پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

چه زمانی باید شمع های ماشین را عوض کنیم؟

22 بهمن 1402
چه زمانی باید شمع های ماشین را عوض کنیم؟

بر خلاف لنت یا روغن موتور، شمع ماشین عمر طولانی‌تری داشته و نیازی به عوض کردن دائمی ندارد. با این وجود نشانه‌های مهمی وجود دارد که می‌تواند به معنای خرابی شمع باشد!

به گزارش بانک اول شمع قطعه‌ای کوچک و پیچ مانند در موتور خودرو هستند که وظیفه ایجاد جرقه اولیه به منظور ایجاد احتراق در سیلندر و روشن کردن خودرو را بر عهده دارند. در مقایسه با بسیاری قطعات و مایعات مصرفی خودروها، شمع‌ها عمر طولانی‌تری داشته و می‌توانند مدت بیشتری بدون نیاز به تعویض کردن به فعالیت خود ادامه دهند. با این وجود اگر ماشین شما دیزلی نباشد، عدم تعویض شمع‌ها می‌تواند مشکلات فراوانی برای‌تان ایجاد کند.

همانند بسیاری موارد دیگر در ماشین ها، کیلومتر یا مدت‌زمان مشخصی برای عوض کردن شمع وجود ندارد. برخی خودروسازان توصیه می‌کنند که شمع اتومبیل هر ۵۰ هزار کیلومتر یک بار تعویض شود؛ درحالیکه برخی دیگر اعدادی مثل ۸۰ هزار یا ۱۳۰ هزار کیلومتر را نیز برای تعویض شمع اعلام کرده‌اند.

در هر صورت، حتی در بدترین شرایط نیز شمع ماشین باید حداقل هر ۱۵۰ هزار کیلومتر یک بار عوض شود. البته گزینه مطمئن‌تر از نوشته‌های درون راهنمای خودرو مراجعه به تعمیرکاران و کسب آگاهی در خصوص نگهداری شمع و اقدامات لازم برای تعویض آن است.

 

بی توجهی به عوض کردن شمع ماشین می‌تواند در درازمدت تاثیر بسزایی روی عملکرد آن داشته باشد. عملکرد نامناسب شمع قادر است فرآیند جرقه‌زنی در خودرو را دچار مشکل کرده و در نتیجه کارکرد کل خودرو را با اختلال روبرو کند.

چگونه متوجه شویم شمع ماشین ما نیاز به تعویض دارد؟

به جز توجه به کیلومتر پیموده شده توسط خودرو روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از طریق آن متوجه عملکرد نامناسب شمع ها یا مستهلک بودن آن‌ها شده و اقدام به تعویض‌شان نمود.

در خودروهای مدرن بروز هرگونه اشکال در موتور خودرو از طریق روشن شدن چراغ چک به راننده اعلام می‌شود و شمع‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. بنابراین اولین نشانه خرابی شمع در خودرو روشن شدن این چراغ است. همچنین در برخی شرایط، خرابی شمع می‌تواند باعث چشمک‌زن شدن چراغ چک در خودرو شود.

دیگر نشانه بارز اختلال در عملکرد شمع خودرو، مشکل در استارت خوردن است. مهم‌ترین اجزای تاثیرگذار در استارت خوردن ماشین، شمع‌ها هستند. بنابراین در صورتی که خودروی شما استارت نمی‌خورد یا استارت خورده اما روشن نمی‌شود، احتمالا زمان تعویض شمع آن فرا رسیده است! دیگر نشانه عملکرد نامناسب شمع نیز افزایش مصرف سوخت است؛ چراکه عملکرد نامناسب شمع می‌تواند باعث جلوگیری از رخ دادن احتراق کامل شده و مصرف سوخت را بالا ببرد.

علاوه بر این، مشکل در شتابگیری خودرو نیز می‌تواند مستقیما به‌دلیل عملکرد نامناسب شمع باشد. به این ترتیب به‌طور کلی هرگونه نقص در عملکرد پیشرانه خودرو و مسائل مرتبط با آن می‌تواند به دلیل اختلال در کارآیی شمع باشد.

چه زمانی باید شمع های ماشین را عوض کنیم؟

در کنار تمامی این موارد، در صورتی که چراغ چک خودروتان روشن نشده، مشکلی در استارت خوردن و شتابگیری خودرو وجود نداشته و مصرف سوخت هم افزایش معناداری نیافته است، باید به گوش خود اطمینان کنید! صدای موتور یک خودرو اساسا پیوسته بوده و فاقد هرگونه نویزی است.‌

بنابراین اگر صدای عجیب و غریبی از موتور می‌شنوید، ممکن است خرابی شمع دلیل آن باشد! به‌طور خاص صدای تق تق اضافی بارزترین نشانه مشکل در کارکرد شمع است. در صورتی که از موتور صدای تق تق می‌شنوید بهتر است آن را به یک مکانیک نشان داده و از او مشورت بگیرید.

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها