سرنشینان این هواپیما محدود است، اما جزو هواپیماهای سبک محسوب نمی‌شوند.
انسیه خزعلی درباره اینکه چه تلاشی برای آوردن اسم مادر در کارت ملی انجام شده است، خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که ۲ سال پیش با رئیس جمهور داشتیم برخی از بانوان درخواست نوشتن نام مادر روی کارت ملی و در کنار نام پدر را مطرح کردند و رئیس جمهور هم از این مطلب استقبال کردند و ما هم پیگیر مطلب در کمیسیون‌های مختلف دولت شدیم.
چنانچه بازرگان بخواهد تخصیص ثبت سفارش در اولویت قرار گیرد، اخذ نظر دستگاه از سازمان مجوز‌دهنده الزامی می‌باشد در غیر این‌صورت می‌بایست در صف تخصیص ارز بماند تا سهمیه ارزی به دفتر وزارتخانه مربوطه تعلق گیرد. بابت تسریع در فرایند تخصیص ارز این امکان برای وزارتخانه‌های متولی در بستر سامانه جامع تجارت فراهم شده است تا از طریق فیلد نظر دستگاه نسبت به اعلام اولویت سیستمی برای ثبت سفارشهای مورد نظر اقدام نمایند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها