جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

پیش شرط واردات خودرو چیست؟

24 بهمن 1402
پیش شرط واردات خودرو چیست؟

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه باید واردات خودرو تا حدی باشد که بتوانیم با ابتکارات خودروهای روز دنیا آشنا شویم در مورد خودروهای برقی توضیح داد: باید یارانه مورد نیاز برای استفاده مقرون به صرفه از این خودروها اختصاص داده شود.

به گزارش  بانک اول  سید مصطفی میرسلیم در نشست اختصاصی در جمع خبرنگاران در سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت گفت: باید اقدامات فناورانه مهم انجام شود و به مرحله خودکفایی برسیم تا بتوانیم بدون وابستگی ادامه دهیم.

با وجود تحریم‌ها صنعت خودرو کشور متوقف نشد

میرسلیم در رابطه با نقش تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور در دهه ۸۰ خورشیدی گفت: در دهه ۷۰ و به ویژه ۸۰ خورشیدی، به علت تحریم‌های آمریکا، شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و تصور کردند با ترک ایران صنعت خودروسازی کشور متوقف می‌شود، اصلا قرار بود کمر صنعت خودروسازی کشور شکسته شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و دلیل آن بود که از دهه ۷۰ اقداماتی انجام شد تا بتوانیم از نظر طراحی و تولید به مراحل خودکفایی برسیم.

برای تولید خودروهای بومی نیازمند کشورهای خارجی نبودیم

نماینده مردم تهران در رابطه با حرکت به سمت تولید خودروهای بومی در گذشته گفت: در خودرویی مثل ۴۰۵ که توسط خودروسازی خارجی طراحی شد، برای انجام هر تغییری نیازمند تایید شرکت پژو بودیم اما در خودرویی مثل سمند که در دهه ۸۰ رونمایی شد و یک خودرو داخلی بود از لحاظ بدنه و تجهیزات داخلی نیازمند و وابسته به کسی نبودیم. البته از لحاظ قوای محرکه یک سری وابستگی وجود داشت، اما امروز نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسیم و موتور سه استوانه‌ای که امروز رونمایی شد با دانش بومی و تخصصی متخصصان داخلی به ثمر رسید.

وی در رابطه با فناوری خارجی مورد استفاده در خودروهای داخلی به خصوص موتور خودروها افزود: به مشاوران خارجی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلستان مراجعه کردیم اما در ابتدا به آن‌ها گفتیم باید مطمئن شویم بعد از همکاری دانش فنی منتقل خواهد شد.

میرسلیم ادامه داد: با وجود تحریم‌ها، تلاش ما متوقف نشد و به همکاران خارجی خود اطلاع دادیم که از شما محصول نمی‌خواهیم و همکاری ما باید بر پایه انتقال دانش علمی و فناوری باشد نه واردات محصول، البته برای الگو برداری بهترین موتورهای دنیا را خریداری و آن‌ها را به سکوی آزمایش برده‌ایم و در حال پیاده‌سازی و آزمایش آن‌ها هستیم تا متوجه شویم ابتکار آنها چه بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید واردات تا حدی باشد که بتوانیم با ابتکارات خودروهای روز دنیا آشنا شویم.

بهینه‌سازی موتور خودروها

میرسلیم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت به‌سازی موتور خودروهای تولید شده در داخل کشور گفت: برای مثال در سال ۱۳۷۶ به این نتیجه رسیدیم که موتور پیکان مصرف سوخت و تولید آلایندگی بالایی دارد و با انجام طرح نوسازی روی موتور این خودرو، از مدل کاربراتور به مدل انژکتوری تبدیل شد و با نوسازی آن میزان تولید آلاینده این موتور ۵۰ درصد کاهش یافت که در حال حاضر موتور پیکان به صورت محدود برای برخی از خودروهای وانتی تولید می‌شود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه تصریح کرد: علاوه بر اقدامات صورت گرفته، توانستیم درسال  ۱۳۸۵ موتور ملی پایه‌گاز را در داخل کشور تولید کنیم. چراکه به این نتیجه رسیدیم که برای تامین موتور پایه گاز باید اقدام به ساخت داخل کرد. علاوه بر این، از نظر مجموعه‌سازی تمام موتورهای مونتاژی را خودمان ارتقا داده‌ایم و در این زمینه ده‌ها طرح توسعه‌ای انجام شد و همه به نتیجه رسیده است. همچنین به سفارش وزارت نفت برای آن‌ها موتورهای دیزل طراحی کردیم.

فناوری بالا نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه بالا است

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به فناوری و تکنولوژی موتورهای بومی تولید شده گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در فناوری و کیفیت موتور خودرو، برخورداری از دانش فنی هوشمندسازیِ سوخت‌رسانی در موتور خودرو است و خوشبختانه امروز به فناوری پایش مستقیم در موتورهای احتراقی رسیده‌ایم. علاوه بر این، برای تسلط و دستیابی به فناوری، پشتیبانی سیاسی نیاز است برای مثال در سال ۱۳۹۲ موتور دورگه (برقی-احتراقی) طراحی شد که از طرف دولت وقت، پشتیبانی نشد.

وی افزود: خودرو دورگه از نظر قیمت ۵۰ درصد گران‌تر است، لذا باید یارانه مورد نیاز برای استفاده مقرون به صرفه از این خودروها اختصاص داده شود.

مصرف بنزین کشور بیشتر از میزان تولید بنزین است

میرسلیم در رابطه با میزان بالای مصرف سوخت در کشور گفت: میزان مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۳۰ میلیون لیتر اما حجم تولید روزانه بنزین در کشور تنها ۱۰۹ میلیون لیتر است. بنابراین برای جلوگیری از قاچاق و همچنین اصلاح الگوی مصرف بنزین باید مبلغ آن به حدود ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد که در حال حاضر این میزان قیمت فعلی با فوب خلیج فارس تفاوت فاحشی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود کیفیت بنزین باید فناوری و مواد اولیه گران‌تری به سوخت افزوده شود گفت: بی شک اگر بخواهیم بنزین با کیفیت و استاندارد بالاتری را تولید کنیم باید از برخی مواد افزودنی دیگر و همچنین فرایند پالایش پیچیده‌تری استفاده کرد که این خود هزینه تولید بنزین با کیفیت‌تر را افزایش می‌دهد و در همه جای دنیا نیز این‌گونه است و هرچه استاندارد و کیفیت بنزین افزایش یابد هزینه آن نیز متعاقبا افزایش خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در پایان افزود: یک بحث مهم این است که مانع سقوط ارزش سوخت شویم، امروز قیمت همه چیز افزایش داشته اما قیمت سوخت را نگه داشته‌ایم. با این حال یکی از مهم‌ترین تلاش‌های ما این است که با به روزرسانی فناوری مورد نیاز در موتور خودروها و به‌سازی آن‌ها، میزان مصرف این موتورها را بهینه سازی کرده تا بخشی از مصرف سوخت در کشور کاهش یابد.

ابتدا باید نیازهای داخلی تامین شود بعد به صادرات فکر کنیم

 میرسلیم همچنین در این همایش گفت: برای ارتقای صنعت موتورهای درون‌سوز باید قدم‌های محکمی برداشته شود تا ما را به مقصدی که در شأن کشورمان باشد، برساند.

وی تاکید کرد: دو بحث در این موضوع مطرح است ابتدا تامین نیاز داخل و بعد توجه به بحث صادرات است. هر چند که در حال حاضر بحث واردات هم مطرح است که صرفا مربوط به تامین محصول نیست بلکه موضوع واردات بی رویه و قاچاق نیز مطرح است که بدون مهار این موضوع نمی‌توانیم بحث تولید داخل را به ثمر رسانیم.

میرسلیم در ادامه موضوع کیفیت را بحث مهم در حوزه خودرو خواند و تاکید کرد: امروز مراحل ده‌گانه را برای رسیدن به کیفیت مورد نظر پشت سر گذاشته‌ایم.

الگو برداری با مهندسی معکوس فرق دارد

وی به بحث مهندسی معکوس نیز اشاره کرد و گفت: بحث مهندسی معکوس در زمینه قوای محرکه را نباید با الگو برداری اشتباه گرفت و از ۲۵ سال پیش طراحی برای تولید داخلی با طراحان مطرح آغاز شد و با موفقیت آن را پشت سر گذاشتیم اما در گام بعد طراحی داخلی مد نظر قرار گرفت که نمونه‌های زیادی داشت با این حال به این موضوع اهتمام ویژه داشته‌ایم.

دانشگاه نیاز علمی صنعت را تامین نمی‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با توجه به شکل‌گیری همکاری بین صنعت و دانشگاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر فقط در حدود یک تا دو درصد پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه‌ها نوشته می‌شود، می‌تواند تاثیرگذار باشد و بقیه پایان‌نامه ها عملا قابل استفاده نیست و باید هم دانشگاه در این حوزه اهتمام ویژه داشته و هم شرکت‌ها توجه بیشتری به حوزه فعالیت دانشگاه‌ها داشته باشند.

روند اقتصاد انرژی معیوب است

میرسلیم به سیاست مصوب در حوزه ترابری اشاره و تصریح کرد: صنعت از این مصوبه تبعیت نکرده و ما این سیاست را نتوانستیم اجرا کنیم. در واقع اقتصاد انرژی نتوانسته راه را هموارکند و باید تکلیف انرژی مشخص شود. یکی از دلایلی که تعداد خودرو بالاست و حتی بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی خود حتی برای سفرهای طولانی استفاده کنند این است که برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود ما نمی‌توانیم با این روند اقتصاد انرژی را به مقصد برسانیم.

او به بحث تولید داخلی نیز اشاره کرد و گفت: اگر تولید داخل نتواند به قیمت رقابتی برسد، نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم چرا که نرخ محصول نهایی در زمانی که مواد اولیه‌گران تمام می‌شود قاعدتا بالا می‌رود.

وی به هزینه‌های محیط زیست ایجاد شده توسط آلاینده‌ها به‌ویژه خودروهای شخصی اشاره کرد و افزود: باید راهکار برای تصحیح آینده داده شود و نباید ماحصل آن اتلاف وقت و پیامدهای محیط‌زیستی باشد.

ارز دو نرخی فسادزا است

میرسلیم به موضوع دو نرخی بودن ارز نیز اشاره کرده و آن را مشکلی در حوزه اقتصاد کلان دانست و گقت: در برنامه هفتم این موضوع مطرح شده است چرا که در بسیاری از موارد این موضوع باعث فساد شده است و برای سیاستی که وضع می‌شود باید اقدامات مناسب انجام شود.

توسعه تولید خودرو و کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ

در پایان علیرضا حاجی‌علی‌محمد - دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت - عنوان کرد: هدف و راهبرد این همایش این است که مشخص کنیم سمت و سوی تولید موتور خودرو در کشور به کجا می‌رود و خودروسازان برای توسعه تولید خودرو و کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، چه اقداماتی باید انجام دهند.

وی با تاکید بر این‌که ایران یکی از تولیدکنندگان موتورهای درون‌سوز در دنیا است، گفت: در حال حاضر بیش‌تر راهبردهای دنیا در حوزه خودرو به سمت برقی و هیبریدی شدن حرکت می‌کنند./ایسنا

اخبار مرتبط
گارانتی خودرو در جهان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و برای نخستین بار شرکت فورد در سال ۱۹۰۸ به منظور ادای احترام به حقوق مشتری و نشان دادن کیفیت خودروهای تولیدی، محصول فورد T را ۹ ماه گارانتی کرد. پس از آن به‌تدریج دیگر خودروسازان هم به بحث گارانتی خودرو ورود کردند و امروزه اغلب خودروسازان مطرح جهانی برای محصولات تولیدی خود خدمات پس از فروش گسترده‌ای ارائه می‌دهند.
در حال حاضر قیمت حواله های پژو پارس در بازار آزاد بین ۲۲۰ الی ۲۹۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. خودرویی که بسیاری برای تحویل آن به مشکل خورده بودند حالا در بازار آزاد با قیمت های عجیب و غریب حواله‌هایش به فروش می‌رسد.
بک X۳ پرو دارای ظاهری زیبا با جزئیاتی مانند جلوپنجره با گرافیک عمودی، سپر جلو با ورودی هوای عریض، و چراغ‌های جلو و عقب زیبا است. ابعاد آن کوچک با فضای باری معادل ۴۰۰ لیتر است. از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند که با گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر به طور متوسط ۶.۱ لیتر است. کابین آن ساده و زیبا با داشبوردی با خطوط افقی و نمایشگر ایستاده است.
ایران‌خودرو شرایط فروش جدید پژو‌پارس در ۱۴۰۳ را اعلام کرد. همچنین شرایط فروش جدید آریزو ۶ نیز اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها