پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

راهنمای گام به گام ثبت چک در سامانه ثبت چک صیادی

25 بهمن 1402
راهنمای گام به گام ثبت چک در سامانه ثبت چک صیادی

آیا شما با سامانه ثبت چک صیادی آشنایی دارید؟ اگر چه از حیث تاریخی از تاسیس این سامانه زمان زیادی می‌گذرد؛ ولی به‌ دلیل اجباری ‌شدن ثبت چک در آن از سال ۱۴۰۰، هنوز هم برای برخی افراد جدید و ناشناخته است.

به گزارش بانک اول سامانه ثبت چک صیادی، از طریق سایت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های معتبر پرداختی، قابل دسترس است و نحوه ثبت چک در همه آن‌ها، از یک روند مشابه پیروی می‌کند

کدام چک‌‌ها باید در سامانه ثبت چک صیادی ثبت شوند؟

همه دسته‌چک‌هایی که از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صادر شده‌اند، در سامانه صیاد اعتبار دارند و طبق قوانین جدید چک ۱۴۰۱، درصورتی‌که در این سامانه به ثبت نرسند، با آن‌ها برخورد می‌شود. افراد در سیستم صیادی باید مبلغ، تاریخ دقیق و اطلاعات هویتی خود را وارد کنند.

همه‌گیر شدن ثبت‌نام در سامانه صیاد، زمان زیادی می‌برد چون هنوز کسانی هستند که همچنان از نوع قدیمی این برگه‌ها استفاده می‌کنند و هنوز اعتبار دارند. بانک مرکزی، طی یک اطلاعیه، از همه کسانی که دارای دسته‌چک‌های قدیمی هستند، درخواست کرد تا آن‌ها را تحویل دهند و گواهی‌های جدید و تاییدشده صیادی را دریافت کنند.

آموزش گام به گام کار با سامانه ثبت چک صیادی

احتمالا یکی از سوالات مطرح‌شده توسط مخاطبان، در رابطه‌ با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد است. خیلی‌ها به این منظور به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند اما در کمال تعجب، می‌بینند که سامانه صیاد بانک مرکزی، این قابلیت را ندارد. در حال‌ حاضر، شما می‌توانید به‌ واسطه اپلیکیشن‌های معتبر یا به‌ عبارتی، همراه بانک‌ها از این خدمات بهره‌مند شوید.

زمانی که وارد سامانه صیاد می‌شوید، در قسمت پایین سمت چپ، این عبارت را مشاهده می‌کنید: «کارسازی این چک، منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» این عبارت بیان می‌کند که چک‌های صیادی بدون ثبت در سیستم، هیچ ارزش و اعتباری نخواهند داشت.

صادرکننده چک باید هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ چک را در سامانه ثبت کند تا قادر به برداشت وجه از بانک باشد. شیوه‌هایی که در ادامه شرح می‌دهیم، نحوه کار با سامانه صیاد را به شما آموزش خواهند داد.

  • ورود به سایت، انتخاب نوع حقیقی و حقوقی صاحب چک و انتخاب نوع عملیات مد نظر
  • احراز هویت با استفاده از شماره موبایل و شماره ملی
  • وارد کردن کد پیامکی ارسال‌شده و ورود
  • ثبت اطلاعات کارت بانکی که چک صیاد را روی آن دریافت کرده‌اید
  • ثبت شناسه ۱۶ رقمی صیادی درج‌شده روی برگه چک
  • ثبت شماره سریال/ سری چک، مبلغ، تاریخ سررسید و توضیحات
  • ثبت کد ملی و نام گیرنده چک
  • نمایش اطلاعات جهت بررسی صحت یا در صورت نیاز،‌ ویرایش آن‌ها
  • نمایش اطلاعات چک و ثبت نهایی

روش‌های ورود به سامانه ثبت چک صیادی

ثبت، انتقال و وصول چک صیادی، با ۳ روش امکان‌پذیر است و صاحبان می‌توانند بسته به انتخاب خود، از یکی از روش‌های زیر اقدام کنند. البته بگوییم در همه روش‌ها، احراز هویت کامل و وارد کردن باقی اطلاعات که در عنوان قبلی خواندید، ضروری خواهد بود.

  • اپلیکیشن‌های اختصاصی سامانه صیاد: برخی اپلیکیشن‌ها وجود دارد که امکان دسترسی به سامانه صیاد را فراهم کرده است. اپلیکیشن تاپ یکی از همین اپلیکیشن‌هاست.
  • همراه بانک‌ها: اپلیکیشن‌ها یا همان موبایل بانک‌هایی که امروز همه ما نمونه‌ای از آن‌ها را روی گوشی خود نصب داریم، ثبت چک‌های صیادی را جزئی از خدمات اینترنتی خود قرار داده‌اند. شما می‌توانید به سایت بانک مورد نظر بروید و سپس با رفتن به سامانه صیاد، چک خود را ثبت کنید.
  • وب‌سایت سامانه صیاد:‌ این وب‌سایت به نشانی bmi.ir، می‌تواند در عملیات ثبت چک، کارراه‌انداز باشد.

مزایای چک صیادی

چک‌های صیادی که همه دارای یک شکل و یک‌رنگ هستند، با هدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی شده‌اند و هویت اوراق بهادار پیدا کرده‌اند. با اجرایی‌شدن این برگه‌ها، چک‌های سفید امضا و صدور آن در وجه حامل، حذف می‌شوند و در مقابل، خطراتی مانند به‌سرقت‌رفتن آن، از بین خواهد رفت.

صدور برگه‌های صیادی باعث شد که سقف مبلغ چک توسط سامانه تعیین شود و از صدور چک با مبالغی بیش از توان مالی صادرکننده جلوگیری شود. در این صورت، آمار جرایم و زندانیانی که به این دلایل حبس می‌خورند، به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

رفع مشکلات جرایم چک با سامانه صیاد

در شهریور سال ۱۳۹۶، بانک مرکزی تصمیم گرفت با راه‌اندازی سامانه ثبت چک صیادی، مشکلاتی که از جرایم برخی افراد در زمینه چک‌کشیدن نشات می‌گرفت، رفع کند. در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۰، ثبت برگه‌ها در این سیستم، صورت اجبار به خود گرفت. شما با تکمیل اطلاعات هویتی و مالی خود در این سامانه، قادر به دریافت و انتقال وجه خواهید بود.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها