جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

چرا سرمایه‌گذاران سکه و طلا عصبانی هستند؟ / مقایسه بازدهی طلا، دلار و انواع سکه

26 بهمن 1402
چرا سرمایه‌گذاران سکه و طلا عصبانی هستند؟ / مقایسه بازدهی طلا، دلار و انواع سکه
تورم سالانه با سرعت ۳۸.۵ درصد پیش می‌رود و سرمایه‌گذاران در بازار طلا و ارز نهایتا پس از یک سال صبر ۲۸ درصد سود کسب کرده‌اند. این یعنی با آن هم سروصدا همه در بازار طلا و ارز بازنده بوده‌اند

به گزارش بانک اول قیمت دلار پس از ۱۳۰ روز پرماجرا نزدیک پنج هزار تومان ارزان شده و سکه امامی تا محدوده ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. گروهی از این اتفاق عصبانی هستند.

روند نزولی قیمت سکه امامی سه روز متوالی تداوم پیدا کرد و در حاضر از روز‌های شلوغ و پرحاشیه خود، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاصله گرفته است. بازار ارز نقش پررنگی در روند نزولی طلا و سکه دارد؛ قیمت دلار حدود پنج هزار تومان پایین آمده و بازدهی یک‌ساله آن در محدوده ۲۷ درصد قرار دارد. در چنین شرایطی سکه و طلا ترجیح می‌دهند کاسه داغ‌تر از آش نباشند. سرمایه‌گذاران به‌همین خاطر کلافه هستند، چون تورم سالانه این اواخر با سرعت ۳۸.۵ درصد پیش‌رفته، ولی در بازار طلا و ارز نهایتا ۲۸ درصد سود وجود داشته است. این یعنی با آن هم سروصدا همه در بازار طلا و ارز باخت داده‌اند!

بازدهی طلا؛ مثبت ۲۸ درصد

قیمت طلا روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در محدوده دو میلیون و ۷۴۳ هزار تومان آرام گرفته است، اما فعالان بازار به یاد دارند قیمت طلای ۱۸ عیار در ۱۱ بهمن، با رسیدن به قله دو میلیون و ۹۵۳ هزار تومان رکورد تاریخی جدیدی به یادگار گذاشته است.

طلا ۱۸ عیار یک‌سال پیش در چنین روزهایی، گرمی دو میلیون و ۱۴۲ هزار تومان قیمت داشت و در هفتمین روز اسفند بی‌تابانه خود را به دو میلیون و ۷۷۶ هزار تومان رساند. کمتر از دو هفته بعد، قیمت طلا به زیر دو میلیون برگشت تا آن‌هایی که فریب جو بازار را خورده بودند، ۲۸ درصد ضرر ببینند.

قیمت طلا در روز ۱۰ اردیبهشت امسال، یک‌بار دیگر به محدوده دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان برگشت و سپس یک‌دوره طولانی کسالت‌آور را تا آخر دی‌ماه پشت‌سر گذاشت. طلا برای مدت ۲۶۵ روز متوالی پایین‌تر از سطح قیمت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گرفتار شد.

قیمت طلا روز چهارشنبه ۱۱ بهمن عقده‌گشایی کرد و با رسیدن به قله دو میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان، صاحب رکورد تاریخی جدیدی شد. از آن روز حدود دو هفته می‌گذرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۲۱۰ هزار تومان ارزان شده که معادل بازدهی منفی هفت‌درصد است.

قیمت طلا را وقتی با یک‌سال پیش مقایسه کنیم، به رشد ۶۰۰ هزار تومانی در هر گرم می‌رسیم که معادل بازدهی مثبت ۲۸ درصدی است با این حال سرمایه‌گذاران از طلا رضایت ندارند، چون نسبت به تورم سالانه ۳۸.۵ درصدی، تقریبا ۱۰ درصد عقب‌ماندگی احساس می‌کند.

چرا سرمایه‌گذاران سکه و طلا عصبانی هستند؟بیشتر بدانید | سکه گرمی بدترین نوع سرمایه‌گذاری بوده و کمترین میزان بازدهی سالیانه را کسب کرده است. خرید سکه گرمی بهمن پارسال با قیمت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر بود و بهمن امسال همان سکه را می‌توانید پنج میلیون و ۸۲۰ هزار تومان بفروشید و نهایتا ۱۲ درصد سود ببرید

بازدهی سکه امامی؛ مثبت ۲۷ درصد

قیمت سکه امامی، بهمن سال گذشته ۲۵ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان بود و با گذشت یک‌سال به ۳۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان رسیده است. رشد هفت میلیونی قیمت سکه امامی در این مدت برای سرمایه‌گذاران معادل، بازدهی یک‌ساله ۲۸ درصدی خواهد بود.

قیمت سکه امامی روز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، به ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید تا شاهد ثبت رکوردی تاریخی در معاملات بازار سکه باشیم. اگر در آن تاریخ سکه امامی فروخته بودید، تقریبا بابت هر قطعه حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نصیب‌تان می‌شد که بازدهی ۳۷ درصدی در مدت سه‌ماه را تضمین می‌کرد.

سکه امامی در ۲۹۰ روز بعدی نتوانست همپای تورم پیش برود. به‌همین دلیل وقتی در ۹ بهمن قیمت سکه امامی به محدوده ۳۴ میلیون و ۳۴ هزار تومان رسید، قند توی دل بسیاری از سرمایه‌گذاران آب شد. بعضی‌هایشان حتی طمع کردند و خروج از بازار را به‌هوا و هوس تداوم رشد قیمت‌ها به تعویق انداختند. سکه امامی، اما با سرخوردگی ناشی از شکست در ثبت رکورد جدید قیمت، به نیمه کانال ۳۲ میلیون تومان عقب نشست.

بازدهی نیم‌سکه؛ مثبت ۲۴ درصد

قیمت نیم سکه روز چهارشنبه ۲۵ بهمن بین ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۱۸ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است. خرید نیم سکه، دو هفته پیش حداقل ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر بود و از آن موقع تا حالا ارزش نیم سکه نزدیک چهار درصد آب رفته است.

سکه نیم بهار آزادی یک‌سال پیش همین موقع سال ۱۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان می‌ارزید. تقریبا می‌توانستید با ۱۴۵ میلیون تومان، ۱۰ قطعه نیم سکه بخرید. سرمایه‌گذاران رند و زیرک، وقتی قیمت سکه نیم بهار آزادی در ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان پیش رفت، بار خود را زمین گذاشتند و با کسب بازدهی سه‌ماهه ۳۶ درصد از بازار خارج شدند.

قیمت نیم سکه در نیمه مهرماه امسال برای مدتی به پایین‌تر از سطح ۱۵ میلیون تومان تنزل کرد، ولی ۱۰ بهمن با فشار زیاد حوالی ۱۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دیده شد. در آن روز‌ها می‌توانستید با فروش نیم سکه، سود ۳۰ درصدی به‌دست بیاورید و بازار را با سلام و صلوات ترک کنید اما...

قیمت نیم سکه الان به کف کانال ۱۸ میلیون تومان برگشته تا بازدهی یک‌ساله سرمایه‌گذارانی که از فرصت رشد قیمت طلا و ارز در بهمن ماه استفاده نکرده‌اند، به ۲۴ درصد تقلیل پیدا کند. کسی جز خودتان یا حرص‌و‌طمع را می‌توانید در این مسئله مقصر بدانید؟

مقایسه بازدهی طلا، دلار و انواع سکه

نوع سرمایه‌گذاری

قیمت بهمن ۱۴۰۱

رکورد تاریخی قیمت

قیمت بهمن ۱۴۰۲

میزان بازدهی

دلار

۴۳ هزار و ۴۱۱ تومان

۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان

۵۵ هزار و ۳۹۰ تومان

۲۷.۵ درصد

سکه امامی

۲۵ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان

۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان

۳۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان

۲۷.۱ درصد

سکه بهار آزادی

۲۳ میلیون و ۹۲۹ هزار تومان

۳۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان

۳۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان

۲۶.۲ درصد

نیم سکه

۱۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان

۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان

۱۸ میلیون و ۶۰ هزار تومان

۲۴.۲ درصد

ربع سکه

۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان

۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان

۱۸.۷ درصد

سکه گرمی

پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان

 پنج میلیون و ۸۲۰ هزار تومان

۱۲ درصد

طلا ۱۸ عیار

دو میلیون و ۱۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان

دو میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان

دو میلیون و ۷۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان

 ۲۸ درصد

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها