جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

۱۰تا از قویترین واحدهای پولی جهان در سال ۲۰۲۴ / رتبه 1 متعلق به کدام کشور است؟

23 بهمن 1402
۱۰تا از قویترین واحدهای پولی جهان در سال ۲۰۲۴ / رتبه 1 متعلق به کدام کشور است؟

سازمان ملل، ۱۸۰ ارز در سراسر جهان را به عنوان ارز قانونی به رسمیت می‌شناسد. با این حال، محبوبیت و استفاده گسترده لزوماً تعیین‌کننده ارزش یا قدرت ارز نیستند.

به گزارش بانک اول قدرت ارز، به قدرت خرید پول یک کشور هنگام مبادله در ازای خرید کالا، خدمات یا مبادله با ارزهای دیگر بستگی دارد.

تجزیه و تحلیل جامع عوامل مختلف داخلی و بین‌المللی برای تعیین قدرتمندترین ارز ضروری است. این عوامل شامل پویایی عرضه و تقاضا در بازارهای ارز، نرخ تورم، رشد اقتصادی داخلی، سیاست‌های اعمال‌شده توسط بانک مرکزی مربوطه و ثبات کلی اقتصاد کشور هستند.

در ادامه، ۱۰ مورد از قدرتمندترین ارز‌های جهان در سال ۲۰۲۴ را معرفی خواهیم کرد.

۱۰) دلار آمریکا (USD)

واحد پول ایالات متحده آمریکا، دلار آمریکا یا USD است. این ارز، پرمعامله‌ترین ارز در سراسر دنیا بوده و به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان شناخته می‌شود. با وجود این محبوبیت، دلار آمریکا رتبه دهم را در میان قدرتمندترین ارز‌های جهان به خود اختصاص داده است.

۹) یورو (EUR)

یورو (EUR) واحد پول رسمی منطقه یورو بوده که شامل ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا است. یورو، دومین ارز ذخیره و دومین ارز پرمعامله در سراسر جهان است.

EUR به عنوان یکی از قدرتمندترین ارز‌ها در جایگاه نهم قرار دارد.

۸) فرانک سوئیس (CHF)

فرانک سوئیس (CHF)، واحد پول سوئیس و لیختن اشتاین است. سوئیس که به دلیل ثبات اقتصادی‌اش شناخته شده، در میان ثروتمندترین کشور‌های جهان قرار دارد.

۷) دلار جزایر کیمن (KYD)

واحد پول رسمی جزایر کیمن، دلار جزایر کیمن (KYD) است. اگرچه این ارز در بین قدرتمندترین ارز‌ها رتبه هفتم را دارد، اما از نظر ارزش پنجمین ارز در سطح جهانی است. واحد پول در جزایر کیمن در ابتدا دلار جامائیکا بوده و سپس در سال ۱۹۷۲ به واحد پول رسمی این کشور تغییر پیدا کرد.

۶) پوند جبل الطارق (GIP)

پوند جبل الطارق (GIP) واحد پول جبل الطارق بوده که ارزش اسمی‌اش معادل پوند استرلینگ بریتانیا (GBP) است. جبل الطارق به عنوان قلمروی برون‌مرزی بریتانیا، به بخش‌هایی مانند گردشگری و بازی‌های الکترونیکی وابسته است. GIP جایگاه ششم را در بین قدرتمندترین ارز‌ها دارد.

۵) پوند انگلیس (GBP)

پوند انگلیس (GBP) در بسیاری از کشور‌ها به طور گسترده مبادله می‌شود. GBP به عنوان پنجمین ارز قدرتمند در جهان، جایگاه قابل توجهی در امور مالی جهانی دارد. فعالیت‌های تجاری گسترده بریتانیا و موقعیت لندن به عنوان یک مرکز مالی مهم به تقویت قدرت پوند کمک می‌کند.

۴) دینار اردن (JOD)

دینار اردن (JOD) از زمانی که در سال ۱۹۵۰ جایگزین پوند فلسطین شد، واحد پول اردن بوده است. نرخ ارز ثابت و تنوع اقتصادی در اردن به افزایش ارزش واحد پول رسمی این کشور کمک کرده و سبب شده که JOD جایگاه چهارم در میان قدرتمندترین ارزها در جهان را داشته باشد.

۳) ریال عمان (OMR)

ریال عمان (OMR) واحد پول عمان بوده و پس از این که این کشور استفاده از روپیه هند را به عنوان واحد پول رسمی خود متوقف کرد، معرفی شد. به عنوان کشوری با ذخایر قابل توجه نفت، اقتصاد عمان به شدت به صادرات نفت متکی است. ریال عمان سومین واحد پولی قدرتمند جهان است.

۲) دینار بحرین (BHD)

دینار بحرین (BHD)، واحد پول بحرین، کشوری جزیره‌ای در جنوب خلیج فارس بوده که به شدت به صادرات نفت وابسته است. دینار بحرین منحصراً در این کشور استفاده می‌شود. با وجود جمعیت زیاد مهاجران در بحرین، از جمله تعداد قابل توجه مهاجران هندی، BHD جایگاه دومین ارز قدرتمند در جهان را دارد.

۱) دینار کویت (KWD)

قدرتمندترین ارز در جهان دینار کویت (KWD) است. از زمانی که دینار کویت برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ معرفی شد، همواره به عنوان ارزشمندترین ارز در جهان شناخته شده است. ثبات اقتصادی کویت به دلیل وجود ذخایر نفتی و سیستم معاف از مالیات، به افزایش میزان تقاضای پولی این کشور کمک می‌کند.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها