جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

اولین هوش مصنوعی کودک جهان متولد شد

22 بهمن 1402
اولین هوش مصنوعی کودک جهان متولد شد

تونگ تونگ به معنای «دختر کوچک»، پس از معرفی توسط دانشمندان انستیتوی هوش مصنوعی پکن، به عنوان اولین هوش مصنوعی کودک جهان شناخته شده است.

به گزارش بانک اول، تونگ تونگ طبق ادعای سازندگانش، می‌تواند وظایفی را برای خود تعریف کند، به صورت خودکار یاد بگیرد و محیط اطراف خود را کشف نماید.

علاوه بر این، اگرچه همه چیز شبیه داستان فیلم علمی-تخیلی The Creator است، مهندسان تونگ تونگ می‌گویند این هوش مصنوعی حتی می‌تواند احساسات را تجربه کند! او احسا شادی، خشم و غم دارد.

 اولین هوش مصنوعی کودک در نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی در پکن در پایان ژانویه رونمایی شد.سازندگان آن می‌گویند که تونگ تونگ هوش و توانایی‌های یک کودک ۳ یا ۴ ساله را نشان می‌دهد.

اولین هوش مصنوعی کودک جهان متولد شد

بازدیدکنندگان می‌توانستند با تونگ تونگ صحبت کرده و وظایفی به آن محول کنند، مانند درخواست مرتب کردن اتاق که تونگ تونگ برای انجام آن اقداماتی را انجام می‌داد.

اگر چیزی خیلی بالا بود، هوش مصنوعی یک چهارپایه پیدا می کرد تا بتواند بدون کمک خارجی به آن برسد. در همین حال، اگر یک انسان یک لیوان شیر را در اتاق مجازی بریزد، تونگ تونگ استنباط می کند که نیاز به تمیز کردن دارد و حوله‌ای برای تمیز کردن آن پیدا می‌کند. منحصر به فرد ترین ویژگی تونگ تونگ، توانایی آن در تعیین وظایف خود است.

ربات‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی و بارد گوگل فقط به درخواست انسان عمل می‌کنند و به طور مستقل عمل نمی‌کنند. حتی پیشرفته‌ترین ربات‌ها به صورت واقعاً مستقل عمل نمی‌کنند. برخی ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند آمکا نیازمند دستور انسان هستند.

مشخص نیست تونگ تونگ واقعاً مستقل است یا نه، اما ظاهراً مستقل‌تر از هوش مصنوعی های قبلی است. طبق ادعای سازندگانش، تونگ تونگ می‌تواند بر اساس ارزش‌ها و شهود مشترک بشری، وظایف جدیدی را تعریف کند.

اما هنوز معلوم نیست آیا واقعاً توانایی‌های ادعا شده را دارد یا خیر. آینده نشان خواهد داد هوش مصنوعی ها تا چه حد می‌توانند مستقل عمل کنند.

اخبار مرتبط
مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی، مشاغلی که بیشترین تاثیر را از هوش مصنوعی می‌گیرند را اعلام کرد که بخش فناوری و آی.تی در صدر این فهرست قرار دارد. در بحبوحه گسترش هوش مصنوعی شاید خوب باشد که بدانیم چه مشاغلی می‌توانند بیشترین تاثیر را از هوش مصنوعی بپذیرند، در این نمودار، نتایج گزارش مجمع جهانی اقتصاد درنظرگرفته شده که تخمین می‌زند چگونه بخش‌های مختلف شغلی در معرض اختلال هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.
اپل در پی امضای قرارداد همکاری با گوگل و OpenAI و بایدو است تا از هوش مصنوعی این شرکت‌ها در دستگاه‌هایش استفاده کند. بخشی از هوش مصنوعی اپل به‌صورت محلی و با استفاده از مدل زبانی اختصاصی این شرکت پردازش می‌شود و قابلیت‌هایی که به سرورها متکی هستند، احتمالاً توسط گوگل یا OpenAI (و بایدو در چین) ارائه خواهند شد.
در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «طراحی، توسعه، استقرار و استفاده نامناسب یا مخرب از سامانه‌های هوش مصنوعی، خطراتی دارد که می‌تواند به تضعیف حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و بهره‌مندی از آن‌ها منجر شود.»
هوش مصنوعی امروزه با ورود به هر حوزه‌ای، منجر به ایجاد تحولاتی می‌شود. یکی از این تحولات در حوزه پزشکی رقم خورده است. در پیشرفته‌ترین سطوح جراحان مغز با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، چگونه این تحول را رقم زده‌اند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها