پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

اطلاعیه بانک مرکزی : سپرده خاص 30 درصدی ادامه دارد

24 بهمن 1402
اطلاعیه بانک مرکزی : سپرده خاص 30 درصدی ادامه دارد

سیاست پولی انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده‌های خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد که کل اوراق مذکور در شبکه بانکی توسط متقاضیان مورد استقبال قرار گرفته و خریداری شد در مرحله اول خود موفق بوده و به اهداف مورد نظر رسید.

به گزارش بانک اول بانک مرکزی ضمن تاکید بر ادامه استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی از جمله اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه‎ گذاری برای طرح‎های دارای بازدهی بالا و پیشران کشور تصریح می‎کند به عنوان سیاستگذار پولی در هر زمان که ضرورت داشته باشد و تشخیص دهد از این ابزار پولی به منظور هدایت هدفمند نقدینگی در تامین مالی طرح‌های ملی و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی استفاده خواهد کرد.

سیاست پولی انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده‌های خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد که کل اوراق مذکور در شبکه بانکی توسط متقاضیان مورد استقبال قرار گرفته و خریداری شد در مرحله اول خود موفق بوده و به اهداف مورد نظر رسید. از منظر سیاستگذار پولی و بانکی، این برنامه موفق، یک سیاست موقت نبوده و متناسب با مقتضیات زمانی و بنابر تشخیص و ضرورت، عنداللزوم از این ابزار با حجم و سقف‌های مختلف برای هدایت هدفمند نقدینگی به سمت تولید، طرح های مولد و اجرای دقیق برنامه‌های سیاستگذار پولی در مهار نقدینگی و تورم استفاده خواهد شد.

این اطلاعیه همچنین تاکید دارد مواضع رسمی درباره اجرای برنامه‌های مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی کشور توسط رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار به عنوان سخنگو اعلام می‌گردد و صرفا این مواضع، مبنای هرگونه اطلاع‎رسانی در خصوص تصمیمات و طرح های جدید در حوزه سیاست های مذکور خواهد بود.

بر اساس دستورالعمل و مجوز انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده خاص که ۱۱ بهمن به شبکه بانکی ابلاغ شد بانک مرکزی با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی با بازدهی مناسب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور جهت انتشار گواهی سپرده خاص صادر نمود که بصورت کامل به فروش رسید.

همچنین در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شده که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص، بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی محاسبه و به خریداران این گواهی در شعب بانک ها پرداخت می گردد.

ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است.

بکارگیری این ابزار سیاست پولی که با هدف گسترش مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور صورت گرفته است بگونه ای است که دارندگان این گواهی همچنین می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.

اخبار مرتبط
بانک مرکزی برای مقابله با بالا رفتن نوسانات ارز و طلا، مجوز دادن سود ۳۰ درصدی اوراق گواهی سپرده خاص را به بانک‌ها اعلام کرده است. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، بانک‌ها از ۱۱بهمن به مدت یک هفته می‌توانند اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰درصد عرضه کنند. بالاترین سودی که تا امروز بانک‌ها به سپرده‌های بانکی داده‌اند.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
بانک اول - بسیاری از افراد اولین حساب بانکی، اولین دفترچه بانکی و اولین کارت بانکی خود را به یاد دارند و به احتمال زیاد بعد از رسیدن به سن قانونی نیز هنوز از آنها استفاده می‌کنند.
بانک اول - سپرده مقدار پولی است که هر فرد می‌تواند در بانک سرمایه‌گذاری کند تا از خدمات بانکی بهره‌مند شود. بانک‌ها چند نوع سپرده‌گذاری دارند؟ سپرده‌گذاری در کدام طرح بهتر است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها