پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آیا جانبازان می‌توانند حواله خودروهای خودرا بفروشند؟

22 بهمن 1402
آیا جانبازان می‌توانند حواله خودروهای خودرا بفروشند؟

در اواسط تابستان ۱۴۰۲ آیین نامه واردات خودرو جانبازان از سوی هیات وزیرات، تصویب شد..

به گزارش بانک اول اما از نظر بنیاد شهید، این آیین نامه دارای اشکالاتی بود و به همین دلیل نیز پیشنهاد اصلاح آن در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ به هیات دولت ارسال گردید و نهایتا در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ نیز اصلاحیه آن از سوی دولت، به تصویب رسید.

جانبازان می‌توانند حواله خودروهای خودرا بفروشند؟

در این اصلاحیه، چندین نکته مختلف وجود دارد که مهم‌ترین آنها، حذف ماده ۲۰ است. همانطور که می‌دانید، ماده ۲۰ درباره «ممنوعیت خریدوفروش خودرو جانبازان به مدت پنج سال بود» ولی با حذف این ماده، می‌توان چنین برداشت کرد که معامله خودروهای جانبازان، دیگر منع قانونی ندارد.

قیمت حواله خودرو جانبازان در زمستان ۱۴۰۲

بهمن ۱۴۰۲: خودروهایی که بین ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان باید وارد بازار ایران می‌شدند، با ارقام نجومی بین ۳.۵ تا ۷ میلیارد تومان وارد بازار ایران می‌شوند و این روند نه تنها کمکی به ساماندهی بازار خودرو نخواهد کرد بلکه باعث افزایش عجیب قیمت‌ها نیز در بازار خواهد شد، افزایش قیمتی که امید به اندکی ساماندهی را از بین می‌برد. البته که هر بار به روند مقایسه قیمت‌ها بین خودروها در ایران و کشورهای همسایه نیز دامن می‌زند. 

حقیقت این است که مجروحان و جانبازان جنگی در همه کشورها به عنوان قهرمانان ملی تلقی می‌شوند. به پاس شجاعت این افراد، امتیازهای ویژه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد. جانبازان و ایثارگران در کشور ما نیز امتیازهایی دارند. هر ساله با بررسی مشخصات این افراد و معرفی آن‌ها از سوی نهادهای ذی‌ربط، سهمیه خودرویی برای این دسته از قهرمانان ملی در نظر گرفته می‌شود. اما مساله این است که در روند اعطای این امتیازات روند قانونی درست تدوین و اجرایی نمی‌شود و اعطای تسهیلات نیز با حاشیه‌هایی همراه خواهد شد، حاشیه‌هایی که اکنون نیز مساله واردات خودرو توسط جانبازان را شامل شده است.

از روز چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای جانبازان واجد شرایط در سامانه آغاز شده و این افراد تا ۹ روز پس از تاریخ اعلام شده، طبق زمان‌بندی اعلام‌شده، می‌توانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودرو در این سامانه به معنی واردات قطعی نیست و مراحل بعدی توسط مسئولان مربوطه، اطلاع‌رسانی می‌شود.

نکته، اما اینجاست هنوز که نه وضعیت حواله و نه خودرو مشخص نشده، پای حواله خودروهای وارداتی جانبازان به آگهی‌ها با قیمت‌های عجیب و غریب باز شده است. به عنوان مثال حواله خودروی وارداتی تویوتا راوفور به قیمت ۳.۵ میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسد. فرد دیگری حواله ۳۰ هزار یورویی واردات خودرو را به قیمت ۴ میلیارد تومان آگهی کرده است. البته حواله‌های ۴ میلیارد تومانی مربوط به خودروهای ۳۵ هزار دلاری است و خودروهای ۲۵ هزار و ۳۰ هزار دلاری حواله های‌شان بین ۲ الی ۳ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.

ممنوعیت خرید و فروش خودروهای جانبازان

مرداد ۱۴۰۲: آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۱۸ به تصویب هیات دولت رسید. نکته جالب توجه در متن آیین نامه، ممنوعیت خرید و فروش خودروهای جانبازان است.

جانبازان می‌توانند حواله خودروهای خودرا بفروشند؟

در ماده ۲۰ آیین نامه، چنین آمده است:

«مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد. رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.»

اخبار مرتبط
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.
شرکت خودروسازی سایپا شرایط فروش ویژه‌ای را برای نوروز 1403 تدارک دیده است. در شرایط فروش سایپا ویژه نوروز 1403، سه خودرو عرضه شده‌اند. این خودروها شامل طلس G، کوییک GX-L و ساینا S هستند. هر سه خودرو با قیمت قطعی و موعد تحویل 90 روزه به مشتریان عرضه شده‌اند. البته احتمال افزایش قیمت خودروها در سال جدید وجود دارد، چرا که پرداخت‌های قانونی موردنیاز هر خودرو در آستانه سال جدید افزایش می‌یابد.
طبق ابلاغیه وزارت صمت، برای تایرهای رینگ ۱۳ و ۱۴، فقط در سال، چهار حلقه تایر با یک کد ملی، شماره شاسی و موتور امکان خرید وجود دارد. دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، موضوع موارد مربوط به نظارت بر توزیع لاستیک سواری در سامانه جامع تجارت را ابلاغ کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها