جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

چگونه از یارانه ۲۲۰ هزار تومانی استفاده کنیم؟

25 بهمن 1402
چگونه از یارانه ۲۲۰ هزار تومانی استفاده کنیم؟

جزئیات اعتبار تشویقی کالابرگ الکترونیکی اعلام شد.مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.

به گزارش بانک اول ، طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی ۲۲۰ هزار تومانی تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد .

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.

طرح فجرانه با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا می‌شود. دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و باوجود مشکلات بودجه‌ای، این راهبرد را که قسمت بزرگ آن مربوط به کالابرگ الکترونیکی است، به نفع مردم پیگیری می‌کند.

از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده‌اند.

میزان استقبال خانوار‌های یارانه بگیر از طرح کالابرگ به ۱۶ درصد رسیده است، اکنون در طرح کالابرگ اگر معادل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه فرد به خرید ۱۱ قلم کالای موجود در سبد کالابرگ اختصاص پیدا می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به یارانه او اضافه می‌شد که باید تا پایان همان ماه صرف خرید آن ۱۱ قلم کالا می‌شد.

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

افزایش اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته است، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مزیت بزرگ طرح فجرانه حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان است البته مبلغ اعتبار تشویقی قابل ذخیره شدن نیست و باید در همان ماهی که اختصاص داده می‌شود، صرف خرید کالا‌های موجود در سبد شود.

طرح فجرانه به مدت سه ماه و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد و ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع برای هر ماه برای این طرح در نظر گرفته شده است.

یارانه نقدی اعضای خانوار‌ها متعلق به مردم است و اختیار دارند که در هرجایی می‌خواهند مصرف کنند. این اعتبار یارانه تشویقی مازاد به یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نقدی است و کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند که در طرح کالابرگ خرید کنند.

جزئیات بیش‌تر درباره یاران تشویقی

یارانه نقدی اولین نمایش خود را آذرماه ۱۳۸۹ با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان روی صحنه برد و حالا پس از گذشت ۱۳ سال، حداقل به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. خانوار سه نفره که در دهک درآمدی چهار تا ۹ قرار دارند به این ترتیب ماهیانه دست کم ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. کالابرگ، تغییر بعدی در پرداخت یارانه‌ها را رقم زد، اما استفاده از آن اختیاری است و به‌منظور تشویق سرپرست خانوار برای خرید کالای اساسی و ۱۱ قلم خوراکی، یارانه تشویقی را منظور می‌کنند.

یارانه تشویقی به‌شکل اعتبار خرید پرداخت می‌شود و اگر از آن استفاده کنید یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه به ۶۲۰ هزار تومان و یارانه هر نفر حاضر در دهک چهار تا هفت به ۵۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. سرپرست خانوار سه‌نفره در هر کدام از این دهک‌ها ماهی یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد. یارانه خانوار دهک هشت و ۹ همچنان مانند گذشته نفری ۳۰۰ هزار تومان است و هنوز امکان استفاده از کالابرگ را پیدا نکرده‌اند. یارانه کودکان شیرخوار و مادران دارای فرزند هم جداگانه محاسبه و واریز می‌شود.

به عبارت دیگر یارانه تشویقی خانوار دهک یک تا هفت، از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. افزایش ۴۵ درصدی یارانه تشویقی فعلا در بازه زمانی ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت انجام می‌شود و در حقیقت نوعی هدیه از سوی دولت به مناسبت دهه فجر به‌حساب می‌آید.

یارانه تشویقی شامل حال خانوار حاضر در دهک یک تا هفت درآمدی می‌شود. تعداد این افراد تقریبا ۶۰ میلیون نفر برآورد شده است. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون نفر درنظر بگیریم، نزدیک ۷۵ درصد جمعیت کشور، می‌توانند از یارانه تشویقی استفاده کنند.

یارانه تشویقی پیش از این ۱۲۰ هزار تومان بود که به‌شرط استفاده از کالابرگ در قالب اعتبار به مشمولان یارانه نقدی برمی‌گشت، اما از روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن، رقم یارانه تشویقی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و ضمنا شرط استفاده از کالابرگ برداشته می‌شود هرچند یارانه تشویقی هنوز اعتباری است غیرقابل برداشت و با آن باید یکی از اقلام خوراکی مشخص شده را خریداری کرد.

یارانه تشویقی، خردادماه ۱۴۰۲ به ادبیات اقتصادی و اجتماعی ایران اضافه شد. همزمان با رونمایی از طرح کالابرگ برای سه دهک اول، شامل خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اعلام شد به‌منظور ایجاد انگیزه نزد مشمولان دریافت یارانه، سرپرستان خانوار در صورت خودداری از برداشت نقدی مبلغ یارانه و اختصاص مبلغ آن به خرید اقلام خوراکی حاضر در سبد کالای ضروری، اعتباری مضاعف به‌نام یارانه تشویقی دریافت می‌کنند.

کالابرگ به‌شکل اختیاری قابل استفاده است و سرپرستان خانوار در صورت تمایل می‌توانند همچنان رقم یارانه نقدی را از عابربانک دریافت کنند.

یارانه تشویقی به مرور برای سایر خانوار حاضر در دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت درنظر گرفته شد. تا بتوانند با استفاده از کالابرگ ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر را خریداری کنند.

یارانه تشویقی از سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی روبرو می‌شود و به رقم ۲۲۰ هزار تومانی می‌رسد. این روند تا ۱۷ اردیبهشت به‌مدت سه‌ماه ادامه خواهد داشت، ولی احتمال تمدید شدن مهلت استفاد از یارانه تشویقی وجود دارد.

یارانه تشویقی برای کسانی واریز می‌شود که به‌جای برداشت پول، اقدام به خرید ک۱۱ قلم کالای تعیین شده کنند. قیمت سبد کالای اساسی شامل ۱۱ قلم، به‌طور کامل برای هر نفر ۷۴۳ هزار تومان است. با کسر ۲۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی، شما باید ۵۲۳ هزار تومان از جیب خودتان بپردازید. رقم یارانه نقدی، در طول پرداخت یارانه تشویقی و تخصیص اعتبار کالابرگ، همچنان طبق روال گذشته پرداخت می‌شود و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک چهار تا ۹ یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، ۴۰۰ هزار تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

یارانه تشویقی طبق آخرین برآورد‌ها در ۲۱۰ هزار فروشگاه سراسر کشور قابل استفاده است. ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت می‌کنند و متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار؛ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا خرید کنند.

همه چیز درباره واریز یارانه نقدی

یارانه نقدی دی ماه برخلاف همیشه برای گروهی از مشمولان واریز نشد و از آن زمان تا حالا که در آستانه واریز یارانه بهمن قرار داریم، زمزمه‌هایی درباره حذف و اصلاح دوباره فهرست سازمان هدفمندی یارانه به‌گوش می‌رسد. سرمنشا این شایعات، اخباری درباره تغییر شیوه شناسایی مشمولان بود که به دهک‌بندی، صدک‌بندی، تغییر فرمول وسع‌سنجی و مواردی مثل بررسی رفتار مالی و اقتصادی خانواده‌ها در یک دوره مشخص و نهایتا تغییر رتبه بعضی خانوار مربوط می‌شود.

پرداخت یارانه بر اساس میزان درآمد خانوار انجام می‌شود. نتایج آزمون وسع‌سنجی مداوم به‌روزرسانی خواهد شد، ولی پس از تحولات تازه، حداقل تا شش‌ماه آینده قرار نیست شاهد تغییرات جدید باشیم.

ثبت‌نام یارانه برای خانوار جدید نیز در همین زمان بررسی خواهد شد. برای ثبت درخواست واریز یارانه می‌توانید با از سامانه hemayat.mcls.gov.ir استفاده کنید.

یارانه نقدی براساس شاخص‌های مورد استفاده در پایگاه رفاه ایرانیان، اقتصادی و اجتماعی پرداخت می‌شود و مسائلی مثل داشتن خودرو و ارزش آن، رقم تراکنش‌های مالی و بانکی، درآمدها، معلولیت، بیماری خاص و... می‌تواند روی دهک‌بندی خانوار تاثیر بگذارد.

سازمان هدفمندی، اطلاعات مربوط به بخش خودرو را از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی را از بانک مرکزی، درآمد خانوار را از خزانه و صندوق‌ها دریافت می‌کند و آن‌ها را با مواردی مثل اطلاعات مربوط به ساختار خانوار، معلولیت، بیماری خاص و... ادغام می‌کند تا در نهایت پرونده رفتار مالی و اقتصادی خانواده در یک دوره مشخص تهیه شده و جایگاه خانوار در دهک‌بندی را نشان دهد.

علت پرداخت نشدن یارانه نقدی را می‌توان با ثبت اعتراض در سامانه حمایت پیگیری کرد. در این سایت سرپرستان خانوار علاوه بر رویت شناسنامه اقتصادی خانواده و مشاهده آخرین وضعیت دهک‌بندی خانوار زیرپوشش خود می‌توانند، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ارائه دهند. درخواست واریز یارانه برای فرزند تازه متولد شده نیازمند مراجعه حضوری است و همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده، باید به دفاتر پلیس به‌اضافه ۱۰ ارائه شود.

نکات مهم طرح فجرانه یا اعتبار تشویقی کالابرگی

طرح فجرانه در بستر شبکه ملّی اعتبار (شما) با عاملیت شرکت مجری طرح (فارا) و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد، در این راستا موارد زیر باید مدنظر قرار گیرد:

۱- میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

۲- یارانه‌بگیران متقاضی باید توجه داشته باشند قیمت روز اقلام فوق براساس کالا‌های مرجع بوده و در خصوص کالا‌هایی با قیمت بالاتر مابه‌التفاوت را از محل حساب خود پرداخت خواهند کرد.

۳- شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان جهت دریافت ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی در این طرح حذف شده است.

۴- دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید بوده و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

۵- متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

هموطنان عزیز برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند. برای دریافت این نرم افزار می‌توانند به سکو‌های بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنند. همچنین از طریق اجرای کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* می‌توانند لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنند.

اخبار مرتبط
این طرح ۵ دهک از افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است. هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بهمن ماه ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای با اشاره به تغییر در زمان واریز یارانه نقدی اعلام کرد که واریز یارانه‌های دهک‌های یک تا سه ۲۵ هرماه و دهک چهارم تا نهم ۳۰ هرماه واریز می‌شود.
خواندن این نوشته را برای دفع انواع و اقسام نگرانی مرتبط با موضوع یارانه نقدی فروردین، تاخیر در پرداخت یارانه نقدی فروردین و دلایل واریز نشدن یارانه نقدی فروردین توصیه می‌کنیم.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به ثبت آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها، گفت: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود. علیرضا محمدی، اظهار کرد: مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها