جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

دلار هشت درصد ارزان شد، سکه ۱۰ درصد عقب رفت /روند کاهش طلا و انواع سکه در یک نگاه

24 بهمن 1402
دلار هشت درصد ارزان شد، سکه ۱۰ درصد عقب رفت /روند کاهش طلا و انواع سکه در یک نگاه
چهار ماه پرسروصدا را پشت‌سر گذاشتیم و حالا شاهد افت هشت درصدی قیمت دلار و عقب‌نشینی پنج تا ۱۰ درصدی انواع سکه طلا هستیم. برنده‌ها و بازنده‌های این بازی چه کسانی بوده‌اند؟

به گزارش بانک اول  قیمت طلا و سکه روز دوشنبه ۲۳ بهمن برای پس گرفتن مواضع از دست‌رفته خود تلاش کرد، اما چون نتوانست حمایت دلار را جلب کند، سراغ پلن B رفت.

 دلال‌ها و واسطه‌ها قیمت دلار را امروز در بازار آزاد، دست‌کم پنج هزار تومان زیرقیمت روز‌های شلوغ هفته دوم بهمن اعلام می‌کردند با این حال هنوز کمتر کسی به‌قصد خرید سراغشان می‌رود و تعداد معاملات واقعی و بدون شیله‌پیله بازار آزاد ارز انگشت‌شمار است. همچنین فروشندگان در سایر بازار‌های تاثیرپذیر از نرخ ارز ترجیح می‌دهند برای شکستن رکود حاکم بر کسب‌وکارشان تا حد امکان دلار را نادیده بگیرند.

قیمت دلار بازار آزاد به این ترتیب در معاملات بین خود دلالان هشت ارزان شد و به سرعت تاثیر خود را بر کاهش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت انواع سکه طلا نشان داد. از این طرف هر گرم طلای ۱۸ عیار روز دوشنبه نسبت به ۱۱ بهمن، حدود ۱۸۵ هزار تومان افت کرد که از تنزل شش درصدی ارزش طلا در بازار داخل حکایت دارد. کاهش قیمت جهانی طلا طی این مدت ناچیز و حقیر بوده است.

کاهش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت سکه طلا

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۲۳ بهمن به ۳۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید تا نسبت به روز‌های اوج خود در ۹ بهمن امسال، یک میلیون و ۲۸۵ هزار تومان ارزان شود. روند نزولی اخیر، معادل افت ۳.۷ درصدی قیمت سکه امامی است.

سکه امامی قبل از ۱۵ مهرماه امسال در محدوده ۲۸ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان روزگار می‌گذراند و با تاثیر پذیرفتن از وقایع غیراقتصادی در ۹ بهمن توانست خود را به ۳۴ میلیون و ۳۴ هزار تومان برساند، اما نهایتا نتوانست رکورد جدیدی خلق کند. قیمت سکه امامی اوایل اردیبهشت امسال روی قله ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان ایستاد.

سکه امامی، بیشترین میزان مقاومت را برابر کاهش قیمت از خود نشان داده است. سکه گرمی در همین مدت بیش از ۱۰ درصد ارزان شده و معاملات آن عوض شش میلیون و ۵۲۰ هزار تومان با نرخ پنج میلیون و ۸۷۰ هزار تومان انجام می‌شود.

قیمت سکه گرمی در این مدت ۶۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است تا آن‌هایی که در ۱۰ اردیبهشت امسال با قیمت هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان دست به خرید سکه گرمی زده بودند، همچنان حس لزج و نامطبوع ضرر را همراه داشته باشند.

ربع سکه روز دوشنبه ۲۳ بهمن در معاملات صبح تا ظهر با قیمت ۱۱ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان خرید و فروش شد که هرچند نسبت به روز شنبه، ۵۰ هزار تومان رشد کرده، اما در قیاس با قله ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان هفته‌های اخیر، نزدیک ۸۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه می‌کند.

قیمت ربع سکه ۱۰ اردیبهشت امسال، به ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید. عددی که فعلا به‌عنوان رکورد قیمت سکه ربع بهار آزادی دست‌نخورده باقی می‌ماند.

کاهش قیمت سکه نیم بهار آزادی و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هر دو حدود پنج درصد برآورد می‌شود. قیمت نیم سکه، وسط مهرماه امسال به ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده بود، ولی با تاثیر پذیرفتن از وقایع هیجانی بازار تا ۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان پیش رفت.

قیمت نیم سکه نتوانست به رکورد تاریخی ۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان ثبت شده در ۱۰ اردیبهشت برسد و همین سرشکستی احتمالا باعث شد، روز شنبه نیم سکه به پله ۱۸ میلیون و ۱۰ هزار تومان و امروز به جایگاه ۱۸ میلیون و ۶۰ هزار تومان قناعت کند.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم فاصله زیادی تا رسیدن به رکورد قیمت ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان نداشت، اما در فاصله ۹۵۰ هزار تومانی آن متوقف شد و در روز‌های اخیر تا ۲۹ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم از دو هفته پیش تا الان یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان ارزان شده است.

روند کاهش طلا و انواع سکه در یک نگاه

نوع سرمایه‌گذاری

قیمت نیمه مهرماه (تومان)

قله قیمت در بهمن (تومان)

قیمت روز دوشنبه

سکه امامی

۲۸ میلیون و ۲۵۱ هزار

۳۴ میلیون و ۳۴ هزار

۳۲ میلیون و ۷۴۹ هزار

سکه تمام طرح قدیم

۲۴ میلیون و ۹۷۲ هزار

۳۱ میلیون و ۶۲۰ هزار

۲۹ میلیون و ۹۰۵ هزار

نیم سکه

۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار

۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار

۱۸ میلیون و ۶۰ هزار

ربع سکه

۱۰ میلیون و ۱۸۳ هزار

۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار

۱۱ میلیون و ۱۴۰ هزار

سکه گرمی

پنج میلیون و ۹۲۰ هزار

شش میلیون و ۵۲۰ هزار

پنج میلیون و ۸۷۰ هزار

طلا ۱۸ عیار

دومیلیون و ۳۰۴ هزار و۳۰۰

دومیلیون و ۹۵۳ هزار و۵۰۰

دومیلیون و ۷۶۸ هزار و۸۰۰

قیمت جهانی طلا (اونس)

هزار و ۸۳۲ دلار

دو هزار و ۲۴ دلار

دو هزار و ۲۵ دلار

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها